Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Poláci zavrhli šrotovné, inspirují se českou ekologickou daní

Ekonomika

  16:56
VARŠAVA - Polská vláda chce vymýtit ze silnic staré vozy. Plánuje zavést ekologický poplatek, který v některých případech může převýšit hodnotu automobilu. Taková daň ale může podle odborníků způsobit problémy na trhu s ojetými vozy. Šrotovného, o kterém vláda uvažovala, se ale Poláci nejspíš nedočkají.

Z plánů zveřejněných ministerstvem financí vyplývá, že každoroční ekologický poplatek by měl zastoupit jednorázovou daň, která se platí u nových vozů a všech ze zahraničí dovezených aut. Ekologická daň se má týkat všech osobních automobilů do 3,5 tuny. Její výše by závisela na objemu škodlivých emisí vypouštěných do ovzduší, druhu paliva a objemu motoru.

Ekologický roční poplatek v Polsku může činit u patnáctiletého vozu až 3000 zlotých (18.000 Kč). Ti, kteří koupí nový malý automobil, by zaplatili podle ministerstva okolo 100 zlotých (600 Kč). Systém vyplácení prémií na nákup nového auta výměnou za likvidaci starého upřesněný, tedy šrotovné, ale už návrh polského ministerstva neobsahuje, ačkoliv se o něm také uvažovalo.

Vláda se netají tím, že takovým způsobem chce nejen šetřit přírodu, ale také omezit dovoz ojetých vozidel ze Západu. Snížení počtu ojetin na polských silnicích má údajně také přispět ke zvýšení bezpečnosti účastníků provozu.

Průměrný vůz v Polsku je podle automobilové asociace starý deset let. Většina ojetých automobilů pochází z dovozu. Několik let starými vozy jezdí také většina taxikářů, kteří upozorňují, že kvalitní automobil dobré značky může být méně poruchový a bezpečnější než leckterý nový.

Ekologický poplatek se od Nového roku začal platit iv České republice. Za převod nebo registraci aut, která byla vyrobena před rokem 2000 se poplatky pohybují od tří do desti tisíc korun. Rozhoduje to, jakou emisní normu ojetina splňuje.

Autor: