Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Poláky pobouřila reklama na rakve se sexy modelkami

Média

  15:28
VARŠAVA - Vytvořit kalendář se sexy modelkami u rakví - takový nápad se zrodil v hlavě majitelů jedné z polských firem. Kampaň v katolickém Polsku vyvolala ihned pestrou debatu o vkusu, úctě ke smrti a o tom, kam až lze ve snaze prodat zboží zajít. Spor se rozhořel o to, zda výrobcem zvolené heslo: "Rakve, v nichž vypadáš jako živý!" je příkladem skvělé marketingové akce, nebo vrchol nevkusu.

Kontroverzní polská reklama na rakve foto: Reprofoto

Lavina komentářů pod souborem fotografií s titulkem Smrt ještě nikdy nebyla tak sexy se spustila na stránkách serveru wp.pl.

Kontroverzní polská reklama na rakve

Názory na to, zda už jsou Poláci připraveni na tak odvážný přístup ke smrti, se dost liší. Z reakcí vyplývá, že spojení erotiky s koncem života je u severních sousedů České republiky spíše nepřípustné. Převážná většina lidí míní, že taková reklama je přinejmenším netaktní.

Nechybí ani ostřejší hlasy. "Samotný nápad udělat kalendář propagující rakve považují za choromyslný. To je tak, jako bychom měli odpočítávat čas, který nám zbývá do smrti," napsal Elbereth. "Ta reklama je zkrátka nenormální, v životě by mě nenapadlo spojovat sex s rakvemi," uvedl Piotr.

K němu se připojila Anusia, podle níž jsou fotografie nechutné. Výrobce se podle kritiků "doslova rozhodl dojít do cíle přes mrtvoly".

Propagace prý staví na nejnižších instinktech a ukazuje, jak hluboko klesl člověk. Většina lidí, kterým se reklama nelíbí, upozorňuje na to, že v v tématu smrti existují nepřekročitelné hranice. Největší kontroverze vzbudila fotka, na níž nevěsta sedí obkročmo na rakvi.

Kontroverzní polská reklama na rakve

"Média a reklama bohužel začínají házet všechno do jednoho pytle: zábavu, smrt, svatbu i pohřby," shrnul jeden z rozhořčených komentátorů. Přes velkou kritiku kampaň vyvolala také pozitivní reakce. Lidé chválí výrobce za nápad a odvahu při jeho realizaci. "Aby se člověk někam probojoval, je třeba šokovat. Je to skvělý nápad, přece jinak by se nikdo nedověděl o dané firmě," napsal Hlyt.

Je to jen reklama

Dziunia míní, že se počítá nápad a fotky jsou pěkné. "Potlesk pro marketing. Humoru není nikdy příliš mnoho, zvláště když nás všude zaplavují mdlé reklamy." Téma smrti prý možná konečně přestane být v tradičně katolické zemi tabu. Smrt je podle těch, kteří kampaň chválí, součástí života, což bohužel Poláci stále ještě nechápou.

"Možná je nejvyšší čas zbavit Polsko přesvědčení, že smrt je téma, o kterém se nemluví, před nímž je třeba chránit děti, dělat že neexistuje. Smrt totiž je a každého z nás dohoní," napsal přispěvatel do diskuse. "Pokud se to někomu líbí, ať si kalendář s rakví koupí a prohlíží, pokud to někoho uráží, ať se zkrátka nedívá," shrnuje Thomas.

Mnoho účastníků debaty vzkazuje, že není třeba příliš přemýšlet o tom, zda je kampaň kontroverzní, protože je to zkrátka reklama. "A otvírání pohřebních služeb pod okny nemocnic zaráží mnohem více," soudí někteří Poláci.

Autoři: ,