Kvůli splavnosti strategické severní cesty v Severním ledovém oceánu vlastní jedinou flotilu atomových ledoborců na světě Rusko. Ty jsou místo běžného dieslového motoru poháněny menšími jadernými reaktory. První takovou loď stavěl od roku 1956 Sovětský svaz pod vedením konstruktéra Igora Afrikantova. Poprvé vyplula v roce 1959 a nesla jméno Lenin. Od roku 1989 je v ní muzeum a stejně jako další dva sovětské ledoborce už dosloužila.
K TÉMATU: |
Měl být hotov k výročí
Dnes má Rusko sedm funkčních jaderných ledoborců, jedním z nich je i největší ledoborec světa jménem 50 let vítězství (50 Ijet pobědy). Začal vznikat ještě v éře Sovětského svazu na podzim roku 1989 v leningradských loděnicích. Původně se měl jmenovat Ural, nakonec byl pojmenován k padesátému výročí porážky nacistického Německa. V roce 1995 však loď hotová nebyla, dokončena byla až v roce 2007.
V Baltských loděnicích v Petrohradě se od 5. listopadu 2013 staví ledoborec nové generace a bude největším a nejvýkonnějším ledoborcem na světě. Jeho délka má být 173,3 metrů, šířka 34 metrů a výtlak 33,54 tis. tun. V provozu by měl být od roku 2017.
50 let vítězství
|
Mezi ledoborce polární flotily Pobřeží stráže USA patří Healy, Polar Sea a Polar Star, která se v neděli vydala z Austrálie zachránit dvě uvězněné lodě. Cesta jí bude trvat asi týden.
Štědrý den mezi krami ledu
V zálivu Commonwealthu u Antarktidy, který je největrnějším místem na planetě, totiž postupně uvázly dvě plavidla. Na Štědrý den kry uvěznily ruskou výzkumnou loď Akademik Šokalskij, která na palubě vezla pět desítek členů vědecké expedice a turistů. Tento pátek stejný osud potkal čínský ledoborec Sněžný drak, který se vydal ruské plavidlo osvobodit.
Pasažéry ruské lodi se pomocí vrtulníku podařilo dostat na palubu australského ledoborce Aurora Australis, který je odveze na pevninu. Na lodích zamrzlých v ledu je ale 123 členů dvou posádek. Bezprostřední nebezpečí jim nicméně nehrozí, protože mají dostatek paliva i zásob.
Polar Star
|
Jak si proráží cestu ledoborec?Ledoborec proráží cesty v zamrzlých oceánech, mořích nebo velkých jezerech pro jiné, nejčastěji obchodní lodě. Narozdíl od ledořezů, které rozráží led při plavbě nepřetržitým tlakem své přídě, ledoborec má příď silně zešikmenou nad povrch ledu. Nad vodou nabývá příď lodi plné hmotnosti a tato ohromná zátěž led prolomí. Pro větší účinnost se ještě nádrže v přídi plní vodou. Když je led silný 0,5 až 1,5 metru, musí ho už ledoborec rozbíjet prudkými nárazy, kdy si musí nejdříve couvnout a pak najede celou svou vahou na okraj ledu. V extrémních případech musí nárazy i opakovat. |