11. října 2016 5:55 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Policie uzavřela výjezd z Blanky: 43 řidičů projelo zákaz, 8 couvalo do tunelu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 52Diskuse
Křižovatka u Prašného Mostu před vjezdem do tunelového komplexu Blanka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Křižovatka u Prašného Mostu před vjezdem do tunelového komplexu Blanka. | foto:  František Vlček, MAFRA
PRAHA Praha zažila první testovací uzavírku výjezdu z pražského tunelu Blanka. Exit vypouštějící auta směrem k Vítěznému náměstí rozsvítil červenou v neděli 25. září a necelé čtyři hodiny trvající pokus vyžádaný radnicí Prahy 6 ukázal, že toto opatření může být i hodně nebezpečné.

První a zatím i poslední uzavření výjezdu na Prašný most odstartoval policejní dispečink poslední zářijovou neděli přesně v sedm hodin ráno. Auta směřující od Malovanky - západního vjezdu do tunelového komplexu - musela pokračovat dál, červené křížky, text „Prašný most uzavřen“ a další zřetelná výstražná značení je měla od odbočení do uzavřeného výjezdu odradit.

To se podle informací serveru Lidovky.cz evidentně nepovedlo. „43 vozidel nerespektovalo zákaz vjezdu na rampu a použilo ji k výjezdu na Prašný most, osm automobilů nerespektovalo zákaz vjezdu a couváním se vrátilo z rampy do tunelu,“ vypočítává mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Policejní dispečink zkoušku ukončil v 10.52, trvala necelé čtyři hodiny. Zarážející je, že řidiče nezastavilo hned několik stupňů upozornění včetně žlutých šipek, které vyvádí šoféry z odbočovacího pruhu. Varovné je hlavně riskantní couvání řidičů zpět do tunelu.

Kvůli bezpečnosti není možné exit uzavřít závorou, proto řidiči snadno proklouzli ven.

„K těmto situacím bohužel docházelo, protože lidé se často vůbec nedívají na značení a takzvanou pruhovou signalizaci přehlížejí,“ podotýká vrchní komisař pražské dopravní policie František Brtek. V tuto chvíli nemá informace o tom, že by měla následovat nějaká další uzavírání exitu na Prašný most.

Vjezd do tunelového komplexu Blanka.
Vliv tunelu Blanka na vybraná místa pražské dopravy.

Pro lepší pochopení situace: zavření zmíněného výjezdu z Blanky v době dopravních špiček si prosadilo vedení Prahy 6, které poukazovalo na to, že řidiči vyjíždějící z tunelového komplexu po Svatovítské ulici směrem na Vítězné náměstí tuto část města nepřiměřeně zahlcují.

Politici z pražského magistrátu po prvotním odporu 22. září svolili k vykoušení uzavírky. Na neděli 25. září dopoledne – tedy zcela mimo dopravní špičku – pak domluvili s policií první test.

„Podle mých informací se toto opatření ukázalo jako možné a na základě toho byl vydán pokyn, aby se ve špičkách nebo při zácpách používalo. Policie by měla podle situace, kterou uvidí v řídicím středisku, reagovat,“ míní starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09). Samotná dopravní policie ale zatím žádný podnět nedostala a faktem je, že od zářijového testu se už žádný další neuskutečnil.

Pražští správci silnic si všímají ještě toho, kam se auta v rámci nedělní cvičné uzavírky z Prašného Mostu přelila. Uzavírka totiž může přenést nepříjemnou dopravní zátěž jinam. Na druhou stranu je samozřejmě složité usuzovat z testu, k němuž došlo zcela mimo nejfrekventovanější dopravní časy.

„Vozidla, která nemohla odbočit na Prašný Most, vyjela následujícím výjezdem na Letné a k jízdě do Dejvic většinou použila Pelléovu ulici, některá pak Svatovítskou s příjezdem od Špejcharu. Lze předpokládat, že po dobu uzavření rampy použije část řidičů ve směru od Malovanky k Prašnému Mostu jízdu po povrchu Patočkovou ulicí,“ naznačila možné další zatížení Letné mluvčí TSK Barbora Lišková.

JAK SE ZAVÍRÁ EXIT

  • Pro uzavření výjezdové rampy z Blanky ve směru od Malovanky na Prašný most je v dopravní části řídícího systému komplexu naprogramován příslušný dopravní stav.
  • Jde o předem nastavenou kombinaci symbolů příslušných proměnných dopravních značek (PDZ) v tunelu Brusnice B. Musí ji manuálně aktivovat operátor dopravy, policista z hlavního dopravního velína v ulici Na Bojišti.
  • Spustí se přechodová sekvence, kdy se v určitých intervalech postupně přestaví příslušné symboly PDZ pruhové signalizace nad odbočovacím jízdním pruhem ze zelené šipky na červený křížek, symboly rychlostních PDZ (ze 70 km/h na 50 km/h), informativní značky pod stropem tunelu s informací o uzavření rampy na tunelových zařízeních pro provozní informace, zobrazí se text „provoz omezen“.
  • Poté, nejpozději po doběhnutí přechodové sekvence, se zobrazí text „Prašný Most uzavřen“.
  • Po doběhnutí této sekvence se z řídícího systému na světelném signalizačním zařízení (SSZ) Prašný most posílá signál pro tento mimořádný stav a řadič SSZ automaticky aktivuje příslušný signální program pro provoz křižovatky bez výjezdové rampy.
  • Do systému celoměstských zařízení pro provozní informace (ZPI), která jsou mimo tunel, je odeslána informace o nastavení dopravního stavu až po doběhnutí přechodové sekvence a objeví se na nich nápis „Exit Prašný Most uzavřen“.

Zdroj: TSK

  • 52Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.