Celková hodnota smlouvy, jejíž součástí je i výstavba logistického zázemí a náklady na technickou údržbu vlaků na 17 let, je 665 milionů eur (16,3 miliardy korun).
Cestující v Polsku se ale nebudou vozit pendoliny s naklápěcí skříni, díky které vlaky mohou rychleji projíždět oblouky na trati. Podle šéfa PKP Intercity Janusze Malinowského by soupravy s touto konstrukcí jezdily jen o něco málo rychleji, náklady na jejich nákup a údržbu by přitom byly o osm až deset procent vyšší.
Vlaky Pendolino provozují i České dráhy. České soupravy sice mají naklápěcí technologii, využít ji však mohou jen na několika zrekonstruovaných tratích. Původně vyvíjelo jednotky pro České dráhy konsorcium ČKD – Siemens – Fiat, kterému dráhy vyplatily na zálohách 1 miliardu korun.
Po krachu ČKD však byly tyto peníze ztraceny a zbývající 3,3 miliardy ČD následně použily pro nákup alespoň sedmi Pendolin.
Čtětě více: |
Poláci využící peníze z EU
PKP Intercity bude nákup vlaků Pendolino z poloviny financovat penězi z evropských fondů, na zbytek si chce vzít úvěr u Evropské investiční banky. Ručitelem má být polský stát.
Co jsou PendolinaPendolino je třísystémová elektrická jednotka s naklápěcí skříní s maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu (na českých kolejích však smít jet maximálně 160 kilometrů za hodinu) a výkonem 4000 kW. |
Cesta pendolinem z Varšavy do Krakova by měla místo dosavadních dvou hodin a 53 minut trvat dvě a čtvrt hodiny. Z Katovic rychlovlaky do polského hlavního města pojedou dvě hodiny deset minut, nyní lidé na cestě stráví nejméně dvě hodiny a 41 minut. Rychlovlaky budou jezdit také mezi Varšavou a Gdaňskem.
Okouzlení rychlovlakem
Podle odborníka na dopravu Adriana Furgalského se koupí pendolin středo-pravicová vláda premiéra Donalda Tuska především snaží okouzlit Poláky před podzimními parlamentními volbami. "Vysoké náklady na nákup i údržby Pendolina se PKP Intercity vymstí," řekl dnes v listu Dziennik-Gazeta Prawna Furgalski.
PKP Intercity loni hospodařily se ztrátou 140 milionů zlotých (přes 863 milionů korun), letos očekávají ztrátu 50 milionů zlotých.
České dráhy provozují pendolina od roku 2005. V současnosti se cestující těmito rychlovlaky mohou svézt mezi Prahou, Ostravou a Třincem a mezi Prahou, Brnem a Bratislavou.