2. listopadu 2010 20:10 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Pontiac ukončil výrobu, americká
ikona 60. let se stala obětí pádu GM

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Pontiac | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pontiac | foto: Reprofoto
DETROIT Po 84 letech končí jedna z ikon amerického automobilismu 60. a 70. let, značka Pontiac. Podle fanoušků si to Pontiac způsobil sám. Jeho mateřská společnost General Motors označila za důvod konce značky problémy spojené s bankrotem GM a s tím spojenou restrukturalizaci celého koncernu.

Oficiálně tak značka skončila 31. října, kdy dealerům těchto aut vypršely smlouvy na jejich prodej.

"GM se snažilo se o resuscitaci automobilové značky po dlouhou dobu, leč neúspěšně," říká Lerry Kummer, vlastník několika pontiaků a zároveň provozovatel webové stránky PontiacRegistry.com. Pontiac, který získal své jméno po slavném indiánském válečníkovi z osmnáctého století Chiefu Pontiakovi, vyrobil své první auto v roce 1926.

Jen tři roky po zahájení provozu se Pontiaku povedlo prodat půl milionu aut, což byl na tehdejší dobu úctyhodný výkon. Vozy této značky dokázaly totiž oslovit hlavně dělníky a nižší úředníky, kterým splnily sen o novém voze.

HISTORIE ZNAČKY PONTIAC

Založena r. 1926 v americkém Michiganu. Pojmenováno podle slavného indiánského náčelníka z 18. století , Chiefa Pontiaca Vyrobeno bylo přes 40 milionů kusů aut této značky. Nejznámější model je Firebird Trans Am 1929 - Necelé tři roky po uvedení prodal Pontiac na půl milionu vozů.

V 50. letech – automobilka skomírá, avšak GM jí vtiskně image rychlých aut. Pontiac se tak dostává zpátky na nohy.
V 60. letech – Díky Hollywoodu se pontiac velmi oblíbený. Pontiac Trans Am se objevuje například ve filmu Polda a Bandita.
Nejlepším rokem je rok 1968, kdy automobilka prodá téměř jeden milion kusů aut.
V 80. letech – Automobilku drtí drahá ropa, roste poptávka po úpornějších autech.
V roce 1982 se automobil Pontiac objevuje v televizním seriálu Knight Rider jako auto s umělou inteligencí.
V 90. letech zájem o značku dál upadá, přichází s teréním modelem Aztec, který se však neuchytil.
V roce 2005 končí Pontiac produkci jednoho z nejvíce oblíbených modelů Bonneville.
V roce 2010 byl Pontiac nucen ukončit svůj provoz z důvodu nucené restrukturalizace automobilky GM, která značku vlastní.

Jenže během let o značku silně klesal zájem a na počátku padesátých let málem pontiac skončil. K životu ho zpátky přivedla mateřská společnost GM, která spojila značku s rychlými a dostupnými auty. Tedy auty, která mohla závodit na amerických silnicích.

To, co udělalo z pontiaku ikonu, byl právě obraz nadupané mašiny se řvoucím osmiválcovým motorem pod kapotou. Mezi nejpopulárnější patřily modely Bonneville, GTO či Firebird Trans Am.
Právě tyto modely se prosadily i v hollywoodských filmech šedesátých a sedmdesátých let. Popularita se rychle přenesla z pláten kin mezi diváky a zajistila těmto vozům vysokou prodejnost. "Když byla éra silných aut na vrcholu, tak byl pontiac králem silnic," řekl k slavné době značky jeden z jejích prodejců v americkém Cranbury Frederick Perrine.

Po většinu 60. let byl Pontiac třetí nejprodávanější značkou v Americe, hned za Fordem a Chevroletem. Nejvíce prodávaným modelem pontiacu byl v roce 1968 závodní model GTO. Jeho podíl na prodeji v tomto roce činil 17 procent z celkových 5,4 milionu prodaných aut společnosti GM v USA.

Jenže nic netrvá věčně a v průběhu 80. let změnil pontiac svou image a přestal se zaměřovat na dříve tolik oblíbené rychlé modely. Jak se postupem času měnili ředitelé firmy, měnilo se i samotné určení značky. Někteří z šéfů se dokonce snažili z pontiacu udělat luxusní značku, což se nezdařilo.

Na lopatky ho nakonec dostala úspornější auta
To, co však této legendě zlomilo vaz, byly ropné krize v průběhu 70. let. Právě větší požadavky na efektivnější spotřebu paliva postupně poslaly pontiac do propadliště dějin. Na trhu se více prosadily japonské automobilky, což potvrzuje například nástup japonské Toyoty. Posledním rokem, kdy byl pontiac vyráběn naplno, tedy v roce 2008, bylo prodáno pouze 267 tisíc aut, což je méně než třetina oproti nejlepšímu roku 1968.

V posledních letech byl kvůli problémům celé automobilky GM pontiac odstaven na druhou kolej. Na konci své existence musel čelit změnám na trhu automobilů, jako byl klesající prodej aut a restrukturalizace automobilky GM.

Pontiac se tak stal jednou z obětí vynucené restrukturalizace. Letos automobilka GM očekává, že prodá maximálně 2,2 milionu aut a z toho má být pouhé jedno procento značky Pontiac. Od roku 1926 sjelo z výrobních pásů automobilky více než 40 milionů vozů značky Pontiac.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz