Sdružení dodalo, že v celém prvním pololetí prodej v důsledku hospodářské krize klesl o 11 procent na necelých 7,5 milionu vozů. Nadprůměrně se dařilo české automobilce Škoda Auto, jejíž evropský prodej se v červnu zvýšil o 7 procent na 48 tisíc vozů, a v pololetí klesl 'jen' o 3,5 procenta na 250 tisíc vozů.
Za červnovým nárůstem celkového prodeje v Evropě stála podle ACEA vládní opatření na podporu výměny starých automobilů za nové ve více než deseti členských zemích Evropské unie. V západní Evropě se prodej v červnu zvýšil o 4,6 procenta na 1,4 milionu vozů. V nových členských zemích EU se však propadl o více než čtvrtinu na 80 tisíc vozů. V České republice nicméně prodej podle sdružení v červnu stoupl o 18 procent na 16 tisíc vozů a na Slovensku dokonce o 57 procent na 10 tisíc vozů.
Co čeká automobilky, až se vyčerpá šrotovné?
Celosvětovou poptávku po automobilech zasáhla finanční krize, která vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Výroba automobilů v zemích EU tak v prvním čtvrtletí klesla o 35 procent na 3,4 milionu vozů.
V celém letošním roce by se podle úterní prognózy ACEA mohla produkce osobních automobilů v EU propadnout o čtvrtinu a produkce užitkových vozů dokonce o polovinu. Sdružení rovněž varovalo, že poptávka po osobních automobilech by mohla začátkem příštího roku prudce klesnout, pokud nebudou opatření na podporu jejich prodeje ukončována postupně.