Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Evoluce dokonalosti: Porsche 911

Ekonomika

  7:00
Nová generace Porsche 911 je větší, rychlejší, lehčí i úspornější. Jenže právě kvůli úspornosti dostala například elektrický posilovač řízení. Je to pořád ještě ono?

Pokud má být nějaké sportovní auto považováno za „klasiku“, není povolanějšího než Porsche 911. Jeho silueta ani základní tvary se za 49 let nezměnily. Teoreticky ne zrovna optimální koncepce s těžkým motorem vzadu a pohonem zadních kol, která se jevila jako přežitá již v osmdesátých letech, funguje díky neustálému zlepšování a schopnostem německých inženýrů dodnes.

Porsche 911

 
Nyní je tu nová verze. Podle Porsche jde o teprve třetí zcela nově zkonstruovanou generaci po téměř půlstoletí od představení té první v roce 1963. Změnilo se mnohé. Téměř devadesát procent dílů má být nových či přepracovaných a většina auta je z lehkého hliníku, díky čemuž je lehčí než předchůdce. Nová 911 o se pár centimetrů prodloužila, ale také je nižší a hlavně – stále zůstává kompaktní. Své typické rysy si zachovala.

Porsche 911

Rozměry  4491x1808x1295 mm
Zavaz. prostor  135 l
Hmotnost  1490 kg
Motor záž.  6válec, boxer; 3,8 l
Výkon  294 kW (400 k) 
Zrych. na 100 km/h  4,3 s
Nejvyšší rychlost  302 km/h
Komb. spotřeba  8,7 l / 100 km
Cena  2 800 000 Kč

Hodně se změnilo i uvnitř. Díky rozvoru náprav prodlouženému o 10 centimetrů je tu více místa. Stále však platí, že na zadní sedačky 911 se vejdou jen větší děti, které nemáte rádi. O to tu ale nejde, Porsche 911 je auto pro řidiče. Za jeho volant se vejde snad kdokoliv, výhled má skvělý a leccos se tu změnilo. Spousta tlačítek dá vzpomenout na čtyřdveřovou Panameru, středová konzola připomene supersport Carrera GT. Pět kulatých „budíků“ zůstalo – stejně jako perfektní kvalita. Důležitější však je, že jste tu hned jako doma.

Usednete do sedačky, která vás obejme jako šitá na míru, a otočíte klíčkem tradičně nalevo od volantu. Probudíte plochý šestiválec, v případě silnější Carrery S o objemu 3,8 litru a s výkonem 400 koní při 7400 otáčkách. Motor miluje vysoké otáčky – pojedete rychle už jen kvůli jeho zvuku.

Ale nejen kvůli němu... Nová 911 se v mnohém změnila. Má elektrický posilovač řízení a v nízkých rychlostech poněkud odtažité řízení. Jenže pak přitlačíte – a 911 ukáže, co v ní je. Čím jedete rychleji, tím je lepší. A nejen řízením. Nejspíš asi až podle tachometru zjistíte, o kolik se zlepšily její schopnosti.

Porsche 911

Příď už netrpí lehkostí, celé auto je stabilnější. Podvozek se sveřepě vyrovná i s hodně rozbitou silnicí a celé auto vám odpustí mnohem více chyb, ať už má chytré příplatkové stabilizátory nebo ne. Můžete s ním přeletět hrbol na horizontu zatáčky, a místo aby vás nechalo řešit náhlý přetáčivý smyk, silnice se udrží. Nakonec zjistíte, že jste rychlejší než v předchozí generaci a méně se bojíte.

To auto je prostě schopnější, čert vem elektrický posilovač. Verdikt se hledá těžko.
„Devětset jedenáctka“ ztratila leccos ze své komunikativnosti, ale podle všech měřítek jde o lepší auto. Nehledě na všemožné vyspělé systémy, které vám nabídne. A dvouspojková převodovka PDK je prostě bryskní, téměř stejně rychlá jako ty ve Ferrari. Už to vypovídá o schopnostech nové 911. Je jiná než ty starší. A je nejschopnější.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!