Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Poškodí Jančura stát? Drážní úřad bude řešit žádost Regiojetu o rychlíky do Brna

Slovensko-cest

  10:50
PRAHA - Drážní úřad bude rozhodovat o právu na vstup soukromého dopravce na další železniční trať. S námitkou proti vstupu RegioJetu Radima Jančury na trať Praha - Brno - Bratislava se na regulační orgán obrátily České dráhy, které na trase mezi hlavním městem a Brnem provozují vlaky objednané státem.

Majitel Regiojetu Radim Jančura. foto:  Petr Topič, MAFRA

Drážní úřad bude posuzovat, zda vstupem dalšího dopravce na tuto trasu nebudou ohroženy služby v rámci vnitrostátní dopravy. Podle RegioJetu stát jeho vstupem na trať ušetří.

„V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Předpokládá, že rozhodnutí padne v srpnu.

Moderní Vectron pro České dráhy obstál na okruhu ve Velimi. Podívejte se

Požadavek RegioJetu o přidělení kapacity pro jeden pár vlaků mezi oběma hlavními městy potvrdil letos v dubnu správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky.

„Budeme nyní posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců. Konečný návrh časových poloh a počtu vlaků bude známý v září,“ uvedla tehdy mluvčí společnosti Martina Pavliková.

Smyslem takzvaného posouzení hospodářské vyváženosti je ochrana peněz, které na dopravní obslužnost vynakládá stát. Dopravcům jezdícím v závazku veřejné služby doplácí totiž stát nebo kraj prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady na provoz a tržbami z jízdného.

Bez nároku na dotace

Zavedení nové komerční linky ale může objednaným spojům odvést zákazníky ke konkurenci, snížit tržby a zvýšit tak objem dotací, které bude muset stát na provoz doplatit. Drážní úřad proto musí posoudit, zda toto riziko nehrozí u uvedeného spojení.

RegioJet dnes napsal, že na trase z Brna do Prahy nyní existují dva zcela oddělené koncepty vlaků. Jde převážně o mezinárodní vlaky jezdící v hodinovém intervalu a vedle toho o dva další páry vložených expresů, které jedou ráno z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Tyto dva páry vlaků jezdí v krátkých soupravách, nepřepravují mezinárodní cestující s dražšími jízdenkami, a jsou tudíž nejvíce ztrátové. Právě tyto dva páry vlaků chce RegioJet bez nároku na dotace převzít.

Vlak RegioJet.

Firma plánuje prodloužení trasy těchto spojů, jeden z nich by vytvořil nové přímé spojení bez přestupu mezi Hodonínem a Prahou. „Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v Česku,“ uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Situací na železničním trhu se zabývá také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podezřívá České dráhy ze zneužití dominance na trati Praha - Ostrava. Případ otevřel v roce 2012 právě po stížnosti RegioJetu, České dráhy od začátku řízení popírají, že by zákon porušily. „Mohu jen potvrdit, že správní řízení v uvedené věci stále probíhá,“ řekl mluvčí úřadu Martin Švanda. Zda se bude ÚOHS zabývat i novou linkou, na kterou chce RegioJet vstoupit, komentovat nechtěl.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!