Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Postavte dálnici, jinak Temelín nebude, vydírá hejtman

Ekonomika

  12:32aktualizováno  12:47
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) na mimořádné tiskové konferenci vyzval vládu, aby vyčlenila peníze na dostavbu dálnice D3, IV. tranzitního železničního koridoru i rychlostní komunikace R3 z Českých Budějovic do Rakouska, jinak kraj nepodpoří dostavbu Jaderné elektrárny Temelín.

Jaderná elektrárna Temelín foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Zimola reagoval na fakt, že tyto projekty vypadly z plánu prioritních dopravních staveb Evropské komise v letech 2014 a 2020. Podle ministerstva dopravy se výstavba komunikací nezastaví, bude ale potřeba hledat peníze v jiných programech EU.

Dostavba JETE

Vlastník Temelína, energetický koncern ČEZ, nyní dokončil zadávací dokumentaci na dostavbu jaderné elektrárny a v nejbližších dnech ji má předat účastníkům tendru.

Stavba třetího a čtvrtého bloku Temelína má být hotova nejpozději v roce 2025. Uchazeči by měli příští rok podat nabídky a v roce 2013 by mělo být rozhodnuto o vítězi.

"Jestliže stát měl dosud od Jihočeského kraje podporu z hlediska dostavby Temelína, tak jasně říkám, že se podpora může velmi rychle změnit v případě, že stát nedostojí svým jasným závazkům. Ta míra trpělivosti v tento moment přetéká. Jihočeši, ale všichni, co k nám na jih Čech jezdí, jsou léta vládními sliby ubezpečováni, že dálnice D3 bude dostavěna. Čeho jsme se za těch 20 let dočkali? Dvaceti kilometrů dálnice a v příštím roce otevření pětadvacetikilometrového úseku směrem na Veselí nad Lužnicí, a my budeme nyní v roli prosebníků," uvedl hejtman.

Hejtman předpokládá, že o vypadnutí projektů z plánu rozvoje dopravních sítí EK ví nejen místní politici, kteří v pondělí na záležitost upozornili, ale i premiér a ministr dopravy. Nechápe, proč se tímto problémem nezabývali a nevyjádřili se k němu. "Věděli o tom před dvěma, třemi týdny, kdy se vláda zaobírala dostavbou Temelína," poukázal Zimola.

Peníze se najdou jinde

"Není pravda, že příští rok se nebude pokračovat ve výstavbě těchto komunikací," reagoval na hejtmanova slova Martin Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Na stavbu dálnice D3 příští rok ministerstvo uvolní zhruba tři miliardy korun, další asi tři miliardy půjdou na modernizaci IV. železničního koridoru.

Ke změnám ve financování v letech 2014 - 2020 dojde podle Illiaše kvůli
změně páteřní sítě evropských komunikací TEN -T. Podle nové metodiky se mezi klíčové dopravní tepny mohou dostat pouze komunikace spojující metropole s více než milionem obyvatel a významné dopravní uzly. Plánovaná dálnice D3 a IV. železniční koridor z tohoto hlediska vypadly ze seznamu staveb financovaných z CEF (fond pro podporu výstavby tranzitních komunikací), uvedlo ministerstvo dopravy. Peníze pro tyto stavby bude potřeba nadále žádat z Fondu soudržnosti neboli kohezního fondu, nikoliv z fondu CEF.

Problém střídá problém

Výstavbu dálnice D3 provází řada komplikací. Například letos v červnu Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že Ředitelství silnic a dálnic prý nemá účinná pravidla pro dosahování lepších cen při přípravě staveb i jejich realizaci.

Průměrné náklady na pořízení představovaly 290 milionů korun za jeden kilometr. Dlouho také nebylo jasné, kudy přesně dálnice povede ve středních Čechách.

Teprve před několika dny D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbenou oblast v Posázaví.

Dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.

Dokumentace k Temelínu hotova

Vlastník Temelína, energetický koncern ČEZ, nyní dokončil zadávací dokumentaci na dostavbu jaderné elektrárny a v nejbližších dnech ji má předat účastníkům tendru. Stavba třetího a čtvrtého bloku Temelína má být hotova nejpozději v roce 2025.

Uchazeči by měli příští rok podat nabídky a v roce 2013 by mělo být rozhodnuto o vítězi. Mezi zájemce o dostavbu patří americký Westinghouse vlastněný japonskou společností Toshiba, francouzská Areva a česko-ruské konsorcium Škoda JS, Gidropress a Atomstrojexport.

Autoři: ,