Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Poštu čeká perný rok s konkurencí. Pošťáky využije na maximum

Slovensko-cest

  7:00
PRAHA - Monopol České pošty na doručování dopisů skončil. Už brzy na trh vstoupí tři nové společnosti. Jedna láká na lepší kvalitu, druhá zase nabízí nejmenší ceny. Státní podnik se ale konkurence nebojí a věří, že jeho dominantní pozice nebude otřesena. Do Česka také míří nonstop automaty na balíky.

Česká pošta- ilustrační foto: Šárka Kabátová, Lidovky.cz

Česká pošta už brzy nebude jedinou společností, která vám doručí běžné dopisy. Na uvolněný trh už si brousí zuby Mediaservis a Česká distribuční. Další novinku chystá také polský podnik Integer.pl, který zde plánuje rozeběhnout síť poštomatů easyPack – samoobslužných strojů, které budou přijímat a vydávat balíky 24 hodin denně 7 dnů v týdnu.

"V současné době je k dispozici v Praze, Olomouci a Brně deset poštomatů. Původně jich začátkem roku mělo fungovat třicet, došlo ale ke zpoždění. Naplno by se celá síť měla rozběhnout v březnu," řekl serveru Lidovky.cz zástupce firmy.

Poštomaty na Slovensku

  • Na Slovensku už poštomaty mají, jsou obvykle umístěny v blízkosti obchodů s potravinami a na frekventovaných místech.
  • Integer.pl tam spolupracuje se sítí obchodů Kaufland, Lidl a Tesco. V Česku se mají brzy objevit v supermarketech Albert a Penny Market. 

Do budoucna Integer.pl plánuje spolupráci s další společností, díky které by donášky měly být možné až do domu: "Velice brzy zveřejníme jméno firmy, s kterou spolupráci navážeme. Jednání už jsou skoro dokončena."

Pošta: Konkurence se nebojíme

Česká pošta se pokusí rychle dohnat resty. "V současné době probíhá výběrové řízení na balíkomaty, které by mělo skončit v prvním kvartálu letošního roku. Balíkomaty jsou běžné po celém světě. Jedná se ale jen o službu doplňkovou, která nemůže mít ambici změnit situaci na balíkovém trhu," vysvětluje mluvčí České pošty Ivo Mravinač.

"Hodně se od liberalizace očekává - ale ve všech státech, kde liberalizace na trhu listovních zásilek proběhla, na tom vydělaly pouze firmy, nikoli běžný zákazník," varuje mluvčí. 

Věří, že státní podnik má i bez monopolu šanci uspět. "Když se před lety otevřel balíkový trh, Česká pošta se dokázala postupně vypracovat až na nejúspěšnějšího operátora, jedničku na trhu. Znamená to, že je schopna nabízet kvalitní služby, za dobrou cenu - a ještě celoplošně, což je jistá výhoda oproti konkurenci, která o tom sice mluví, ale reálně to praktikuje výjimečně. Mnohdy ještě s pomocí právě České pošty," pokračuje Mravinač.

Boj o firemní dopisy začíná

Dva konkurenční podniky Mediaservis a Česká distribuční se mají v plánu zaměřit především na společnosti, občanů se změna tedy příliš nedotkne. Bitva se strhne hlavně o statisícové zakázky velkých firem.

Doplácení České poště

  • Novela zákona o poštovních službách mluví mimo jiné o tzv. univerzální službě. Ta stanovuje, že pošta musí být doručována i do oblastí, kde to není pro doručovatele rentabilní. Pro dorovnání finanční ztráty existuje kompenzační fond.
  • Do něj musí povinně přispívat i soukromé firmy, které tedy dotují náklady České pošty.

"Česká distribuční vyjednává momentálně se starými zákazníky o rozšíření služeb," popisuje současný stav mluvčí Jakub Hynek.

Na rozdíl od Mediaservisu nemíní svou strategii stavět na cenách. "Vůči konkurenci se chceme vymezit zejména kvalitou a spolehlivostí poskytovaných služeb, nikoli cenami.
Jsme přesvědčeni, že dobrá kvalita služeb a špičkový servis pro zákazníka by měly být primárním přínosem vstupu dalších hráčů na trh," přibližuje Hynek.

Ceny jsou oproti tomu hlavním tahákem Mediaservisu. "V současné době nabízíme cenu adresného doručování listovních zásilek až o pětinu nižší, než jsou momentální ceny České pošty," řekl jednatel Mediaservisu Martin Dzúr Lidovým novinám.

Mediaservis už dokonce začal zkušebně doručovat. „Řadu klientů jsme už získali, mnoho dalších z řad bank, operátorů a například energetických firem už naše doručování testuje,“ uvedl Dzúr, který má ambiciózní plán získat pět procent z trhu.

Česká pošta odvážné plány konkurence nepovažuje za hrozbu. "Levnější ceny budou mít údajně, realita může být jiná. Jsou sice slyšet, ale příliš konkrétního nezaznívá," míní Mravinač.

Nové dodávky, méně poboček a propouštění

Pošta se na příchod konkurence připravila. Loni mohutně investovala do obnovy vozového parku, transformace logistické sítě nebo budování nových poboček v obchodních centrech.

Bohaté odměny za úspěšný rok

Česká pošta v roce 2012 hospodařila se ziskem zhruba 300 milionů korun. To je o 100 milionů více, než pro loňský rok plánovala, ale zhruba 120 milionů pod výsledkem roku 2011. Hospodaření pozitivně ovlivnil růst na balíkovém trhu, naopak pokračoval pokles na trhu listovních zásilek

Ve skutečnosti pošta hospodařila s vyšším ziskem, ale právě kvůli splnění plánu pro loňský rok vyplatí zaměstnancům mimořádnou odměnu, která v souhrnu přesáhne 100 milionů korun. Tu si rozdělí zhruba 29 000 provozních pracovníků.

Také masivně propouštěla. Počet jejích pracovníků se loni snížil zhruba o 1050 lidí na 32 150 kmenových pracovníků, letos podnik žádné výrazné snižování počtu nechystá.

Česká pošta aktuálně provozuje 3238 poboček, z toho kolem 200 by letos mohla převést na franšízy a provozovat je přes partnery. Také by podle ČTK v letošním roce mohla pro energetické firmy zajišťovat odečty elektroměrů nebo plynoměrů.

"Snažíme se maximálně využít potenciálu našich doručovatelů. Loni jsme převzali po konkurenci distribuci všech deníků a většiny časopisů a plánujeme další služby," říká generální ředitel Petr Zatloukal.

V minulém roce pošta v rámci pilotního projektu také otestovala prodej zboží na pobočkách mimo přepážky, letos chce tzv. postshopy s poštovním a trafikantským zbožím otevřít na zhruba 70 až 80 poštách.

Autoři: ,