Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Špatné jídlo? To nikdy, vždy to byly jen mýty, tvrdí český šéf McDonald´s

Slovensko

  6:00
PRAHA - O kvalitě jídla Tomasz Rogacz nepolemizuje. Český šéf fastfoodové sítě McDonald´s odmítá jakékoliv pochybnosti, které se v zemi o této restauraci čas od času šíří. Považuje je za mýty. Zároveň se ale musí vypořádat s velmi hmatatelným problémem. McDonald´s v Česku i ve světě přichází o zákazníky.

Šéf českého a slovenského zastoupení firmy McDonald´s Tomasz Rogacz. foto: McDonald´s

Třiatřicetiletý polský manažer přišel do Prahy před necelým rokem. Stal se šéfem McDonald´s pro Česko a Slovensko. Jeho úkolem je vytvoření pětileté strategie, která by měla přivést fastfoodový řetězec opět k růstu.

Situace je ale těžká. Tradiční firma soupeří s nechtěnou pověstí levného a nezdravého občerstvení, ale i s moderní konkurencí v podobě specializovaných burgerových restaurací. „Situace na českém trhu je úplně odlišná od té před deseti lety,“ přiznává Tomasz Rogacz v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Co je potřeba změnit ve vašich českých restauracích?

Vnímání kvality hraje v Česku opravdu významnou roli. Lidé si podle ní vybírají místa, kde budou jíst. Je to naše hlavní téma, snažíme se v tomto směru zlepšovat komunikaci. Prvním krokem byl projekt Na rovinu, kdy mohli zákazníky pokládat otázky a my na ně odpověděli. Dostali jsme jich tisíce. (Odpovědi z kampaně se loni objevily na různých reklamních plochách – pozn. red.). Další akcí byl červnový den otevřených dveří ve vybraných provozovnách. Chtěli jsme lidem ukázat naši kuchyni - že děláme jídlo z kvalitních surovin a dodržujeme vysoký hygienický standard. Věřím, že tímto přístupem dokážeme ovlivnit vnímání kvality a značky McDonald´s jako takové.

Lidovky.cz: Čeští zákazníci ale často zpochybňují právě kvalitu vašich jídel.

TOMASZ ROGACZ

  • Tomasz Rogacz se stal šéfem McDonald´s pro Česko a Slovensko v srpnu 2014. Je mu 33 let.
  • Předtím působil jako šéf marketingu v Srbsku a Bosně a Hercegovině.
  • Ve firmě začínal v roce 2001 jako řadový zaměstnanec restaurace. O pět let později se stal manažerem restaurace.
  • Jedním z jeho úkolů v Česku je zvýšit podíl franšíz v podnicích pod značkou McDonald´s. Jde o celosvětovou strategii mít co nejméně vlastních restaurací.
  • V současnosti je v Česku 63 procent restaurací pod touto značkou ve formě franšízy, cílem je dosažení 70 až 75 procent.

Myslím si, že spíše věří mýtům o McDonald´s. My s mýty bojovat nebudeme. Chceme jít otevřenou cestou a říkat, jaká je realita. Mluvíme třeba o stoprocentním hovězí, které používáme, o čerstvých vejcích v našich snídaních. Nabízíme kvalitní jídlo.

Lidovky.cz: Nebylo na těch mýtech přece jen někdy trochu pravdy?

Nikdy, vždycky to byly mýty vytvářené hlavně na internetu, šířené třeba ve videích na Youtube. Jsme největší firma svého druhu na světě a je přirozené, že o nás lidé vytvářejí různé zlé příběhy. Samozřejmě, ve světě došlo v minulosti k případům, které se týkaly kvality. V Česku za 25 let, co jsme tady, se ale nic takového nestalo. Ani v celé Evropě. Máme velmi přísný systém kontroly našich dodavatelů a logistických center.

Lidovky.cz: Zlepšili jste ale kvalitu v posledních letech i fakticky nebo se změna týkala jen komunikace se zákazníky?

Ne. Používáme jen ověřené suroviny, požadavky na kvalitu se v naší firmě za posledních padesát let vůbec nezměnily. Máme opravdu velmi přísné kontroly a stabilní síť dodavatelů. Ale stále je co zlepšovat. Měníme třeba naši nabídku, stahujeme z ní produkty, které nebyly tak úspěšné.

Lidovky.cz: Projevila se nová komunikační strategie i v hospodářských výsledcích?

Nedíváme se jen na tržby a hospodářské výsledky. Důležitější je vytvořit značku, které budou lidé důvěřovat, to je základ. V poslední době vidíme v našich prodejích pozitivní čísla, které můžeme spojovat s naší otevřenou komunikací.

PROBLÉMY FASTFOODOVÉHO KRÁLE

  • Jde o největší řetězec s rychlým občerstvením na světě. Jeho rozmach v 50. letech minulého století je spojován s podnikatelem českého původu Rayem Krocem.
  • V posledních letech zejména kvůli silné konkurenci klesají firmě zisky a ubývají zákazníci.
  • Loni v Česku si firma polepšila v tržbách o necelá dvě procenta. Obecně jsou ale zprávy o jejím hospodaření spíše negativní.
  • Ve čtvrtek přiznala firma v rámci celosvětových pololetních výsledků propad tržeb o deset procent na 6,5 miliardy dolarů. Zisk firmě spadl dokonce o třináct procent na 1,2 miliardy dolarů.

Lidovky.cz: V Česku i celosvětově ale McDonald´s v posledních letech ztrácí zákazníky, jeho zisky klesají. V čem vidíte hlavní příčinu?

Zákazníci obecně chtějí za stejné peníze více. Konkurence je agresivnější, silnější a na trhu je mnohem větší výběr. Když si porovnáte situaci v Česku – i jinde ve světě – před deseti lety s tou současnou, jde o úplně jiné prostředí. Vždycky se snažíme prodávat to nejlepší za rozumné peníze. Nicméně v minulém a tomto roce vidíme velmi pozitivní čísla, ať už v tržbách či našem podílu na trhu. Snažíme se vylepšovat naši nabídku tak, abychom v Česku rostli i nadále.

Lidovky.cz: Kdo jsou na českém trhu vaši největší konkurenti?

Mezinárodní řetězce jako KFC, Burger King, Subway a další. Příliš se ale nevěnujeme tomu, co naše konkurence dělá, soustředíme se hlavně na naši strategii. Vím, že oni se dívají na nás, snaží se nás kopírovat. To my ale nikdy dělat nebudeme.

Lidovky.cz: Patří k vašim rivalům také čím dál populárnější restaurace zaměřené na kvalitní burgery?

Samozřejmě. V posledním roce či dvou jde o trend v Česku i celé Evropě, prvotřídní burgery mají úspěch. Tyto podniky jsou pro nás přirozenou konkurencí, protože McDonald´s je známý především jako společnost zaměřená na burgery. Velmi brzy uvidíte kompletně novou nabídku prémiových produktů, které korespondují s tím, co můžete najít právě v moderních burgerových restauracích.

Lidovky.cz: V nabídce už nyní máte větší a dražší burgery pro náročnější zákazníky. Nemyslíte si ale, že od vás zákazníci stále očekávají spíše levná a jednoduchá jídla?

Každý zákazník má své potřeby, do nichž se snažíme strefit. Prvotřídní burgery jsme schopní udělat rychle a za dobré peníze. Srovnejte si jejich cenu u nás a ve zmíněných specializovaných restauracích – naše je poloviční.

McDonalds menu

Lidovky.cz: Myslíte si, že skutečně nabízíte stejnou kvalitu, množství…?

Nechci se pouštět do srovnávání kvality. Jsem si jistý tím, že nabízíme tu nejvyšší kvalitu ze stoprocentního hovězího a nejlepších surovin, které jsou v Evropě k dostání. Naše nové produkty představíme na podzim. Chceme naše zákazníky vždycky překvapit, ale zároveň jim přinést to, co chtějí. V tomto ohledu se nám třeba povedl houbový burger, který jsem do nabídky zařadili na začátku roku. Na podzim budou nové burgery, ale i dezerty a nápoje.

Lidovky.cz: Čím dál populárnější jsou domácí hranolky s omáčkami. Neuvažujete o nich?

Věříme, že naše hranolky jsou nejlepší na trhu. Děláme je z opravdových brambor na dobrém oleji. Nevylučujeme ale, že v budoucnu zařadíme další produkty z brambor. To je otevřené.

Lidovky.cz: McDonald´s patří mezi symboly nezdravého stravování v Česku. Co s touhle nálepkou?

S tím nemůžu souhlasit, a to z různých důvodů. Zaprvé neustále řešíme rovnováhu nutričních hodnot. V naší nabídce nejsou jen burgery, ale i saláty, jogurty, ovoce a další produkty. Dáváme našim zákazníkům možnost si vybrat. Co se týče výživových hodnot v jídlech, snažíme být velmi otevření. Snažíme se také podporovat aktivní způsob života, příkladem je velký fotbalový turnaj pro mládež McDonald´s Cup. Cílem je dostat děti k pohybu místo toho, aby seděly u počítačů a mobilů.

Mávání hranolky v hokejovém pořadu: ČT může pykat za propagaci McDonald´s

Lidovky.cz: Ale když si u vás dítě dá hamburger s hranolkami a kolou, není to zrovna zdravý způsob života, ne?

Položím vám takovou provokativní otázku. Myslíte si, že jsou jablka zdravá? Ano, obecně to platí. Ale co kdybyste jedl celý rok jen jablka? To samé platí i u McDonald´s. My přece nenutíme naše zákazníky, aby každý den jedli cheesburger s hranolkami. Můžou si u nás vybrat tak, aby udrželi svou výživovou rovnováhu. Jeden den si můžou dát big mac s hranolkami, druhý den zdravou tortilu nebo wrap s krevetami. Nazítří pak salát s jogurtem a ovocem.

Lidovky.cz: A daří se vám přesvědčit zákazníky, aby vás takto vnímali? Většina Čechů si ve spojistosti s vámi vybaví hlavně nezdravé jídlo.

Jsme moderní burgerová společnost, to je naše DNA. Ale třeba úspěch wrapů nám říká, že umíme nabídnout i jiná jídla.

Lidovky.cz: Před příchodem do Česka jste jako manažer působil v Srbsku a Bosně a Hercegovině. Jaký je rozdíl mezi tamními a českými zákazníky?

Například Srbové žádají obecně mnohem více ryby, v Česku není jejich spotřeba příliš vysoká. Upřednostňují také více džusy. Oba národy milují dezerty. Slováci se zase liší v tom, že více stojí o výrobky z kuřecího masa. Jinak na Slovensku, v Maďarsku, Česku a Polsku nejsou v nabídce velké rozdíly.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!