Výsledek tohoto projektu by se měl objevit v legislativě již během příštího roku. A měl by pomoci tuzemským výrobcům potravin.
"Tím, že se zkrátí produkční řetěz, tak se sem budou v některých obdobích obtížně dostávat potraviny z dovozu," řekl prezident potravinářské komory Miroslav Toman. To podle něj přispěje k podpoře domácích výrobků.
"Čerstvé" jsou v obchodech rozmražené ryby i rozpečené rohlíky
Nejedná se přitom o projekt dalšího loga potravin, ale o označení v obchodech. Například tam, kde by obchodník inzeroval čerstvé ryby, by už neměly být k dostání rozmražené ryby.
"V obchodech je naprosto běžná situace, kdy dlouhodobě skladované potraviny jsou po finální úpravě spotřebiteli nabízeny jako čerstvé, a navozují tak logicky v zákazníkovi očekávání, že se o takový produkt skutečně jedná," dodal Toman.
Ven z mrazáku, rozpéct a máme čerstvé pečivoNejproblematičtější jsou nyní hlavně nebalené potraviny, jako například pečivo, které se v obchodech rozpéká a vydává za čerstvé. Podobně i zelenina, ovoce či masné výrobky jsou často nabízeny s označením čerstvé, ačkoli své nejlepší období mají dávno za sebou. |
Podle předsedy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromíra Dřízala by nová úprava mohla být pro tuzemské pekaře přínosná. "U rozpékaného pečiva v obchodech se většinou jedná o dovoz," říká Dřízal s tím, že konkurence ze zahraničí ohrožuje pracovní místa v českém zemědělství i zpracovatelském průmyslu.
V současné době se smí oficiálně používat přívlastek čerstvé jen u několika komodit, například u másla, mléka či vajec. Pokud by návrh potravinářské komory prošel a bude zapracován do vyhlášky, rozšířilo by se toto označení na více komodit.
A naděje jsou dobré. "Z pohledu ministerstva zemědělství lze tyto aktivity podpořit, za předpokladu stanovení jasných pravidel a podmínek užívání označení čerstvé," uvedla mluvčí ministerstva zemědělství Tereza Dvořáčková. Podle zástupců potravinářů souhlasí ministr zemědělství Ivan Fuksa s chystanou změnou. Vyhláška by tak mohla začít platit možná již v prvním čtvrtletí příštího roku.
Nesmí nám to moc ztížit život, říkají obchodníci
Otázkou ale zůstává, jak se bude kontrolovat, jestli obchodníci nepoužívají označení "čerstvé" neoprávněně. Sami obchodníci se zatím k plánu staví obezřetně.
"Nebudeme se tomu bránit. Záměr je to dobrý. Na druhou stranu to ale nesmí obchodníkům příliš zkomplikovat život," upozorňuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. Podle něj je ovšem potřeba, aby se vyhláška před uvedením do praxe probrala i se zástupci obchodů.
"V současné chvíli je předčasné cokoliv hodnotit, jelikož neznáme podrobnosti," uvedla Eva Karasová, mluvčí Tesco Stores, s tím, že společnost ovšem souhlasí s podporou tuzemských potravinářů. Podle průzkumu Tesca se totiž ukazuje, že pro 40 procent zákazníků je důležité, že si mohou koupit český výrobek.