Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Věříte, že při krachu cestovky dostane peníze zpět? Mýtus

Ekonomika

  7:01
PRAHA - Povinnost pojišťovny vyplatit po krachu cestovní kanceláře jejím klientům 100 procent ceny za neuskutečněné zájezdy je mýtus.
Dovolená u moře - ilustrační foto.

Dovolená u moře - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Novinářům to řekl generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger v souvislosti s CK I. Parkam Holidays, která byla u Generali pojištěná proti úpadku. Když CK zkrachovala, pojišťovna jejím klientům vyplatila jen část peněz. Zástupci cestovních kanceláří chtějí po Generali vyplacení plné ceny zájezdů.

Tillinger popřel informace, podle nichž mělo být nedávné odškodnění klientů I. Parkam Holidays ve výši 58 procent investice do jejich zmařené dovolené průlomovým rozhodnutím. Reagoval tak na tvrzení obou českých asociací cestovních kanceláří. Jediným systémovým řešením, které může lépe ochránit turisty, je podle něj změna novely zákona stanovujícího pojištění cestovních kanceláří.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle Asociace cestovních kanceláří ČR musí být klienti cestovních kanceláří chráněni tak, aby v případě jejich krachu dostali svoje peníze zpět v plné výši. Obdobný názor zastává ministerstvo pro místní rozvoj.

Úřad si ke kauze nechal vypracovat odbornou právní analýzu, podle níž pojišťovna zřejmě chybně stanovila pojistnou částku, a nedostála tím prý své úloze odborného garanta pojistné smlouvy. Konečné slovo bude mít soud.

Podobných případů už bylo několik

Od roku 2000 jde podle Tillingera o několikátý případ, kdy turisté nedostali kvůli úpadku cestovních kanceláří zpět všechny své peníze.

Kontroly České národní banky prý neshledaly v postupech pojišťovny pochybení. Právě dnes jsou vypláceni klienti CK Vivamonde, jež loni skončila v úpadku, a to zhruba 90 procenty sjednaného pojistného limitu.

Podle České asociace pojišťoven (ČAP) řešily pojišťovny od roku 2004 úpadek 26 cestovních kanceláří. U 22 z nich byla škoda vyplacena, dosud se řeší případy čtyř cestovních kanceláří, které ohlásily úpadek v roce 2011.

V 16 z 22 uzavřených případů proplatily pojišťovny 100 procent ceny zaplacených neuskutečněných zájezdů, u zbylých šesti dosáhlo pojistné plnění od sedmi do 98 procent nahlášené škody. Ani v jednom případě nebylo vyplaceno více, než činil pojistný limit sjednaný cestovní kanceláří.

"Po zvážení všech okolností a na základě nově zjištěných faktů se domníváme, že v případě úpadku cestovní kanceláře I. Parkam Holidays mohlo dojít k naplnění skutkové podstaty trestného činu podvodu a ve středu jsme proto podali příslušné trestní oznámení," informoval Tillinger.

Jenže ani podvod podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) pojišťovnu od povinnosti vyplatit odškodnění v plné výši nezprostí.

"Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady," uvedla tajemnice AČCKA Kateřina Petříčková. Pojišťovna na jednu stranu tvrdí, že byla oprávněná vyplatit jen poměrnou část pojistného. Na druhou stranu podání trestního oznámení svědčí o tom, že hledá únikovou cestu, dodal předseda Asociace cestovních kanceláří České republiky Viliam Sivek.

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...