Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pozor na falešné akce v Tesku, varuje nový hlídací server

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Nakupujete rádi v "akcích"? V tom případě si dejte pozor na ty falešné. Upozorňuje na ně nový server, který monitoruje vývoj cen potravin a dalšího zboží v nedávno spuštěném e-shopu Teska.
Tesco

Tesco foto: Pavel Wellner Lidové noviny

"Projekt vznikl původně proto, že Tesco na svém e-shopu nemělo seznam všech produktů, které jsou aktuálně v akci (nyní už ho má, došlo k tomu cca po měsíci provozu serveru). Při shromažďování dat jsem zaregistroval určité nesrovnalosti ve vývoji cen a začal detekovat tzv. falešné akce," vysvětlil Lidovkám.cz provozovatel serveru TESCOVINY.cz Daniel Felix Hrouzek.

Vývoj cen můžete sledovat na grafu

"Aktuálně u nás nikdo jiný než právě Tesco neprovozuje e-shop s potravinami a spotřebním zbožím, takže volba byla jasná. V Tesku on-line navíc - a právě proto - nakupuji často a rád," popsal záměr Hrouzek.

Internetový obchod Teska

Internetový obchod http://nakup.itesco.cz/ byl spuštěn v lednu letošního roku. V nabídce má 20 000 položek a Tesco tuto formu prodeje hodlá postupně rozšířit po celém Česku. Další obchodní řetězce zatím e-shopy neprovozují.

VÍCE ZDE: Tesco rozjelo internetový obchod s potravinami

Na projektu  pracuje sám, o výdělečnou činnost se podle něj nejedná a do budoucna ani jednat nebude.

Server přináší denně aktualizované informace o cenách zboží včetně jejich grafického vývoje. K usnadnění orientace mezi téměř dvaceti tisíci položkami jsou produkty rozděleny do tří hlavních kategorií: zboží v akci, falešné akce a zlevněné zboží. Uvedené ceny platí pouze pro e-shop Tesco, v kamenných prodejnách se můžou lišit.

Vývoj cen potravin na serveru TESCOVINY.cz

Autor projektu varuje především před "falešnými akcemi", kterými se řetězec snaží oklamat zákazníka. Jde o případy, kdy "akční zboží" má stejnou cenu jako předtím, na jediný den před plánovanou akcí bylo skokově zdraženo nebo je zdražováno už v průběhu akce. Odhalit takové praktiky je možné právě proto, že web u každého produktu vytváří vývoje cen.

Utajované akce

Web odhaluje i takzvané utajované akce. Autor projektu totiž zjistil, že řada výrobků je sice zlevněna, ale nejedná se o "akci". "O těchto slevách se proto nemá šanci nikdo dozvědět, pokud detailně nesleduje ceny a nezapisuje si jejich vývoj," říká.

"Je potřeba, aby se na tohle podívali ještě inspektoři, já na to nemám jednoznačnou odpověď, protože ji neznám. Budu muset zjistit, jestli už se tímhle inspekce v Praze zabývala," řekla mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

'Zákazníky neklameme,' brání se Tesco

Společnost Tesco dle slov své mluvčí Evy Karasové vítá každou iniciativu, která vede ke zlepšení služeb zákazníkům, ale rozhodně vyvrací, že by slevovými akcemi lidi klamala.

"Rádi bychom informace uveřejněné na serveru o takzvaných falešných slevách uvedli na pravou míru. Do falešných slev server zařazuje i akční nabídky, ať už lokálního nebo celostátního charakteru, které na sebe navazují, nebo akční nabídky při uvádění nových výrobků na trh. V takových případech se nejedná o falešné slevy a v žádném případě nejde o klamání zákazníka," vysvětlila Lidovkám.cz mluvčí Teska Eva Karasová. 

Případná pochybení řetězec odstraní

S autorem webu je Tesco v kontaktu a domluvilo si s ním schůzku. "Pokud jde o případy, kdy jde skutečně o naše pochybení, okamžitě jsme analyzovali důvody, proč k takové chybě došlo. Na základě toho učiníme taková opatření, aby se obdobná záležitost v budoucnu neopakovala. Naším cílem je, aby zákazníci byli o aktuálních nabídkách správně informováni a na základě těchto informací si mohli pohodlně nakoupit," tvrdila Karasová.

TESCOVINY.cz

Stránky navštěvují denně stovky unikátních návštěvníků a trend má vzestupnou tendenci. Ohlasy spotřebitelů jsou vesměs výrazně pozitivní, především na sociálních sítích (Facebook, Google+), kde je projekt také prezentován.

Falešné akce na serveru TESCOVINY.cz

Tesco není jediným řetězcem, který klame zákazníky sníženými cenami při různých "výhodných" akcích. Problém je ale v tom, že kromě Teska jiný řetězec v Česku zatím e-shop neprovozuje a vývoj cen se proto nedá tak snadno monitorovat.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.