30. března 2015 11:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Práce v italské reklamě: dlouhý oběd, vřelé vztahy i dřina do večera

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Jana Uhlariková Bertram. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jana Uhlariková Bertram. | foto: Archiv Jany Uhlarikové.Lidovky.cz
PRAHA/MILÁN Má na starosti globální zastoupení pivovarnického gigantu Heineken. Prestižní pozici v milánské pobočce agentury Publicis zastává reklamní manažerka Jana Uhlariková Bertam od ledna. K úspěchu v Itálii ji pomohlo i to, že se přizpůsobila místní kultuře.

Na severu Itálie pracuje v různých marketingových firmách už čtyři roky. Ke kariérnímu růstu ji pomohly nejen schopnosti a vytrvalost, ale i aklimatizace na pomalejší pracovní tempo, které v Itálii vládne.

Jak těžké je pro Čecha z vašeho oboru prosadit se v zahraničí?

NOVÝ SERIÁL

  • Jana Uhlariková Bertram je první osobností, kterou představujeme v novém byznysovém seriálu o Češích, kteří se dokázali prosadit v zahraničí. 
  • Otázky jsou pro všechny vybrané lidi stejné.
  • Pokud máte tip na někoho podobné nebo jste jím sám/sama, napište nám na michal.pavec@lidovky.cz nebo internet@lidovky.cz.

Pracuji v reklamě, a přestože jsem vždy působila v mezinárodních agenturách, moje největší bariéra byl ze začátku jazyk. Jakmile jsem začala mluvit italsky, bylo hned jednodušší navázat kontakty a využít je. Zajímavé pozice v mém oboru často nebývají uveřejňované, je proto důležité navázat vztahy s lidmi z oboru a dozvědět se o případných volných místech.

Čím se nejvíc liší tamní firemní kultura od té české?

Nepracuji v tradiční italské firmě, ale i přesto, že jsme mezinárodní síť, denní režim je hodně „italský“. Pracovní den začíná po deváté ráno, někdy i v deset. Oběd trvá alespoň hodinu a dopoledne i odpoledne se chodí pravidelně na kávu s kolegy. Během dne spolu všichni kolegové hodně mluví - a nejenom o práci. Udržovat vřelé vztahy se všemi na pracovišti je součástí dobrého vychování. To vše má za následek, že pracovní den končí poměrně pozdě. A v mé branži se končí celkem pozdě vždy.

Jinak co se týče práce, velmi se tam cení takzvané „soft skills“ a méně „hard skills“. Člověk se musí umět orientovat ve spletitých situacích, a vždy s úsměvem. Přímost bývá někdy považována za neomalenost, řešení problémů tak vyžaduje celkem hodně trpělivosti.

Co si z vaší rodné země nejvíc přenášíte do své práce?

Mám výhodu, že jako cizinka nemusím vždy hrát podle místních pravidel. Čas od času se mohu spolehnout na nekonformní přístup s tím, že nejsem Italka a přináším do diskuzí a pracovních situací jiný úhel pohledu. Jako Češka mívám celkem racionální přístup k práci s orientací na výsledky, navíc jsem emancipovaná. V Itálii stále převažuje tradiční přístup k genderovým rolím a je zde i silná hierarchie. Když jako mladá žena zastávám svůj názor, získávám za to respekt.

Dalším přínosem je, že dokážu dělat individuální rozhodnutí a brát za ně plnou zodpovědnost. To tu někdy působí jako rarita - rozhodnutí zde často bývají kolektivní, a tím pádem i zodpovědnost padá na celý tým a ně na jednotlivce.

Jací jsou vaši kolegové v porovnání s těmi českými?

JANA UHLÁRIKOVÁ

  • Je jí 33 let. Vystudovala VŠE v Praze a v Itálii IED (Istituto Europeo di Design)
  • Začínala jako fotoeditorka lifestylového časopisu InStyle. 
  • V Itálii působí od roku 2011.
  • Prošla několika marketingovými společnostmi. Od ledna 2015 působí v mezinárodní agentuře Publicis na starosti značku Heineken.

Pracuji s mezinárodními klienty a i mojí kolegové jsou mezinárodní. Samozřejmě jsou mezi nimi také Italové. Musím říct, že všichni cizinci v mém týmu hovoří skvěle italsky. Každý, kdo tu nějakou dobu žije, zvládne absorbovat italské způsoby. Italové jsou jako kolegové neskutečně vřelí, povídaví, empatičtí. Jsou velmi sdílní a budou očekávat to samé i od vás. Ze začátku vám to může připadat invazivní, ale po čase začnete oceňovat osobní vztahy, které na pracovišti navážete.

Co vám v zahraničí přineslo úspěch?

Myslím, že to byl koktejl vytrvalosti, ambice, odhodlání, sebedůvěry a tvrdé práce. Hned že začátku jsem si uvědomila, že potřebuji mluvit italsky, to byl první krok. Lidé ocení vaši snahu a vy se začnete lépe začleňovat. Je důležité uchovat si jistou netrpělivost, která vás ženě vpřed. Itálie má své uvolněně tempo a pracovní pokrok je pomalejší než u nás. Jednu pozici si lidé drží klidně i pět šest let. Je potřeba vědět, kam člověk směřuje a pak na tom trvale pracovat. Byt otevřený různým možnostem a vyjednávat.

Přejete si vrátit se do Česka?

Jednou by to bylo pěkné, ale ještě nepřišel ten správný čas. Prosadit se v Itálii v mém oboru si vyžádalo hodně energie a nyní mám to štěstí, že si můžu užívat zajímavou pozici. Milán je pro reklamu o něco větší trh než Praha, jsou tu prestižní klienti na regionální i mezinárodní úrovni a velmi zajímavé projekty. Navíc tu po několika letech mám vybudované i zázemí. Praha mi chybí, ale zatím dávám přednost kariéře.

Čeho se z vašeho nového života už nebudete chtít vzdát?

Žiju v Itálii, takže samozřejmě skvělého jídla, hlavně zmrzliny a vina. A pak také přátelského přístupu lidí - kdokoliv na ulici, v restauraci nebo obchode má pro vás vždy úsměv a pár milých slov.

  • 0Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj