Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Prachař odmítl konkurenci na železnici. Nic nás nenutí, říká jeho úřad

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Nový ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) odmítl plán otevírání trhu. Tendry, které mohly zlevnit jízdné, se tak odkládají na neurčito. Stále se totiž řeší, jak se zbavit nádraží, které musí nyní spravovat České dráhy.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). foto: ČTK

Levnější jízdné, lepší služby, úspory pro stát. To vše mohl přinést další nástup konkurence na dráze. Jenže nepřinese, alespoň ne v dohledné době.

Ministr dopravy Antonín Prachař odmítl harmonogram liberalizace železniční dopravy, který vznikl za vlády premiéra Petra Nečase (ODS) a podle něhož se měli do roku 2027 na čtyřiadvaceti trasách objevit vedle Českých drah i jiní dopravci.

„Na harmonogram, připravený pravicovou vládou, má pan ministr jiný pohled. Českou republiku nikdo nenutí liberalizaci dělat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Soutěžit se mělo o to, kdo bude po státu vyžadovat nejnižší dotaci na takzvaný vlakokilometr.

KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ

Ministrovo rozhodnutí zklamalo Radima Jančuru, majitele společnosti RegioJet, která na trati z Prahy do Ostravy konkuruje Českým drahám. Výsledkem konkurence na této nedotované trati jsou relativně nízké ceny jízdenek, vyšší komfort a kvalita služeb než na jiných tratích. Jančura chce své žluté vlaky dostat i na další dálkové spoje.

„Pokud Antonín Prachař zastaví liberalizaci, bude nejhorším ministrem dopravy od dob Gustáva Slamečky. Ten začal připravovat tendry, za Nečase jeden úspěšně proběhl. Bohužel byl zrušen, protože jsme v něm zůstali jen my. Předchozí ministr Zdeněk Žák chtěl letos vypsat soutěže na pět tratí. Liberalizace je evropským trendem, který vede k úsporám pro stát, to by si měl Prachař uvědomit,“ řekl Jančura, který v loňských volbách aktivně podporoval hnutí ANO Andreje Babiše.

„Ze čtyř miliard korun, které stát ročně sype do Českých drah, by liberalizací bylo možné ušetřit miliardu. Věřil jsem, že Babiš přišel systém změnit, sliboval úspory. Pokud jeho ministr odmítá liberalizaci, která úspory přinese, pak vláda, které jsem dal hlas, není mojí vládou,“ dodal Jančura.

Nejdříve se zbavit nádraží

Proč nechce pustit na koleje alternativní dopravce, ministr Prachař nevysvětlil. Podle vyjádření tiskového oddělení ministerstva dopravy lze liberalizaci dálkové železniční dopravy spustit až v momentě, kdy budou vytvořeny stejné podmínky pro všechny dopravce.

Jednou z těch podmínek je i prodej nádražních budov, které jsou nyní majetkem Českých drah, státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Úřad argumentuje tím, že by nebylo spravedlivé, aby nádražní budovy, které budou využívat i cestující alternativních dopravců, musely udržovat a opravovat jen České dráhy. Od SŽDC si pak budou všichni dopravci nádraží pronajímat v poměru, v jakém je budou využívat.

ČTĚTE TAKÉ:

„Především je nutné vytvořit prostředí pro efektivní a nediskriminační trh, to znamená například zavedení nezávislého regulátora drah či vyřešení převodu budov na správce infrastruktury,“ uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Kdy k tomu dojde, to neupřesnil.

„V současné době se vedení resortu seznamuje s jednotlivými dokumenty vytvořenými k postupnému uvolnění trhu. O dalším postupu liberalizace budeme vládu informovat během prvního pololetí tohoto roku,“ dodal Novák.

Na nutnost vytvořit nezávislého regulátora upozornil již v roce 2009 Petr Moos, děkan dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy. „Stát bude muset zřídit úřad, který bude tržní prostředí na železnici hlídat,“ řekl tehdy Moos. Otevírání trhu ale považuje za nejefektivnější metodu vedoucí k úsporám a zkvalitnění dopravy.

Na konkurenci vždy vydělal zákazník

Tržní prostředí podle Moose povede ke snížení cen jízdného a donutí České dráhy zlepšit svou nabídku. „Ve státech, kde došlo k této liberalizaci, jako například ve Velké Británii či ve Švédsku, se zásadně zlepšila nabídka dopravních služeb,“ připomněl Moos.

Evropské státy ale většinou pouští konkurenci jen na regionální železniční tratě, dálkovou osobní dopravu ponechávají monopolnímu národnímu dopravci.  Liberalizaci na dálkových tratích, jak ji dosud plánovala Česká republika, nepožaduje ani Evropská unie.

Loni proběhla soutěž na trať Ostrava-Krnov-Olomouc. Nakonec byla zrušena, protože České dráhy se odmítly zúčastnit, společnost Arriva byla vyřazena kvůli formálním nedostatkům v přihlášce a ve hře zůstal jediný soutěžící, společnost RegioJet Radima Jančury.

Ztracená výhra RegioJetu

Tehdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura chtěl zrušenou soutěž nahradit smlouvou se společností RegioJet. To zákon umožňoval, protože trasa nepřekračovala pět procent jízdního řádu. Po vlně kritiky ale Stanjura od svého záměru upustil a na trase z Ostravy do Olomouce žádný alternativní dopravce nejezdí.

„Podpisem smlouvy se společností RegioJet by se okamžitě zvýšily výdaje státu na této lince o třicet korun na jeden kilometr,“ řekl tehdy poslanec Václav Cempírek (TOP 09), profesor v oboru řízení dopravy.

ČTĚTE TAKÉ:

Smlouva by podle něho znamenala komplikace pro cestující, kteří by si mohli koupit jízdenku jen pro konkrétního dopravce, protože kvůli konkurenci by měli ceny odlišné, a pak čekat na jeho spoj.

Problémy s více operátory na dráze by mohla vyřešit dohoda všech dopravců, že na stejné trati budou mít jízdenky se stejnou cenou. „Obdobný model funguje například ve Švýcarsku, kde s ním mají velmi dobré zkušenosti,“ dodal Cempírek.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.