18. listopadu 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Praha chystá 'úderku' mazacích tramvají. Proti skřípotu zbrojí i moderní vozy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Tramvaj ForCity 15T. 25 těchto vozů z plzeňské Škody bude vybavená mazacím zařízením. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tramvaj ForCity 15T. 25 těchto vozů z plzeňské Škody bude vybavená mazacím zařízením. | foto:  František Vlček, Lidové noviny
PRAHA Populární mazací tramvaj dostane několik desítek sourozenců. Lépe řečeno: dopravní podnik v Praze připravuje zabudování speciálního zařízení k ošetřování kolejnic do 25 moderních souprav 15T ForCity. Tři z nich na začátku příštího týdne vyjedou ve zkušebním provozu. Hlavním důvodem je boj se skřípotem a opotřebením kol tramvají.

Zkušební provoz začne podle informací serveru Lidovky.cz v pondělí. Na trasy vedoucí po metropoli vyjedou tři tramvaje 15T vybavené mazacím systémem.

Na rozdíl od oblíbené a momentálně opravované „mazačky“ – s níž si milovníci dopravy pořizovali například selfie snímky – ale tyto soupravy budou mazivo na hlavy kolejnic vstřikovat, jen když jim dá pokyn automatický systém takzvané Elektronické mapy trati (EMA).

Tekutinu vypustí trysky umístěné na podvozku například v obloucích, kde bývá opotřebení i skřípání výraznější. Vše je automatické, bez zásahu řidiče.

Pražský dopravní podnik poslal 14. ledna 2015 poprvé do ulic speciálně upravenou tramvaj, která promazává trať v zatáčkách. Snižuje tak nepříjemný  hluk, který při jejich průjezdu vydávají nové tramvaje.
Pražský dopravní podnik poslal 14. ledna 2015 poprvé do ulic speciálně upravenou tramvaj, která promazává trať v zatáčkách. Snižuje tak nepříjemný  hluk, který při jejich průjezdu vydávají nové tramvaje.

„Ve zkušebním provozu, který potrvá do konce roku 2017, budou tři tramvaje. Pokud testování dopadne dobře, máme v úmyslu osadit dalších 22 tramvají 15T. To by měl být optimální počet,“ uvedl šéf tramvajové divize dopravního podniku Milan Slunečko.

Pokud se nový způsob mazání kolejnic osvědčí, výrazně vzroste počet vozů starajících se o kondici tramvají i uši cestujících a kolemjdoucích, kteří si na nepříjemný hluk způsobený třením kol a kolejnic často stěžují.

JAK TO FUNGUJE

  • Nastřikuje směs maziva se vzduchem na hlavy kolejnice a kol tramvaje.
  • Mazací agregát se nachází pod podlahou v kabině řidiče. Rozvod maziva s děličem směsi a tryskami jsou umístěny na podvozku.
  • Venkovní plnění maziva do nádrže zařízení je umístěno na čelní stěně vozidla. Mazivo se doplňuje pomocí rychlospojky, používá se ruční plnicí přístroj.
  • Mazací cyklus ovládají signály nadřazeného řízení vozidla pomocí Elektronické mapy trati (EMA), tudíž je mazání automatické bez zásahu řidiče.

„Když už tramvaj jezdí a vozí pasažéry, může současně automaticky vykonávat tuto funkci, aby dopravní podnik nemusel vynakládat další peníze navíc,“ vysvětlil motivaci pražského dopravce Slunečko.

Novou flotilu mazacích tramvají budou tvořit výhradně vozy 15T ze Škody Transportation – ve starším i novém provedení se žlutým čelem. Plzeňská firma na projektu s dopravním podnikem spolupracuje.

Původní mazací tramvaj s číselným označením 5572 a kabrio úpravou vyjela do provozu s funkcí mazání kolejnic na začátku roku 2015 a trochu překvapivě se stala velkým oblíbencem pražských „šotoušů“. Pořizovali si s ní fotografie, založili facebookový účet, složili jí hymnu a internetová televize Playtvák na její střechu dokonce umístila kameru, která nepřetržitě snímala její pouť městem.

V současné době ale populární „mazačka“ prochází rozsáhlou rekonstrukcí, zpátky v provozu by měla být do několika týdnů.

TAJEMNÁ EMA

  • Systém Elektronické mapy trati (EMA) je softwarový prostředek vyhodnocující pozici vozidla v kolejové síti.
  • Na základě pozice vozu lze podle zeměpisné polohy nepřetržitě vyhodnocovat profil tratě před tramvají a zjištěné údaje porovnávat s okamžitou rychlostí.
  • V případě, že tramvaj přijíždí k úseku, kde dochází ke změně sklonových nebo směrových poměrů trati, dojde k plynulému omezení rychlosti tramvaje.
  • Rychlost vozu je upravena tak, aby před začátkem úseku neměla rychlost vyšší než je vypočítána pro daný úsek a průjezd byl komfortnější jak z hlediska cestujících, tak i šetrnější k opotřebovávání tramvajových kol a kolejnic v obloucích.
  • 1Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz