Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Prahu čekají změny MHD. Radnicím se to nelíbí, čekají kolaps

Ekonomika

  14:10aktualizováno  17:43
PRAHA - Praha i přes některé výhrady odborníků trvá na změně MHD, která by měla nastat od září. O výhradách v úterý několik hodin diskutovala rada města se zástupci ČVUT; nakonec rozhodla, že změnu odkládat nebude. Novinářům to řekl náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

Návrh počítá se zavedením páteřní sítě autobusových a tramvajových linek a omezením souběhů. Nesouhlasí s ním mnohé městské části, podle odborníků k tomu nemá Praha vhodné podmínky, například dostatek preferenčních pruhů a semaforů. Tam, kde autobusy jezdí zároveň s tramvajemi a metrem, budou autobusové linky omezeny. Dotkne se to například Evropské třídy či Plzeňské ulice.

ČTĚTE TAKÉ

Zrušeny budou také tramvaje číslo 15, 19 a 21. "Rada ani neodložila, ani nezrušila systém zavedení MHD od 1. září," řekl Nosek, který změnu MHD podporuje. Podle něj by MHD měla být od září přehlednější a rychlejší.

Radní neměli jednotný názor
Pražští radní změnu schválili na konci června, podle některých informací ale na ni neměli jednotný názor. Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) si nechal k návrhu vypracovat oponenturu u dopravních odborníků z ČVUT.

Jednotlivé městské části si na změny stěžují

Představitelé městských částí se ozvali proti změnám v MHD. Podle nich se fungování veřejné dopravy zhorší. "Obávám se, že cestující jsou vystaveni pokusu, který v září skončí dopravním kolapsem v metropoli," řekl místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos serveru iDNES.cz.

Proti změnám v pražské veřejné dopravě nemá výhrady jen místostarosta Prahy 4, ale i představitelé městské části Prahy 10. Ti za největší problém považují zrušení tramvajové linky číslo 19. Nesouhlas vyjádřila i Praha 6 a Praha 5. Radnice Prahy 11 se zaměřila na linku 125, která bude nově zajíždět i na Skalku.

Z radnic pražských obvodů zazněla i výtka, že hlavní město schválilo změny až příliš rychle a městské části proto neměly dost času, aby se ke změnám vyjádřily.

Podle odborníků chybí pro páteřní autobusové linky v Praze vhodné podmínky, jako je dostatek preferenčních pruhů a semaforů. Na některých místech by tak linky mohly nabírat zpoždění a neplnily by úlohu páteřních linek. Podle Noska se ale další preferenční opatření připravují. Nosek řekl, že rada nesouhlasila s doporučením odborníků, aby semafory regulovaly provoz na Barrandovském mostě a na křížení Jižní spojky a 5. května. Podle Noska by se tím snížila plynulost automobilové dopravy.

Odborníci zpochybňují také výši očekávaných úspor, kterou město odhadlo na zhruba 400 milionů korun. "Celý systém není primárně o penězích, úspory jsou příjemným vedlejším efektem," řekl Nosek.

Metrobusy s intervalem šest až osm minut
Kvůli diskusím Praha také dosud nezahájila informační kampaň, která by měla cestující s rozsáhlými změnami seznámit. Podle Noska se kampaň uskuteční v posledních dvou srpnových týdnech, informace budou na zastávkách MHD a v dopravních prostředcích. Město chce na podzim udělat v MHD průzkum a na jeho základě systém upravit.

Celkem 38 páteřních autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, které budou mít ve špičce interval šest až osm minut. Mimo špičku budou jezdit každých 15 až 20 minut. Na tyto linky budou nasazeny především kloubové vozy. K metrobusům budou cestující svážet běžné a minibusové linky.

Na kompletní změny se můžete podívat zde

Páteřní tramvajové spoje, mezi které budou patřit linky 3, 9, 11, 17 a 22, budou mít ve špičce intervaly čtyři minuty. Mimo špičku budou jezdit po pěti minutách, o víkendu každých 7,5 až deset minut. Doplní je takzvané páteřní svazky, kdy dvě linky pojedou ve vytížených místech po stejné trase a na okrajích se rozdělí.

Jak se vám cestuje?

Vážení čtenáři,

jak se vám cestuje s překopanými jídzními řády v Praze? Napište nám své postřehy na e-mail internet@lidovky.cz nebo nám můžete zaslat krátkou zprávu do 140 znaků na Twitter. Označte jí prosím hashtagem  #MHD.

Autoři: ,