25. února 2015 12:25 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Obhájí Praha dotaci na nové
metro? Zatím z EU nemá ani korunu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Nová část metra linky A. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová část metra linky A. | foto: MAFRA - František Vlček
PRAHA Prahu čeká jednání s Evropskou komisí ohledně více než sedmimiliardové dotace na stavbu nových stanic metra A. Praha musí obhájit sliby, které uvedla v žádosti o dotaci. Jde mimo jiné o snížení emisí a nehodovosti.

Praha zatím z evropské dotace nevyčerpala ani korunu. Stavba za zhruba 20 miliard se otevře v dubnu.

„Zadal jsem pokyn, aby byly vypracovány materiály, které ukážou, do jaké míry jsou splněny podmínky, za jakých jsme žádali o dotaci,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Podle něj jde jen o „preventivní opatření“. „Nemám žádný signál, že by mohla být dotace ohrožena,“ doplnil. V ohrožení podle něj není ani zahájení zkušebního provozu, které je naplánováno na 6. dubna. „Myslíme si, že jsme všechna kritéria pro získání dotace splnili,“ tvrdí Dolínek.

Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun, podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší.
Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun, podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší. Z evropských fondů má na stavbu jít 7,5 miliardy.

Na posledním zastupitelském výboru pro dopravu ovšem zaznělo, že plánované otevření může ohrozit splnění jedné z podmínek čerpání dotace na metro, a sice snížení emisí. Magistrátní materiál navíc upozorňuje na další „rizika projektu“. 

Podmínkou získání EIA (proces posuzování vlivů staveb na životní prostředí) byla totiž výstavba autobusového terminálu a záchytného parkoviště P+R na předpokládané zastávce Dlouhá Míle v rámci takzvané Buštěhradské železniční dráhy. Příprava ale ještě ani nezačala.

Ministerstvo nedávno zahájilo další kontrolu projektu. Stavbu od konce loňského roku prověřuje i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a znovu se jí zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). 

Právě na jeho rozhodnutí závisí, zda Praha dostane na dostavbu metra dlouho očekávanou poslední tranši z jedenáctimiliardového úvěru od Evropské investiční banky (EIB).

Na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun. Podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší. Z magistrátního materiálu vyplývá, že podnik na stavbu stanic ke konci roku obdržel faktury na více než 16 miliard korun.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz