Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Praha otevře P+R na sídlišti. Místní se zlobí: Středočeši jsou vám milejší

Ekonomika

  6:00
PRAHA - V lednu vznikne v Praze po delší době záchytné parkoviště typu P+R, které má ulehčit život dojíždějícím i dopravě v hlavním městě. Vyhrazení 150 míst v Tobrucké ulici v Praze 6 ale budí mezi místními obyvateli obavy. Bojí se zahlcení uzoučké příjezdové silnice, hluku a zplodin. Poukazují na to, že není šťastné budovat frekventované parkoviště u obytných domů.

Parkoviště v Tobrucké ulici v Praze 6 brzy změní režim na P+R. foto: Roman Kubarič, Metro.cz

Toto parkoviště je prvotinou z rozsáhlého plánu pražského magistrátu postavit tisíce nových stání v 62 vytipovaných lokalitách, převážně na okrajích metropole. Zatímco někde to bude trvat roky, v Tobrucké na Sídlišti Červený Vrch stačilo de facto vyměnit cedule a přidat dopravní značky.

V místě totiž už řadu let funguje klasické komerční parkoviště, které však patří městu. To si jej nyní od svých nájemníků bere zpět a nabídne na něm stání za dvacet korun denně, což je standardní taxa takzvaných park and ride parkovišť (P+R).

Stát podepíše smlouvu pro klíčovou část rychlodráhy na pražské letiště

„Změnit by se mělo počátkem nového roku. V Tobrucké ulici už máme osazené značení, které je v tuto chvíli zneplatněno,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Změna do režimu P+R děsí některé místní obyvatele. Zatímco nyní je parkoviště většinou poloprázdné, v lednu už bude stání jen za malý díl aktuální ceny. Vzhledem k nedostatku parkovacích míst v Praze 6 se dá očekávat, že se tento „plácek“ ve všední dny ráno velmi rychle zaplní.

„Záměr zřídit P+R parkoviště v klidné obytné oblasti považujeme za zcela nesmyslné. Spuštěním tohoto typu parkoviště dojde k velkému navýšení automobilové dopravy, které s sebou přinese výrazné negativní vlivy, jako je hluk, prach, emise, snížení cen nemovitostí, zhoršení životního prostředí a podmínek k bydlení,“ popsal obavy Zdeněk Suchý, který v Tobrucké ulici bydlí a je jedním z organizátorů protestu.

Od parkoviště je to na stanici metra Bořislavka bezmála půl kilometru.

Od parkoviště je to na stanici metra Bořislavka bezmála půl kilometru.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

O to, co se bude s parkovištěm dít, se Suchý zajímá už několik let. Záměr změny na P+R totiž existuje minimálně od roku 2013. Úředníci z Prahy 6 však Suchého v minulosti ubezpečovali, že auta k parkovišti by měl přivádět nový příjezd z frekventované Horoměřické ulice (viz mapa výše).

Jenže se stalo to, čeho se místní obávali: žádná nová cesta zatím nevznikla, a řidiči budou místo toho od ledna ve velkém projíždět úzkými ulicemi Arabská a Tobrucká, mimo jiné kolem mateřské školky. Zdeněk Suchý proto v sobotu zorganizoval v okolí roznos plakátů a zřídil také e-mailovou adresu, kam můžou lidé posílat připomínky a podněty. Podle něj už reagují.

„Záměr spuštění P+R parkoviště je realizován velmi nenápadně, takže se o něm místní obyvatelé dozvědí až na poslední chvíli. Nelze přecházet to, že městská část a magistrát upřednostňují mimopražské obyvatele před rezidenty. Uděláme vše proto, abychom spuštění P+R parkoviště zabránili,“ dodal Suchý s tím, že kvůli zajištění lepšího průjezdu Tobruckou ulicí zruší úřady na jedné straně silnice parkovací místa. A to v době, kdy si občané Prahy 6 v řadě ulic musí po zřízení takzvaných modrých zón platit za to, aby jim jejich místa neobsazovali přespolní řidiči.

Parkoviště v pražské Tobrucké ulici brzy změni režim na P+R.
Parkoviště v Tobrucké ulici v Praze 6 brzy změní režim na P+R.

Nespokojenost míří hlavně směrem k radnici Prahy 6, která vznik P+R parkoviště podporuje.

„Pravda je bohužel taková, že s dočasným připojením přes Tobruckou dojde k omezení na jedné straně této ulice. Zlepšení průjezdu aut je podmínka odboru dopravy z důvodu bezpečnosti provozu. Omezení by se ale mělo týkat pouze čtyř parkovacích míst,“ ubezpečil starosta Ondřej Kolář (TOP 09).

CO NA TO PLÁNOVACÍ ÚŘAD

„Toto parkoviště, resp. uvažovaná příjezdová cesta z Horoměřické, měla zasahovat do ploch územního plánu, které toto neumožňují – plochy pro les. Bylo by proto nutné vyžadovat změnu územního plánu. V nedávné době jsme zpracovali seznam vybraných lokalit vhodných pro P+R a Tobrucká mezi nimi není.“

Marek Vácha, tiskový mluvčí Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR)

Zřízení výše zmíněné příjezdové cesty z druhé strany parkoviště, z Horoměřické ulice, která přivádí auta od severu, je ovšem v nedohlednu. Jde totiž formálně o lesní plochu a bylo by nutné změnit územní plán. „Na vjezdu snad pracuje příslušný odbor magistrátu, to není v naší kompetenci,“ dodal starosta.

Právě jeho městská část byla výrazně stižena náporem středočeských řidičů po loňském otevření nových stanic metra A na území Prahy 6. I proto si radnice vyprosila na magistrátu zřízení parkovacích zón a dlouhodobě prosazuje vznik P+R parkovišť. Celoměstský plán počítá na území městské části s šesti lokalitami a kapacitou bezmála dvou tisíc stání. Kromě Tobrucké mají vzniknout například ještě v Ruzyni či Dlouhé Míli.

Celkově se Praha potýká s velkým nedostatkem míst pro řidiče, kteří přijíždějí do Prahy ve všední dny za prací. Parkoviště P+R se nyní nacházejí ve třinácti lokalitách a jejich kapacita jen lehce přesahuje tři tisíce míst. Například na Zličíně nebo Černém Mostě bývají stání na začátku dne brzy obsazená.

V listopadu představený plán počítá se zřízením nových parkovišť v desítkách lokalit, jako je například Troja, Krč, Barrandov nebo Suchdol.

Autor: