31. července 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

V garáži u Blanky parkuje dva roky průvan. Praha tam přisype dalších 18 milionů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Podzemní garáže na pražské Letné vznikly společně s tunelem Blanka. V létě 2017... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Podzemní garáže na pražské Letné vznikly společně s tunelem Blanka. V létě 2017... | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Firma Metrostav dostala možnost přivydělat si na zakázce, která už je dva roky v podstatě hotová. Představitelé hlavního města teprve letos na jaře zjistili, že ve velkokapacitních garážích poblíž Pražského hradu chybí některé důležité technologie. Společnost ČKD Praha DIZ je údajně nedodala. Přitom parkovací stání měla lidem původně sloužit už od září roku 2015.

Jde o garáže pro 350 aut vybudované na Prašném Mostě společně s tunelovým komplexem Blanka. Jenže zatímco tubusem už auta sviští bezmála dva roky, v podzemním parkovišti se prohání nanejvýš průvan. Podobná situace je i v garážích na Letné pro 800 aut postavených při stejné příležitosti – ovšem s tím rozdílem, že tyto prostory už mají termín otevření stanovený na začátek září.

Během dvou let zaznělo mnoho důvodů, proč stání ještě nefungují, pražští politici otevřeně mluvili o hororu nebo ostudě. Slíbili i řadu termínů, které se však nepodařilo dodržet.

Na Prašném Mostě – kde by mohli parkovat například návštěvníci centra Prahy, kteří odtud mají blízko na zastávku metra Hradčanská, nebo zaměstnanci nedalekého ministerstva obrany – budou nyní pracovat lidé z Metrostavu. Firma měla na starosti stavební část projektu, nyní zajistí i technologie, které nedokončila ČKD Praha DIZ, toho času v insolvenci.

Podzemní garáže se nacházejí pod Letenskou plání a u Prašného mostu.

„Otevření vypadá na přelom roku. Metrostav už objednal zbylou technologii,“ nadhodil další termín náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Co vlastně v garážích, nacházejících se na území Prahy 6, ještě chybí? Nutno připomenout, že si nedostatků, či spíše nedodělků, dlouho nikdo nevšímal a neřešil je.

Podzemní garáže na pražské Letné jsou v podstatě hotové od podzimu 2015, kdy byl otevřený tunel Blanka. Kapacitu mají zhruba 850 aut.
Podzemní garáže na pražské Letné jsou v podstatě hotové od podzimu 2015, kdy byl otevřený tunel Blanka. Kapacitu mají zhruba 850 aut.

„Jedná se o technologické dokončení garáží po ČKD a změnu části technologie v objemu zhruba osmnáct milionů korun. Vyvolala je změna provozování garáží, která spočívá v rozdělení jednotlivých pater pro veřejnost – krátkodobé stání, rezidenti a dlouhodobé stání. Ač se to nezdá, úprava je celkem náročná – jak na doplnění zařízení (kamery, čtečky, závory) tak hlavně na software řízení provozu garáží,“ popsal mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

KOLIK BUDE PARKOVÁNÍ STÁT

  • Ceny by měly být shodné pro obě garáže, na Letné i Prašném Mostě.
  • Měsíční poplatek pro rezidenty by měl činit 800 korun.
  • Firmy by za svá auta měly zaplatit nejvýše 1500 korun.
  • Hodinová sazba u jednorázového stání bude 25 koun.

Předpoklad předání díla je do konce tohoto roku. Mluvčí zároveň uvedl, že práce za zhruba osmnáct milionů nezískala firma jako novou zakázku. „Změnu a doobjednání technologie budou řešeny dodatkem ke stávající smlouvě,“ doplnil Kostiha.

Přelom roku je už šestým termínem pro otevření, který velkokapacitní garáže dostaly. Částečně pozitivní byla alespoň zpráva, kterou před několika týdny vypustili pražští radní. Větší z garáží, na Letné poblíž stadionu fotbalové Sparty, se má otevřít letos v září. Parkoviště už má provozovatele.

Problém na Letné spočíval v tom, že rok a půl po dokončení garáží tam funkční zkoušky technologických zařízení zjistily nedostatečnou kapacitu vzduchotechniky. Tento nedostatek už by měl být do září vyřešený.

Stejně tak budou v otevření doufat i v nedaleké Praze 6, na Prašném Mostě. Její starosta Ondřej Kolář (TOP 09) opakovaně obvinil „velkou“ radnici, že se její představitelé vymlouvají, když vysvětlují důvody odložení otevření.

„Nám nebyl nikdy nikdo schopen přesně specifikovat, o jaké problémy tam má jít. Praha 6 bude žádat hlavní město, aby nám garáže svěřilo,“ uvedl starosta Kolář. Oficiální vyrozumění, jak radnice s touto žádostí pochodila, zatím nemá.

Cena garáží byla zahrnuta v ceně komplexu Blanka. Tunel vyšel město na více než 40 miliard korun a zprovozněn byl v září 2015. Garáže mají vlastní technologická zařízení, která jsou nezávislá na zařízeních Blanky.

  • 6Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.