24. července 2009 16:53 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Prahou už jezdí nová
nízkopodlažní tramvaj ŠKODA ForCity

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
První nová tramvaj Forcity dorazila na testování do Prahy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První nová tramvaj Forcity dorazila na testování do Prahy. | foto: ČTK
PLZEŇ/PRAHA Po pražských kolejích dnes začala ve zkušebním provozu jezdit první tramvaj ŠKODA ForCity (ŠKODA 15T) vyrobená ve Škodě Transportation. Nový nízkopodlažní vůz bude testován do počátku září a koncem roku zahájí v Praze pravidelný provoz.

Tramvaj už byla testována od března na trasách plzeňského dopravního podniku. Oznámil to mediální zástupce firmy Miroslav Novák.

Nových 250 vozů se stane páteří tramvajové dopravy v Praze, kapacitně nahradí 500 starých vozidel T3, které tak z pražských kolejí postupně zmizí.

Škoda 15T dnes vyjela k hodinové jízdě z hostivařských dílen pražského dopravního podniku, kde byly nedávno zahájeny jeho technické a bezpečnostní prohlídky. "První testy prověří spotřebu elektřiny. Další zahrnují měření, jejichž cílem je prokázat schopnost řádně fungovat v běžném pražském provozu," uvedl Novák. Nové tramvaje budou jezdit nejprve bez cestujících.

Po úspěšných zkouškách obdrží prototypy potřebná osvědčení státních institucí, například Drážního úřadu.

První série 32 kusů má být vyrobena do konce prosince 2010. Tramvaje Škoda se budou sériově vyrábět a dodávat v letech 2010 až 2017, uvedl Novák.

Škoda 15T

Jednosměrná tříčlánková tramvaj pojme 61 sedících a 239 stojících cestujících. Je dlouhá 31,4 metru, široká 2,46 metru a výška vozu se sběračem je 3,6 m.

Maximální dovolená rychlost, která je elektronicky omezena, je 60 kilometrů v hodině, vnitřní vybavení odpovídá požadavkům zákazníka.

Autorem designu je architekt Patrik Kotas.

"ForCity je naší první zcela nízkopodlažní tramvají," řekl generální ředitel Škody Transportation Tomáš Krsek. Vůz má 100 procent podlahy téměř v úrovni nástupních ostrůvků. Obsahuje několik neobvyklých technických řešení, zejména nové nízké podvozky uložené pod kloubovým spojením článků tramvaje.

Plzeňská Škoda Transportation dodala Praze rovněž tramvaje typu 14T, zvané Porsche. Těm ale pražský dopravní podnik počátkem roku jízdu na některých tratích zakázal. Důvodem pro zákaz byl špatný stav tramvajových kolejí v Praze, k jehož zhoršování tento typ tramvají údajně přispíval. Výrobce tramvají to odmítl.

Šéf Dopravní cesty tramvaje pražského dopravního podniku Jan Šurovský v lednu uvedl, že neotočné podvozky tramvají 14T brousí v obloucích kolejnice a jejich vozy jsou velmi těžké. "Nikdo to nikdy neprokázal. Jsou to jen domněnky a osobní úvahy některých lidí," řekl v lednu ředitel úseku realizace Marek Herbst.

ČTK, Lidovky.cz
  • 12Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na Lidovky.cz