Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Prahou už jezdí nová nízkopodlažní tramvaj ŠKODA ForCity

Ekonomika

  16:53
PLZEŇ/PRAHA - Po pražských kolejích dnes začala ve zkušebním provozu jezdit první tramvaj ŠKODA ForCity (ŠKODA 15T) vyrobená ve Škodě Transportation. Nový nízkopodlažní vůz bude testován do počátku září a koncem roku zahájí v Praze pravidelný provoz.

První nová tramvaj Forcity dorazila na testování do Prahy. foto: ČTK

Tramvaj už byla testována od března na trasách plzeňského dopravního podniku. Oznámil to mediální zástupce firmy Miroslav Novák.

Nových 250 vozů se stane páteří tramvajové dopravy v Praze, kapacitně nahradí 500 starých vozidel T3, které tak z pražských kolejí postupně zmizí.

Škoda 15T dnes vyjela k hodinové jízdě z hostivařských dílen pražského dopravního podniku, kde byly nedávno zahájeny jeho technické a bezpečnostní prohlídky. "První testy prověří spotřebu elektřiny. Další zahrnují měření, jejichž cílem je prokázat schopnost řádně fungovat v běžném pražském provozu," uvedl Novák. Nové tramvaje budou jezdit nejprve bez cestujících.

Po úspěšných zkouškách obdrží prototypy potřebná osvědčení státních institucí, například Drážního úřadu.

První série 32 kusů má být vyrobena do konce prosince 2010. Tramvaje Škoda se budou sériově vyrábět a dodávat v letech 2010 až 2017, uvedl Novák.

Škoda 15T

Jednosměrná tříčlánková tramvaj pojme 61 sedících a 239 stojících cestujících. Je dlouhá 31,4 metru, široká 2,46 metru a výška vozu se sběračem je 3,6 m.

Maximální dovolená rychlost, která je elektronicky omezena, je 60 kilometrů v hodině, vnitřní vybavení odpovídá požadavkům zákazníka.

Autorem designu je architekt Patrik Kotas.

"ForCity je naší první zcela nízkopodlažní tramvají," řekl generální ředitel Škody Transportation Tomáš Krsek. Vůz má 100 procent podlahy téměř v úrovni nástupních ostrůvků. Obsahuje několik neobvyklých technických řešení, zejména nové nízké podvozky uložené pod kloubovým spojením článků tramvaje.

Plzeňská Škoda Transportation dodala Praze rovněž tramvaje typu 14T, zvané Porsche. Těm ale pražský dopravní podnik počátkem roku jízdu na některých tratích zakázal. Důvodem pro zákaz byl špatný stav tramvajových kolejí v Praze, k jehož zhoršování tento typ tramvají údajně přispíval. Výrobce tramvají to odmítl.

Šéf Dopravní cesty tramvaje pražského dopravního podniku Jan Šurovský v lednu uvedl, že neotočné podvozky tramvají 14T brousí v obloucích kolejnice a jejich vozy jsou velmi těžké. "Nikdo to nikdy neprokázal. Jsou to jen domněnky a osobní úvahy některých lidí," řekl v lednu ředitel úseku realizace Marek Herbst.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!