Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Praktiky operátorů připomínají filmové ’šmejdy'. Nátlak lidí je může zbrzdit

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Praktiky mobilních operátorů zašly tak daleko, že jsou přirovnáváni k filmovým „šmejdům“. Zákon spotřebitele neochrání. Jak ovšem ukazuje několik případů poslední doby, společenský nátlak je dokáže přinutit alespoň k dílčím ústupkům.

Kde zase je? foto: Shutterstock

Šla na českobudějovickou pobočku O2 pro radu s rozbitým telefonem. Odešla s dvouletou smlouvou s paušálem 400 korun za měsíc a tabletem. Telefon přitom dál nefunguje. Řeč je o bezmála devadesátileté seniorce, na jejíž případ nedávno upozornil na Facebooku její vnuk. Příspěvek se rychle stal hitem sociálních sítí i kvůli reakci firmy, že „babička mohla tuto službu odmítnout“.

Nefér operátorovi se dá bránit. Důležité je nevzdat se po prvním ‚Ne‘

Jak LN vypověděl vnuk dotyčné stařenky, zaměstnanci operátora nebyli schůdnému řešení situace nápomocni. Nakonec to skončilo pokutou 3500 korun za předčasné ukončení smlouvy a tablet putoval do bazaru.

Nejde přitom zřejmě o ojedinělý případ u jedné společnosti. Čisté svědomí prý nemají ani konkurenční společnosti T-Mobile a Vodafone.

„V poradně zaznamenáváme několik desítek podobných případů. Na to, o jakou skupinu lidí se jedná, a skutečnost, že podobní lidé často nevědí, na koho se mohou obrátit o pomoc, je to poměrně vysoké číslo. Lze očekávat, že řada zákazníků z řad seniorů nebude vědět, jak se bránit, a služby budou platit i ze strachu přiznat se rodině, že naletěli,“ říká právník spotřebitelského sdružení dTest Miloš Borovička.

Čas na zrušení smlouvy

Podle dTestu by měl zákazník trvat na tom, že byl prodejcem uveden omyl a k uzavření smlouvy došlo na základě nekalých obchodních praktik. Bohužel při uzavření smlouvy v pobočce zákazník nemůže nárokovat čtrnáctidenní ochrannou lhůtu, která mu ze zákona náleží při uzavření smlouvy po telefonu, na ulici a podobně.

To se teď ovšem začíná měnit. Silný společenský tlak, který zmíněný případ vyvolal, vede operátory alespoň k částečné nápravě.

„Na základě podnětů od zákazníků jsme se ke koupi tabletu s mobilním internetem rozhodli zavést Záruku spokojenosti, během které mohou zákazníci tablet vrátit a službu bez sankce vypovědět. Záruka spokojenosti trvá 14 dní, u zákazníků starších 65 let tuto lhůtu prodlužujeme na 30 dní, aby měli čas se o službě poradit se svými dětmi či vnoučaty,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Pecháčková s tím, že pokud je u prodejců zjištěno jakékoli pochybení, řeší je individuálními postihy.

Jak reklamovat služby operátora a kde tak učinit?

Podobně je na tom i konkurenční T-Mobile. „U některých produktů, například u Internetu bez drátu nebo T-Mobile TV, nabízíme 30denní lhůtu na vyzkoušení, během níž je možné smlouvu bezplatně zrušit. Uvažujeme o tom, že tuto záruku zavedeme i u některých dalších připravovaných produktů,“ uvedl pro LN Lukáš Hrabal z tiskového oddělení operátora.

Sporné praktiky

Podle dTestu jde o dobrý krok vpřed. Jeho poradci se prý nezřídka setkávají s tím, že prodejci v pobočkách zákazníkům při popisování služby lžou. Smlouva samotná pak odkazuje na podmínky, které nikdo nestuduje a které obsahují něco jiného. Reklamace a náprava pak bývá složitá, protože záznam rozhovoru z pobočky neexistuje.

Telekomunikační expert a člen rady Českého telekomunikačního úřadu Ondřej Malý to na svém soukromém twitterovém účtu dokonce přirovnal k „prodavačům hrnců“.

Pět oblastí, kde dostávají Češi na frak. Operátoři, energie i 'šmejdi' z e-shopů

„To přirovnání je bohužel velmi trefné a v poslední době nás často napadá i v souvislosti s jinými praktikami operátorů. Málokterý podnikatel vás naláká na podmínky smlouvy, které třeba hned za měsíc změní, aniž by vám dal možnost smlouvu ukončit, nebo vysloveně lže při prodeji služeb. U operátorů je to běžné,“ říká Borovička.

jsou změny účtování mobilních dat, kdy čeští operátoři automaticky účtovali dodatečně zpoplatněné balíčky nebo připojení po dosažení limitu úplně vypínali, jako naposledy v červenci právě O2. Po vlně nevole zákazníků, kteří nedostali možnost odstoupit bez sankce od smlouvy, však i zde operátor ustupuje a těm, kdo se odvolají, pokuty vrací. O přiznání chyby však prý nejde.

Chybí vůle chránit spotřebitele

„Na našich argumentech, které uvádíme od začátku, trváme. Jako vstřícný krok jsme po našem posouzení některým zákazníkům, kteří zpomalená data dříve skutečně využívali, tedy nevyužili tento argument jen jako zástupný důvod ke zrušení závazku, smluvní pokutu odpustili,“ uvedla mluvčí společnosti Pecháčková.

Operátoři nutí lidem zbytečné modemy. Chybí způsob, jak to zatrhnout

Podle dTestu by zákonná možnost odstoupit od telekomunikační smlouvy uzavřené v pobočce, například po prvním vyúčtování, určitě pomohla.

„Operátorům by to nijak neškodilo, jen by to tlačilo na správnost podávaných informací a kvalitní služby v pobočce. Podobně jsou upraveny spotřebitelské úvěry,“ tvrdí sdružení.

Prosadit podobné prospotřebitelské opatření je však v českých podmínkách těžké.

Dvakrát za poslední rok se snažila senátorka Alena Dernerová (bezpartijní) zamezit jednostranným změnám smluv ze strany operátorů. Její návrhy však nezískaly dostatečnou podporu ostatních zákonodárců. Zájem ostatně nemá ani ministerstvo průmyslu a obchodu, které je spoluautorem aktuálně platné úpravy, jež před dvěma lety přesunula práva od zákazníků k firmám.

Nová legislativa z dílny senátorky Aleny Dernerové má posílit práva...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.