12. srpna 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Pražané si v metru poprvé sednou na plast. Stárnoucí vlaky čekají velké změny

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Stanice metra linky C Prosek. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stanice metra linky C Prosek. | foto:  František Vlček, MAFRA
PRAHA Nejmladší soupravy pražského metra se blíží k polovině své životnosti. Dopravní podnik proto začal řešit, jak vlaky s označením M1 – jezdící na lince C – upravit. Spolu s firmou Siemens už nyní zkouší nové prvky, kterými postupně nahradí opotřebované vybavení.

Jde o změny, které budou z pohledu cestujících revoluční. Vůbec poprvé v historii pražského metra se pasažéři usadí na plastové sedačky – v první testovací soupravě zřejmě už letos v listopadu. Technici zkouší také novou podobu osvětlení. Klasické zářivky nahradí LED svítidla.

První vůz M1, vyrobený konsorciem firem ČKD Praha, Siemens a Adtranz, vyjel na lince C v lednu roku 2000 a postupně přibývaly další vlaky. Odhadovaná životnost těchto souprav se pohybuje kolem třiceti let.

„První vlaky na lince C se pomalu blíží do poloviny životnosti spojené s nejvyšším stupněm údržby. Proto již diskutujeme i o úpravách v interiéru, který se běžným provozem samozřejmě postupně opotřebovává,“ vysvětlil pro Lidovky.cz Roman Kokšal, který v české pobočce Siemensu vede divizi Mobility. Siemens má na starosti údržbu souprav a depa na trase C vedoucí z Hájů do Letňan.

Nejviditelnějším novinkou budou už zmíněné sedačky z plastu. Ve starších soupravách, vyrobených v bývalém Sovětském svazu, seděli cestující na podélných lavicích potažených koženkou. Poslední takto vybavený vůz vyjel na trať v roce 2009. Po rekonstrukci dostaly tyto soupravy klasické sedačky s látkovým polstrováním. Obdobné sezení nabídly i vlaky M1 (viz snímek níže).

Stanice metra linky C Prosek.

„Plastové sedačky ve vozech pražského metra nikdy nebyly,“ potvrdil vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík. Tento materiál je typický třeba pro tramvaje T3 v původní podobě. Plastové sezení mají také tramvajové soupravy z nové série modelu 15T, které Praha odebírá od Škody Transportation.

O jiné než plastové variantě pro vlaky na „céčku“ zatím v dopravním podniku a Siemensu neuvažují. V tuto chvíli vybírají design a přesnou podobu sedačky, proto zatím není k dispozici její fotografie či vizualizace. Na řešení se podílí i známý architekt Patrik Kotas, který podobu vlaků M1 navrhoval.

NEJSTARŠÍ LINKA

  • Jde o nejstarší trasu pražského metra. V prvním úseku mezi Sokolovskou (dnes Florenc) a Kačerovem začaly soupravy jezdit v roce 1974.
  • Nyní má červeně označené „céčko“ 20 stanic. Naposledy otevřenými zastávkami jsou Prosek, Střížkov a Letňany. K jejich zprovoznění došlo v roce 2008.
  • Mezi konečnými stanicemi Letňany a Háje urazí vlaky vzdálenost delší než 22 kilometrů. Pokud nemají zpoždění, trvá jim to 36 minut.
  • Přepravní kapacita linky je ve špičce 26 900 cestujících za hodinu, mimo ni o více než polovinu méně.
  • Největší vzdálenost je mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy – 2,7 kilometru.

Zatím nelze očekávat, že by se naráz změnila vizáž všech souprav na lince C. „Ohledně nových plastových sedadel očekáváme, že budou zkušebně namontována pouze na jednom voze M1, předběžně v listopadu 2016. Přesné datum ale nyní nejsme schopni garantovat,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Další novinkou, kterou technici zkouší, je výše zmíněné LED osvětlení. Jeho trubice by měly nahradit dosud používané zářivky. Tvar zůstane stejný, ale světlo by mělo mít trochu odlišné vlastnosti a všímaví cestující zřejmě změnu zaregistrují.

Testy nových prvků se podle dopravního podniku dělají s předstihem.

„To proto, abychom měli dostatek času na vyhodnocení vhodnosti a účelnosti úprav, respektive na komplexní přípravu obnovy vytipovaných celků. Z tohoto důvodu je zatím předčasné uvádět plánovaný rozsah úprav na vozech M1,“ vysvětlila Řehková.

Po zmíněném vyhodnocení manažeři podniku rozhodnou, zda a v jakém rozsahu úpravy uskuteční.

Anketa

Jaký typ sedačky v metru by se nejvíce líbil vám?

Plastový 827
Látkový 491
  • 0Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz