Prázdninový zákaz platil v pátek mezi 17:00 a 21:00, v sobotu mezi 7:00 a 13:00 a v neděli od 13:00 do 20:00. Nedělní omezení platí po celý rok.
"Opět se ukázalo, že prázdninový zákaz problémy nehodovosti na silnicích nevyřešil, jen zkomplikoval situaci dopravcům a zaplnil parkoviště a odpočívadla u silnic, kterých je nedostatek," uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix.
Podle ekologických sdružení Dopravní federace a Hnutí duha se po ukončení zákazu ve městech a obcích opět zvýší exhalace a hluk a poklesne bezpečnost na silnicích.
Kamiony jsou podle ekologů zdrojem 59 procent exhalací oxidů dusíku a 58 procent částic prachu. Jako řešení vidí namísto časově omezených zákazů zavedení diferenciovaných sazeb mýtného a rozšíření mýta na všechny silnice.
Na zvýšení sazeb mýtného v době dopravních špiček jsou ochotni přistoupit i dopravci, kteří se brání zavedení celoročního pátečního zákazu. Ten ve sněmovně navrhuje poslankyně zvolená za Stranu zelených Věra Jakubková a její předlohou by se mohli poslanci zabývat ještě na zářijové schůzi.
Stejně jako u obdobného vládního návrhu je ale její přijetí nepravděpodobné. Naopak změna sazeb mýtného má u politiků podporu.