Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pražská Lítačka nebude pro cizince. Vydá se jich až 200 tisíc měsíčně

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Nástupkyně pražské Opencard toho příliš umět nebude. Karta s pracovním názvem Lítačka, kterou začne hlavní město vydávat v horizontu několika měsíců, s takovým zadáním pracuje – bude hlavně průkazkou do metra, tramvají či autobusů. Zůstane také legitimací do poboček městské knihovny. Překvapivé ale je, že nebude vůbec určená pro turisty.

První vizuály, jak by mohla vypadat nová pražská karta pro hromadnou dopravu. foto: Magistrát hl. města Prahy

Software pro používání nové karty nyní Praha testuje a spustí jej na konci února. O něco později se objeví i samotné Lítačky (pokud pracovní název zůstane), které budou souběžně fungovat s dosluhujícími Opencard, jež Pražané využívají už deset let.

Lidovky.cz sestavily přehled praktických informací, co bude „generační výměna“ karet pro jejich uživatele znamenat.

1) Stejná cena, jiná vizáž

Obchodní podmínky se pro nynější držitele Opencard nijak nezmění. Kupony na MHD si budou kupovat za stejné ceny jako dosud. Když budou chtít rovnou přejít na Lítačku a jejich Opencard bude ještě platná, uhradí standardní poplatek sto korun – podobně jako v případě, že kartu ztratí.

Pro pasažéry se tedy v podstatě změní pouze „nosič“, který budou nosit s sebou. První vizuály měly zelenou barvu a nesly název Lítačka. V tuto chvíli zástupci města vyhodnocují výsledky průzkumů ze sociálních sítí. O konečné podobě a jménu ještě nerozhodli.

2) Turisté mají smůlu

Poněkud překvapivé je, že vývojáři úmyslně potlačili touhu vyrovnat se londýnské Oyster Card, kterou znají téměř všichni turisté, kteří do ostrovní metropole přijeli. Tu si lze jednoduše pořídit, nahrát na ni patřičný obnos a využívat ji na cesty hromadnou dopravou po městě.

PROČ JEN TRAMVAJENKA

„Všichni tvrdí, že nová karta bude jen obyčejnou tramvajenkou, ale tak to je všude na světě. Například parkovací aplikaci v Praze nevyužíval skoro nikdo, ale samotná aplikace stála desítky milionů korun, nikdo už nepotřebuje funkci mirkopeněženky, že si na městskou kartu nahraje menší obnos peněz, když má bezkontaktní platební kartu.“

Adriana Krnáčová, primátorka hl. města Prahy

To ale v případě minimalistické pražské karty nebude možné, byť turisté jsou pro ekonomiku Prahy nesmírně důležití. Loni ji navštívilo 5,7 milionu cizinců. Opencard jim ale dočasné využití neumožňovala, jiné to nebude ani u její nástupkyně.

„Bude to v podstatě karta jen pro Pražany,“ potvrdil Václav Strnad, který vede IT v městské firmě Operátor ICT. Turisté nejvíce využívají papírové jízdenky, například denní za 110 korun nebo třídenní za 310. Často jsou však k vidění situace, jak nešťastní cizinci bojují s nepřehlednými automaty.

3) Kdy si kartu vyměním?

Éra karet Opencard skončí s uplynutím jejich platnosti, úředníci už pak lidem nebudou vystavovat nové. Výlisků s typicky červenou barvou je nyní mezi Pražany zhruba 1,2 milionu, reálně užívaných je ale méně. Většině z nich vyprší platnost letos na podzim.

Opencard

Největší nápor tedy čeká zaměstnance na přepážkách v srpnu a září, kdy si lidé přijdou pro novou kartu.

„Očekáváme, že v těchto měsících budeme měnit až 200 tisíc karet měsíčně. O uplynutí platnosti budeme lidi s předstihem informovat mailem a esemeskami. Budeme se snažit co nejvíce z nich odklonit z přepážek na internetový prodej,“ popsal Václav Strnad z městské IT firmy. Praha se tímto způsobem pokusí zabránit kolapsu na výdejních místech.

V klidnějších měsících očekává Strnad výměnu kolem deseti až patnácti tisíc karet.

4) Zůstanou validátory?

Nepříliš oblíbeného potvrzování nově zakoupeného kuponu v takzvaných validátorech umístěných ve vestibulech metra se Pražané nezbaví ani u Lítačky.

Důvodem je to, že i tato karta bude fungovat na offline principu a je tedy nutné potvrdit nákup kuponu na karetní čip vložením do validátoru. Zástupci Prahy tvrdí, že jediným důvodem je to, že revizoři by online karty nemohli kontrolovat v tunelech metra – nedosáhl by k nim potřebný signál.

Změnou bude, že pokud si zákazník koupí kupon u přepážky, nikoliv v e-shopu, dojde k potvrzení kuponu už tam.

5) Půjde si koupit jednotlivé jízdenky?

V Plzni mají lidé, kteří nejezdí hromadnou dopravou tak často, možnost nabít si na svou Plzeňskou kartu kredit. Přímo v autobusech, trolejbusech či tramvajích si pak koupí v malém automatu jízdenku, jejíž cena se jim z kreditu odečte.

Tuto praktickou službu využívá 107 tisíc lidí, což je více než třetina všech držitelů Plzeňské karty. Praha kredit na Lítačce zavádět nechce, plánuje pouze nákup jízdenek přes bankovní karty. Tento systém však na své zavedení teprve čeká.

Pro zajímavost: výše zmíněná Plzeň placení skrze bankovní kartu nabízí souběžně s odečítáním kreditu. „Ke konci loňského roku jsme prodali zhruba 289 tisíc jízdenek prostřednictvím bankovní karty. Jedná se přibližně o 28 tisíc uživatelů těchto karet,“ popisuje mluvčí plzeňského dopravce Kateřina Fránová.

KAUZA OPENCARD

  • Lidé v Praze na Opencard jezdí od roku 2006. Projekt podle odhadů vyšel na 1,7 miliardy korun.
  • Karta měla mít řadu funkcí, držitelům měla například zajišťovat slevy na vstupném, zjednodušit parkování, měla být elektronickou peněženkou. Funguje ale především jako tramvajenka či průkaz do městské knihovny.
  • Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí. Skutečných uživatelů je ale méně.
  • Praha má nevyřešené spory s vlastníkem práv, firmou EMS. Vydávání karet v uplynulých měsících opakovaně zkolabovalo.
  • EMS po magistrátu žádá přes 600 milionů korun, 140 milionů se soudí. Praha ale platit nehodlá.
  • Nový projekt má podle tvrzení zástupců města stát do deseti milionů korun.
Autor: