26. května 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Stařičký trolejbus z Prahy ‚živořil‘ ve vsi na dvorku. Nyní ho odtáhli na Slovensko

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Trolejbus Tatra T 400 desítky let živořil v obci Druhlice. Zachránit se ho... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trolejbus Tatra T 400 desítky let živořil v obci Druhlice. Zachránit se ho... | foto: Radek Chmel

DALEKÉ DUŠNÍKY Z rezavé masky nenápadně vystupuje kdysi červený klín, který viděli cestující, když vůz přijížděl na zastávku. Sešlý stroj pamatující poslední roky trolejbusů v Praze padesát let živořil ve středočeské obci Daleké Dušníky. Letos v květnu mu začal nový život - torzo si odvezli lidé dopravního podniku v Bratislavě.

Řada těch, kteří v obci nedaleko Dobříše žijí, o této vzácnosti ani nevěděla. Tedy do doby, než ji Slováci vytáhli z jedné zahrady na náves. Sloužila tam jako králíkárna nebo kurník.

„Přestože je 10. květen 2017 především dnem, kdy si připomínáme 90. výročí autobusové dopravy v Bratislavě, do historie se zapíše i jinak. Do Bratislavy byl z Čech dovezený trolejbus Tatra T 400, který byl vyrobený v roce 1951,“ píše web imhd.sk.

V Praze jezdil pod číslem 9368 až do svého vyřazení v lednu roku 1967. Trolejbusy jezdily v Praze ještě dalších pět let, pak byl jejich provoz zrušen.

V té době už ale tento trolejbus žil docela jiným životem. Spolu se čtyřmi dalšími vozy jej koupilo JZD v Dalekých Dušníkách. Na jízdu ne, v obci žádné troleje pochopitelně nebyly. Ba ani na velkou parádu, i když využití měly pražské trolejbusy různé.

Sloužily jako maringotky při práci na poli, jako šatny na hřišti místního fotbalového klubu nebo jako dílny. Někdejší trolejbusy pak postupně končily ve šrotu. Tento zbyl jako poslední na jedné ze zahrad v místní části Druhlice, která je součástí Dalekých Dušník.

Trolejbus Tatra T 400 desítky let živořil v obci Druhlice. Zachránit se ho rozhodli nadšenci ze Slovenska.
Trolebus Tatra T 400 na Václavském náměstí v Praze.

Výjimečný je i z toho důvodu, že jde o společný produkt dvou „Tatrovek“. Podvozek je z kopřivnické Tatry, karoserie z dílen její smíchovské jmenovkyně (která už dnes neexistuje - pozn. red.). Výroba trolejbusů v Tatře skončila v 50. letech, pak už monopol na výrobu trolejbusů v Československu převzala Škoda Ostrov.

Kola vozu našli bratislavští dopraváci v překvapivě dobré kondici. Pneumatiky dokázali nafouknout, a i díky tomu mohli trolejbus ze dvora vytáhnout za náklaďákem. A až pak jej naložili na valník.

Trolejbus se stane cenným exponátem sbírky historických vozidel Dopravního podniku Bratislava. „V ní se momentálně nachází šest trolejbusů,“ píše imhd.sk. Tatra T 400 jezdila kromě Prahy či Ostravy právě také v Bratislavě.

mipMichal Pavec
  • 7Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.