17. února 2017 9:56 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární ‚vejtřasky’

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Praga V3S s adaptérem, rok výroby 1968 Jedná se o dvoucestné vozidlo s možností... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Praga V3S s adaptérem, rok výroby 1968 Jedná se o dvoucestné vozidlo s možností... | foto: SSHR
PRAHA Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární „vejtřaska“, jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách. Její konstrukce vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, výsledek byl ale plně dílem českého konstrukčního týmu.

Konstrukce a příprava výroby tehdy zabraly rekordně krátkou dobu - od první čáry na rýsovacím prkně k sériovému automobilu uplynulo necelých 20 měsíců. Prototyp přitom vyjel z dílen jen pět měsíců poté, co národní podnik Praga dostal v srpnu 1951 za úkol vyvinout střední nákladní automobil do těžkého terénu. Daleko ale nedojel, pamětníci vzpomínají, že už na dvoře mu prasklo ložisko spojovacího hřídele. Drobná závada ale osud nového vozu nemohla ovlivnit, následovaly zkoušky prototypů, po kterých automobil doznal jen několika změn.

„Vejtřaska“ vynikala terénními schopnosti díky žebřinovému rámu a její průchodnost zvyšovaly také redukce v nábojích kol. Mezi její hlavní nedostatky patřila nízká úroveň komfortu a vysoká hlučnost motoru.

Během dlouhých let výroby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi, větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se automobil vyráběl v Bratislavských automobilových závodech (BAZ). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Praga V3S s cisternou, rok výroby 1983. Nasazována bývá při povodních, například při čerpání zatopených sklepů a kontaminovaných studní. Sklad Čachovice.
Praga V3S s cisternou, rok výroby 1983. Nasazována bývá při povodních, například při čerpání zatopených sklepů a kontaminovaných studní. Sklad Čachovice.

Kariéra nezdolného vozu ale tím ještě nebyla ukončena - ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči (kde dostaly vodou chlazené motory Avia), jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.

Československá armáda v minulosti používala až 25.000 kusů Pragy V3S a česká armáda dodnes ještě několik vozů v původním vzduchem chlazeném provedení provozuje. „Vejtřasku“ však postupně nahrazují modely Tatra T 815, T 810 a Tactic.

ČTK
  • 8Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!