26. května 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Firmy lákají děti na předváděčkách
ve školách. Zakázat to může ředitel

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 17Diskuse
Školačka - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Školačka - ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Dealeři různých značek si v ředitelnách českých škol podávají dveře. O povolení předváděcích akcí pro děti či jejich rodiče totiž rozhodují pouze ředitelé. Nově cílí zástupci společností dokonce i na ty nejmenší v mateřských školách. Oproti nebezpečným akcím zaměřeným na seniory je však nikdo nekontroluje.

Server Lidovky.cz přinesl v minulých dnech zprávy o dvou případech "podomního prodeje", jehož kulisami byly školní lavice a třídy mateřské školy. V prvním případě šlo o "besedu o dívčích problémech" pro gymnazistky, na které patnáctiletá Bára dostala tampon s aplikátorem, jenž jí způsobil tepenné krvácení ČTĚTE VÍCE.

Druhý případ, na který jako první upozornil pořad Peklo na talíři, zase popisoval, jak vystrašení rodiče během "testování imunity" předškoláků dealerskou společností Nu Skin mají možnost koupit nápoj za 2,5 tisíce korun, jenž má s problémem pomoci ČTĚTE VÍCE.

Džus zkoumá inspekce

Ovocný nápoj g3 od společnosti Nu Skin.

Případ měření imunity dětí spojeného s prodejem ovocných nápojů už řeší Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Objevilo se totiž podezření, že prodejce u multivitaminového džusu uváděl léčebné účinky, což zakazuje nařízení Evropské unie. Vzorky nápoje budou také podrobeny analýze, zda složení skutečně odpovídá váděnému.

„Pokud by se prokázalo například klamání spotřebitele, může být zahájeno správní řízení s pokutou až tři miliony korun,“ uvedl pro server Lidovky.cz mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

Oba případy mají jedno společné – šlo o předváděcí akci ve školských institucích, na kterých obchodní zástupci firem vychvalují či přímo nabízejí svoje produkty. Podobná praxe je v posledních letech poměrně běžná.

„Často se ozývají různí dealeři a reklamní agentury s cílem udělat ve školce nějakou prezentaci nebo cosi vyšetřit a podobně,“ řekla serveru Lidovky.cz Zuzana Svobodová, ředitelka mateřské školy v Sibřině u Prahy.

„Za dobré považuji například možnost orientačního vyšetření zraku přímo ve školce, které jsme realizovali a které bylo pro rodiče určitě přínosné. Myslím si ale, že pro ředitele je často velmi těžké odlišit kvalitní službu od reklamního triku,“ přemýšlí Svobodová.

Reklama skrytá do výchovných přednášek

Rozhodnutí o tom, zda dealery do školy pustit, je opravdu jen na ředitelích. Zákon pouze omezuje školní reklamu, která je v rozporu s obsahem výuky nebo nabízí výrobky ohrožující zdraví, životní prostředí či psychický a morální vývoj dětí. „Pokud reklama neodporuje školskému zákonu, je na řediteli školy posoudit její vhodnost v rámci výuky,“ vysvětluje mluvčí ministerstva školství Marek Zeman.

Podobně jako některá česká města, která zakázala ve své obci podomní prodej, mohlo by školní dealery vypudit zvláštní vyhláškou i ministerstvo. O tom však resort školství zatím neuvažuje.

ČTĚTE TAKÉ:

Určitou kontrolu nyní zajišťuje Česká školní inspekce, jež se však zabývá pouze tím, zda podobné akce nenarušují výuku. Například skrytou nabídku bankovních účtů pro mladé však zástupci bank lehce zaštítí „přednáškou o finanční gramotnosti“, stejně tak jako drogistické společnosti pořádají výše zmíněné „besedy o dívčích problémech“.

Kontroly se nekonají

Pokud rodiče žáků s podobnými přednáškami nesouhlasí, měli by se podle mluvčího školní inspekce Libora Vacka ozvat řediteli školy. „V takových případech by měl ředitel názor rodičů zohlednit, ale konečné slovo je vždy na něm. Inspekce ale stížnosti rodičů prakticky nezaznamenává,“ řekl serveru Lidovky.cz Vacek.

Jestliže na akci dojde k přímé nabídce prodeje výrobků, může případnou manipulaci či nátlak na děti či rodiče kontrolovat Česká obchodní inspekce. Ta však přiznává, že se na ní s podobným případem zatím nikdo neobrátil. „Jakákoliv osoba nám může podat podnět a my se tím budeme zabývat,“ dodává mluvčí inspekce Denis Gaidoš.

  • 17Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.