8. července 2009 9:58 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Aktuality

Překvapivě tiché Porsche na
naftu. Odhoďte předsudky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 17Diskuse
Porsche Cayenne Diesel | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Porsche Cayenne Diesel | foto: www.km77.com
PRAHA O tom, že Porsche připraví naftové provedení svého velkého SUV Cayenne se mluvilo již delší dobu. První oficiální informace však zazněla až koncem minulého roku, kdy Porsche oznámilo, že do modelu Cayenne začíná montovat třílitrový turbodiesel s výkonem 240 koní od Audi.
Zanechme emocí o spojení jména Porsche a naftových motorů a podívejme se na Cayenne Diesel racionálněji. Je zřejmé, že byl navržen z čistě pragmatických důvodů. Jak ale jezdí?

Naftový motor, který není slyšet
Motor jako takový svojí dynamikou nepřekvapuje. Jedná se o dobrý standard třílitrových naftových SUV. Ve srovnání s například Audi Q7 vybaveným stejnou jednotkou je u Porsche znát příjemnější a pro dynamičtější jízdu lepší sladění motoru a šestistupňové samočinné převodovky (ta je jen tak mimochodem shodná se skříní používanou nejen ve srovnatelném Audi, ale také ve Volkswagenu Touareg, Range Roveru Sport i BMW X5).

Porsche Cayenne Diesel

Koncepce: pětimístné pětidveřové SUV, rozměry 4798x1928x1699 mm, rozvor 2855 mm, prov. hmot.
2240 kg, zav. prostor 540 l

Motor: turbodiesel V6, 2967 cm3
Výkon: 176 kW (240 k)
při 4000-4400 min-1

Toč. mom. 350 N.m/2000-2250 min-1

Zrychlení 0-100 km/h 8,3 s

Nejvyšší rychlost 214 km/h

Kombinovaná spotřeba
9,3 l/100 km

Cena 1 632 000 Kč

HODNOCENÍ
Když si odmyslím, že se jedná
o spojení sportovní značky Porsche a naftového motoru, zůstává mi příjemný zážitek z jízdy opírající se o vynikající jízdní vlastnosti a značnou pocitovou pevnost podvozku. Vzhledem k naftovému srdci překvapuje nízká hlučnost uvnitř.

Klady: jízdní vlastnosti, komfort,
dojem tuhosti, spotřeba paliva,
odhlučnění

Zápory: vysoká cena
příplatkových položek, průměrně
místa vzadu, vyšší cena



I v samočinném režimu převodovka ve většině případů řadí přesně tak, jak si v dané situaci představujete. Možnost manuálního řazení tak využijete prakticky pouze pro podřazení při předjíždění nebo náhlé akceleraci.

Značný točivý moment vznětového motoru mu dodává pocitově více síly, než v základním zážehovém provedení s motorem 3,6 V6. Kdo by však čekal, že oplátkou bude vyšší hlučnost naftového provedení, byl by zklamán.

Porsche v tomto směru opravdu zapracovalo, protože naftový původ nezaslechnete prakticky nikdy. Možná snad jen v nejvyšších rychlostech na dálnicích se projeví mírně zvětšeným duněním. V každém případě tímto projevem překonává své konkurenty.

Sázka na jízdní vlastnosti a image dokonalosti
Cayenne patří mezi nejkompaktnější luxusní SUV svého segmentu. Z toho těží jeho jízdní vlastnosti, které jsou na vysoké úrovni. Podvozek dodává pocit mimořádné pevnosti, ale nejvíce překvapuje jeho schopnost přizpůsobení se různým druhům silnice.

Opomenout nelze ani velmi citlivě nastavené řízení, z něhož máte pocit, že je nedílnou součástí vozu jako celku. Je až s podivem, kolik informací o povrchu pod koly můžete prostřednictvím volantu získat. Většina mnohem menších aut by v tomto ohledu mohla tomuto velkého SUV jen závidět. Inu kořeny značky Porsche se nezapřou. Pečlivější naladění automobilu je umožněno také jeho relativně vyšší cenou, kterou překonává všechny své konkurenty s daným druhem motoru pod kapotou.

Cayenne Diesel je zajímavým vozem, který ve svém segmentu nabízí specifický jízdní projev. Vzhledem k osmiválcovým verzím turbodiesel samozřejmě nenabízí tolik emocí z jízdy, avšak na druhou stranu, ty stejně nejsou v autě dané koncepce tím hlavním.

Relativní: láká na spotřebu
Naftové provedení je velmi zajímavou volbou pro toho, kdo vyžaduje image a přístup značky Porsche, dokáže ocenit dokonale naladěný podvozek a současně najezdí velké porce kilometrů.

V testu si tento vůz řekl o 10,5 l/100 km, což sice není pro danou třídu nejméně, ale stále je to zdaleka nejméně ze všech ostatních verzí této modelové řady. A právě to je hlavní důvod pro mnoho potenciálních zájemců o tento nový druh automobilu značky Porsche.
  • 17Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.