16. prosince 2010 10:08 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Přelomová lokomotiva Škoda 109E
poprvé táhla vlak s cestujícími

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak. | foto: AMI Comunication
PRAHA Nová lokomotiva 109E od společnosti Škoda Transportation po letech příprav a testování vyjela poprvé v čele vlaku s cestujícími. Oznámili to dnes výrobce a České dráhy. Stroj táhl vlak InterCity z Prahy do Břeclavi.

"Od 15. prosince budou první dvě lokomotivy Škoda 109E zařazeny ve zkušebním provozu v novém grafikonu Českých drah," uvedla mluvčí Škody Jolana Číhová. Podle ní ujede každá z nových lokomotiv denně kolem 600 kilometrů.

Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak.

Škoda 109E

Lokomotiva Škoda 109 na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně

Třísystémová lokomotiva ŠKODA 109E je určena pro provoz na tratích v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku.

Umožňuje plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, stejnosměrným napětím 3 kV nebo 15 kV/16,7 Hz, který používají v Německu a Rakousku.

Lokomotivu připravovali vývojáři, technici a výzkumníci 3,5 roku.

Povolení ke zkušebnímu provozu na veřejné železnici získala lokomotiva od Drážního úřadu letos, od května mohla vozit nákladní vlaky ČD Cargo. Předtím prošla zkouškami na zkušebním okruhu v Cerhenicích u Velimi. České dráhy objednaly celkem 20 těchto strojů za 2,6 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty. První čtyři lokomotivy dostanou do konce roku, zbylých 16 v průběhu roku 2011.

Dodávka má zhruba roční zpoždění, lokomotivy měly začít sloužit v běžném provozu už loni. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského nyní obě strany jednají o možném uplatnění smluvního penále.

Lokomotiva by měla po dokončení schvalovacího procesu jezdit i v okolních zemích. Na české železnici bude mít lokomotiva řadové označení 380, maximální rychlost je 200 kilometrů v hodině.

Čtěte více:


"Nová třísystémová čtyřnápravová lokomotiva pro maximální rychlost 200 km/h je nejvýkonnější lokomotivou svého druhu na světě a proto očekáváme zájem o ni i od dalších evropských železničních dopravců," uvedl Josef Bernard, generální ředitel společnosti Škoda Transportation.

Lokomotiva Škoda 109E

Výrobce předpokládá, že České dráhy objednají ještě další stroje této řady. Příští rok dodá dvě obdobné lokomotivy na Slovensko a intenzivně jedná s dalšími zájemci ze střední Evropy.

Čtěte více:


Podle technického ředitele Vladimíra Malého je podnik nyní schopen vyrábět na jedné lince v nové hale v Plzni 12 lokomotiv ročně. V případě vyšší poptávky má ještě jednu obdobnou linku a dále může vyrábět lokomotivy ve čtyřech dalších sesterských firmách patřících do holdingu.

Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.