Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Přes 300 českých turistů uvízlo na letištích v Burgasu a Brně

Ekonomika

  9:22aktualizováno  18:48
BRNO/BURGAS - Asi 300 českých turistů kvůli poruše charterového letadla tuzemské letecké společnosti Central Charter Airlines nemohlo odletět z Brna do bulharského Burgasu a z Burgasu zpět do České republiky. Stovka z nich musela trávit noc na letišti v Burgasu, ostatní přenocovali v hotelu, který jim zajistily cestovní kanceláře.

Ospalá atmosféra na letišti ve Frankfurtu. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

ČTK o tom dnes informoval mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura. Leteckým společnostem se nakonec podařilo sehnat dvě náhradní letadla.

První přistálo v 16:50 na brněnském letišti a poté s jinou skupinou turistů v 17:45 do Bulharska odletělo. Druhé letadlo z Bulharska by na ostravském letišti měl přistát v 19:00.

Na každý ze zmíněných tří letů připadá zhruba stovka turistů, první měli letět z Burgasu ve středu večer. "Všichni turisté jsou cestovními kancelářemi informováni a je jim zajištěno občerstvení či ubytování," uvedl Okamura.

Více než 100 turistů, kteří měli letět prvním letem Burgas - Brno, mají podle něj zajištěno občerstvení na letišti v Burgasu. "Tito klienti museli bohužel strávit noc na letišti, jelikož letecká společnost oznámila cestovním kancelářím poruchu až v okamžiku, kdy již byli klienti odbaveni v odbavovacím prostoru," dodal.

Pokud jde o více než 100 turistů, kteří čekají v Brně, těm cestovní
kancelář zajistila ubytování v brněnském čtyřhvězdičkovém hotelu takže nemuseli čekat na letišti. Podle ředitele Letiště Brno Tomáše Plačka byli poté, co se v 01:00 v noci ukázalo, že náhradní let se tutéž noc neuskuteční, převezeni do hotelu. Část se jich vrátila čekat domů.

Klienti třetího postiženého letu z Burgasu do Ostravy měli od své cestovní kanceláře na uplynulou noc také zajištěno ubytování v Burgasu. Ani oni tedy nemuseli čekat na letišti. Okamura připomněl, že na základě nařízení EU o společných právech v letecké
přepravě je zpoždění či zrušení letu vždy odpovědností letecké společnosti, nikoliv cestovní kanceláře, a to i v případě leteckého zájezdu s cestovní kanceláří. "Letecká společnost je tak povinna v tomto případě zajistit klientům přiměřenou stravu a v případě čekání přes noc také ubytování včetně dopravy do/z ubytovacího zařízení," uvedl.

Ředitel ostravské letecké společnosti Central Charter Airlines Lubomír Vavroš řekl ČTK, že problémy na letadle objevili těsně před odletem z Burgasu. Firma je připravena cestující za vzniklé problémy odškodnit. "Při běžné meziletové prohlídce objevili závadu na letadle, proto ho museli odstavit. Protože to bylo večer, nebyla možná nějaká rychlá akce, co se týká zajištění techniků. Proto jsme museli volit přepravu náhradními letadly. Bohužel se to týkalo vzdáleného letiště v Burgasu," uvedl.

"Náš bulharský partner již nebyl schopen zorganizovat ubytování. Oni už byli odbaveni v mezinárodním tranzitu. Proto nám bohužel zůstala na letišti, což byla pro nás nepříjemná věc," uvedl ředitel. Druhé skupině se ubytování podařilo zajistit. "Budeme samozřejmě kompenzovat to, co jsme způsobili, všechny újmy. Standardně v rámci evropské legislativy, plus všechno, co můžeme udělat navíc," dodal Vavroš.

Podle něho se náhradní spoje v plné letní sezoně složitě zajišťují. "Už se nám je ale podařilo zajistit, nakonec cestující poletí našimi náhradními letadly," dodal.

Autoři: ,

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...