12. září 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Přesná čísla: Blanka ušetřila řidičům 290 let čekání v kolonách. Komu uškodila?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Vjezd do tunelového komplexu Blanka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vjezd do tunelového komplexu Blanka. | foto:  František Vlček, MAFRA
PRAHA Šofér, který projel tunelem Blanka dvakrát denně, ušetřil za rok průměrně 44 hodin. V součtu všech aut šlo o 290 let. Vyplývá to z výsledků oficiálních měření, které mají Lidovky.cz k dispozici. Nejdelší městský tunel v Evropě slouží Praze už bezmála rok. Někomu cestování zrychlil, ale statistiky mluví i o těch, kterým cestování po hlavním městě zhořklo.

Čítače na klíčových dopravních tepnách zjistily, že pod zem se schovalo 30,1 milionu aut, která by jinak jela po povrchu.

To se podle měření projevilo i na počtu havárií. Zaznamenala o 72 procent nižší relativní nehodovost v tunelech oproti srovnatelnému úseku na povrchu. Jde o data pořízená v období od spuštění nové části Městského okruhu, k němuž došlo 19. září 2015, až do 29. srpna tohoto roku.

KDE JE LÍP A KDE HŮŘ

Průměrný denní průjezd aut na vybraných místech. První číslo je z jara 2015, druhé z června 2016.

  • Strahovský tunel
    46 400/75 600
  • Tunel Mrázovka
    50 800/76 100
  • Argentinská
    52 300/48 800
  • Milady Horákové
    38 000/24 800
  • V Holešovičkách
    68 000/91 600
  • Jugoslávských partyzánů (Vítězné n. - Zelená)
    14 300/17 800
  • Letenský tunel
    18 300/20 300
  • Patočkova
    30 200/46 600

Zdroj: Satra/TSK

Zpracovávala je projektantská společnost Satra, která je od června tohoto roku správcem komplexu, a Technická správa komunikací.

Dosud nezveřejněná čísla ukazují mimo jiné na to, že Blanku – tedy komplex skládající se ze tří různých tunelů – se řidiči opravdu naučili používat.

To platí v dobrém i zlém. „Zatížení tunelu Blanka se od října do prosince (loňského roku – pozn. red.) postupně zvyšovalo a v nejzatíženějším úseku (Brusnický tunel) projíždělo v prosinci 2015 až 72 tisíc vozidel za den,“ stojí v závěrech vyhodnocení.

O několik let zpožděná stavba za zhruba 37 miliard korun se pro část řidičů stala zásadním nástrojem pro zrychlení cesty. Z Troje se hbitě dostanou až na Břevnov. Velká část aut díky tunelu opravdu zmizela z povrchových silnic. Snáze díky tomu šoféři projížděli hlavně oblastí Letné.

Ve Veletržní ulici, kde v minulosti stávaly dlouhé kolony, se dopravní zátěž snížila o 33 procent. V ulici Milady Horákové, hlavní letenské tepně, to bylo dokonce o 38 procent méně. Lidé z tamních činžáků vídali pod okny na jaře loňského roku 38 tisíc aut denně. O rok později – po spuštění Blanky – to bylo v průměru „jen“ 25 tisíc.

Hodnotící zpráva však poctivě přiznává, že na mnoha místech doprava naopak nepříjemně zhoustla. „K výraznějšímu nárůstu provozu došlo i v navazujících sběrných komunikacích: na ulicích Patočkova a V Holešovičkách,“ stojí v dokumentu.

Jde o místa, kde auta z tunelu vyjíždějí a najíždějí na silnice, které na jejich nápor nejsou připravené. V případě Holešoviček jde o to, že v místě by mělo v budoucnu vyrůst pokračování vnitřního silničního prstence Prahy, které spojí Blanku s Jižní spojkou. To je však zatím v nedohlednu.

Vliv tunelu Blanka na vybraná místa pražské dopravy.

Vliv tunelu Blanka na vybraná místa pražské dopravy.

Pro lepší představu: na jaře 2015 tímto místem denně projelo průměrně 68 tisíc vozů, letos v červnu už to bylo 91 tisíc.

Problém Blanky tkví také v tom, že láká řidiče z velmi vzdálených částí Prahy. To znamená, že vlny aut se vzedmuly i na jihu města. Například na Strakonické, Dobříšské či na Jižní spojce vozidla často postávala, protože lidé v autech s nadějí zamířili směrem k tunelu Blanka.

Potvrzovala to mimo jiné měření pražského dopravního podniku: v říjnu se autobusy v této oblasti začaly zpožďovat o nepříjemných 25 až 30 minut, v porovnání se zářím 2014.

„Mezi řidiči vznikla poptávka po tunelovém komplexu Blanka a doprava silně zhoustla. Začnou se tvořit kolony ve Strahovském tunelu, a proto logicky dojde také k regulaci příjezdu do tunelu Mrázovka. Na Dobříšské ulici před ním se aktivují světla a do tunelu vpustí jen určité procento vozidel. Kolona se následně protahuje na Strakonickou i na Jižní spojku. To vše je spojená nádoba,“ vysvětloval loni na podzim v rozhovoru pro Lidovky.cz František Brtek, vrchní komisař pražské dopravní policie.

NAŠTVANÁ PRAHA 6

  • Kvůli špatné dopravní situaci v okolí Vítězného náměstí v Praze 6 žádá tamní radnice o zavření výjezdu z Blanky na Prašném mostě.

  • Vedení radnice tvrdí, že se situace zhoršila po otevření tunelu.

  • Chce mimo jiné urychlené zbudování záchytných parkovišť a zákaz vjezdu kamionů do Patočkovy a Evropské ulice.

  • Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) výjezd zavírat nehodlá. Udělal prý řadu krátkodobých opatření a na dalších pracuje.

  • 4Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz