Po zadání identifikačního čísla VIN automobilu systém Autotracer na adrese www.autotracer.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz uživateli zobrazí informace o měsíci a roku výroby vozidla, umístění identifikátorů vozu, technická data, zda je auto vedeno jako odcizené či zda není v majetku některé z leasingových firem.
Vedle toho zobrazí historii stavu počtu ujetých kilometrů při jednotlivých servisních nebo technických kontrolách. Kupón na prověření jednoho vozidla stojí 499 korun.
Podle zkušeností z dosavadního zkušebního provozu systém dokázal určit rok výroby v 97 procentech případů a u 79 procent aut zobrazil historii stavu tachometru. V průměru přitom poskytl pět historických údajů stavu počítadla km na jedno vozidlo.
Z úprav tachometrů se stal národní sport, ve kterém zatím nový majitel vozidla vždycky prohrával. O tom, že na našich silnicích jezdí mnoho vozidel, kde skutečně najeté kilometry jsou podstatně odlišné od ukazatele tachometru, ví dnes už snad každý. |
"Z úprav tachometrů se stal národní sport, ve kterém zatím nový majitel vozidla vždycky prohrával. O tom, že na našich silnicích jezdí mnoho vozidel, kde skutečně najeté kilometry jsou podstatně odlišné od ukazatele tachometru, ví dnes už snad každý," uvedl ředitel společnosti Cebie Martin Pajer.
Autotracer v současnosti disponuje více než 100 miliony záznamů, z toho asi 70 procent pochází ze zdrojů z ČR. Společnost Cebia, která systém nabízí, v současnosti jedná o získání přístupu do servisních záznamů jednotlivých automobilek v Evropě. Zhruba v srpnu by měla disponovat servisními daty značek koncernu VW, do konce roku pak přibude většina ostatních velkých výrobců.
Před dvěma měsíci začala Cebia na základě dat z Autotraceru nabízet osvědčení o původu a historii vozidla. To je určeno zejména autobazarům při prodeji ojetých aut. V současnosti jej využívá například Auto Esa a spolupráci zvažuje i AAA Auto. Podle ředitele komunikace Vladana Crhy je ale pro AAA prvořadým cílem změna zákona tak, aby kvalifikoval úpravy tachometrů a podobné praktiky jako trestný čin.
Podle údajů Cebie má kolem dvou pětin z půl milionu v tuzemsku nově registrovaných nebo přeprodávaných ojetin ročně stočený počet ujetých kilometrů na tachometru. Kvůli udávanému nižšímu počtu ujetých kilometrů motoristé zaplatili odhadem o šest miliard korun více.
"V autobazarech nelze dnes téměř nalézt osobní vozidlo s více než 100.000 km na tachometru a přitom stářím a průměrně najetými km by uvedenou hodnotu překračovala pravděpodobně většina z nich," dodal Pajer. Od Autotraceru si Cebia slibuje zvýšení kvality prodávaných ojetin a nevyhnutelný konec nepoctivých autobazarů.
V Česku jezdí kolem 4,4 milionu osobních aut, jejichž průměrné stáří je 14 let.