21. června 2013 16:45 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Přijíždí 'tatraktor' – nadějný
hybrid náklaďáku a traktoru

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Nový model nákladního vozu Tatra Phoenix | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nový model nákladního vozu Tatra Phoenix | foto: Tatra a.s.
KOPŘIVNICE S novým vlastníkem si kopřivnická automobilka Tatra hodně slibuje od letošní novinky, zemědělského vozu, který tatrováci pracovně nazývají "tatraktor". Speciální šestikolové vozidlo je upravené na pohyb po poli.

Vůz má tři nápravy, přičemž při rychlosti do 40 kilometrů v hodině má řiditelnou přední i zadní nápravu. "Je to v podstatě náhrada za velké traktory, které tahají přívěsy," uvedl Radek Strouhal místopředseda představenstva společnosti Tatra Trucks, které nyní automobilka patří.

Nový vlastník

Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Od roku 2006 ji kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní Američanem Ronaldem Adamsem. Kvůli dluhům ale letos automobilka skončila v dražbě.

Její hodnota byla stanovena na 1,765 miliardy korun, přičemž její závazky činily zhruba 1,5 miliardy korun. Od dubna automobilku vlastní z 65 procent Jaroslav Strnad a ze 35 procent společnost Promet Tools Reného Matery. Letos má Tatra v plánu vyrobit 880 vozů.

"Na silnici se Tatra tváří jako normální auto. Přijede na pole, zpomalí, přepne na řízení obou náprav a začne se to chovat jako traktor," dodává Strouhal. Vůz je postavený na nejmodernějším tatrováckém modulu, Tatře Phoenix.

Tatra se nejvíce uplatní v nejtěžších terénech. Na asfaltových cestách podle Strouhala moc smysl nemá, nejužitečnější je na silnicích v zimě, kdy se ve sněhu dostane i ze situace, kterou jiná vozidla nezvládnou.

"Tatra je opravdu unikátní, že si umí poradit s terénem, se kterým si jiná vozidla neporadí. Cílíme primárně na stavebnictví, cílíme na důlní sektor, cílíme na veškeré těžby jak nerostů, tak i plynu a podobně. Cílíme samozřejmě i na hasiče, kteří jsou našimi velice váženými a důležitými zákazníky, protože hasičská vozidla Tatra mají dlouhou tradici," řekl místopředseda představenstva.

Phoenix nabízí v kabině komfort, který ocení hlavně řidiči, kteří za volantem pracují celý den. Podle Strouhala ale o uplatnění nepřichází ani klasická Tatra 815. Hodí se více pro jízdu extrémním terénem, která netrvá dlouho a dvojí pérování by při ní naopak mohlo být na obtíž. Využití tak najde například u hasičů.

Tatra Phoenix na polygonu v Kopřivnici

Tatra je schopna auto individuálně upravit podle potřeb zákazníka. To s sebou ale nese i nevýhodu: automobilka pak vyrábí velmi malé série vozů, a výroba je tak spíše kusová než sériová. "Tatra má teď živých kolem 330 aplikací, to je opravdu obrovské číslo," podotkl Strouhal. Je proto podle něj důležité, aby Tatra prodávané modely co nejvíce unifikovala.

Lidovky.cz, ČTK
  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz