Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Prima Cool startuje

Média

  22:03
PRAHA - Ve čtvrtek večer startuje stanice Prima Cool, druhý kanál Primy se zahraničními seriály, které mimochodem už kolují po internetu. Programový ředitel Primy Gordon Lovitt míní, že jim dabing neublíží. „Jde o to, co se vám dostane do povědomí jako první,“ spoléhá na pečlivě připravené české verze.

Programový ředitel Primy Gordon Lovitt foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Nová digitální televize Barrandov odstartovala v lednu velkou show s Gottem a spol. Čím začnete vy?
Myslím, že velké show obecně nefungují. Mít je není v našem případě součástí marketingové kampaně. My hned od 18.05 odstartujeme s premiérovými pořady.

Název stanice Prima Cool i její schéma vzešlo z průzkumu mezi potenciálními diváky. Jak ten průzkum probíhal?
Speciálně naší klíčové cílové skupině, to znamená lidem mezi 20 a 40 lety, jsme nabídli mnoho různých pořadů. Z nich měli vybrat, které by skutečně pravidelně sledovali. Díky tomu jsme udělali v rozhodnutích, jaké zahraniční pořady koupit, docela dost změn. Třeba Brainiac. Bláznivá vědecká show, o níž jsme původně vůbec nepřemýšleli, pak jsme ale došli k závěru, že rozhodně bude fungovat.



Jak jste přišli na pořady, které nabízet k výběru?
Do určité míry víte, co na jaké publikum bude fungovat. Zvlášť v oblasti hrané tvorby, a to podle údajů o sledovanosti z jiných zemí. I když vždy existuje určitý kulturní rozdíl, proto musíte udělat ještě průzkum. Třeba Češi milují komično a ironii. Proto komedie tak silně tlačíme. Mají také rádi animované seriály. Od začátku startujeme s kresleným seriálem Futurama, budeme ho vysílat sedm dní v týdnu. Je to zčásti právě podle výsledků místního průzkumu. Věříme, že Futurama bude jednou z vlajkových lodí stanice.

Jak staré jsou pořady na Prima Cool?
Obecně jde o velmi čerstvé věci. Spousta jich tu poběží vůbec poprvé, Angel, Heuréka, Usvědčeni… I když některé jsou lehce retro, ovšem to byl záměr, protože jsou možná víc „cool“ než leckteré novější. Jako třeba sitcom Frasier, taková klasika, která přesně sedí do konceptu Prima Cool.


Nejeden z potenciálních diváků, které chcete získat především, je navyklý dívat se na seriály tak, že si je po celých řadách stahuje z internetu a zhlédne je najednou. Návyk sedat k televizi v určitý čas, který si nevybere, tak ztrácí. Nejde to proti vašim plánům?
Nad tím jsme hodně přemýšleli. Samozřejmě spousta věcí, které na Prima Cool půjdou, jsou takzvaně internetové hity, patří k těm nejstahovanějším. Jenomže podle všeho je skupina lidí, kteří stahují, vyhledávají na síti adívají se radši na původní znění s titulky, poměrně úzká. Na internetu je sice velice hlasitá, ale ve skutečnosti mezi lidmi od 20 do 40 let netvoří tak velké procento. Pro nás to nejsou lidé, které bychom chtěli primárně oslovit, protože ti znají originál, glorifikují ho a odmítají dabing, byť by byl sebelepší. Nás zajímají ostatní, kteří originál ještě neviděli.

Z ukázek dabovaných pořadů Primy Cool mám pocit, že v češtině jsou dialogy i humor plošší než v původním znění...
To je otázka, jestli vůbec dabovat. Teď z technologického hlediska nemáme jinou možnost, na dvě jazykové stopy není v digitální síti kapacita. Jde o rozhodnutí, zda mít kvalitní obraz, anebo dvě zvukové stopy. Pouštět pořady s titulky? To ani pro mladé není žádoucí. Ti, kdo stále sledují televizi a nestahují z internetu, nekompromisně požadují dabing. Proto na Primě dlouhodobě probíhá snaha dělat ho trochu jinak. Pečlivě vybíráme lidi, jdou do toho větší peníze. A tak třeba hlavní roli seriálu Heuréka mluví Jiří Langmajer. V Teorii velkého třesku zase mluví lidé, kteří normálně nedabují: Háma a Wehrenberg. Ve Futuramě mluví mimozemšťanského moderátora zpráv Pavel Zuna. Některé seriály jsem začal sledovat nejdřív v češtině. Pak jsem je slyšel v původním znění v angličtině, a nemohl jsem se s tím vyrovnat, i když je to originál. Jde zkrátka o to, co se vám dostane do povědomí jako první.



Na překladech jste dělali spolu s fanoušky, jak?
Buď se nám někdo ozval, nebo jsme si ho vytipovali na internetu, přes fanouškovské stránky seriálů či z amatérských titulků. Pak to šlo tak, že náš překladatel a úpravce dialogů vytvořil jakousi podobu scénáře, ta se nabídla fanouškovi a on pak poslal zpět své připomínky. Pak ten fanoušek začal pracovat s režisérem. Například mu připomíná, jak seriál skončí, tím mu může významně pomoci. V případě Hrdinů to bylo jinak: na internetu jsme objevili velký talent, autora titulků Petra Říhánka, kterému jsme nakonec svěřili druhou řadu seriálu

Není sedmá, či třeba i půl desátá večer příliš brzo na to, aby se vaši diváci dostali k televizi?
I když se denní rytmus a životní styl řady z nás mění, zvlášť ve městech, z průzkumů vychází, že většina lidí je vsedm večer doma. Navíc používáme strategii opakování. Příklad: denně od sedmi večer dáváme nový díl Futuramy, a po filmu, který jde od deseti, ho pustíme znovu. To je model, který mně, když jsem například pracoval v Rumunsku, úplně vyhovoval. Lidé si mohou vybrat, kdy ten či onen program uvidí. Určitě nás v různou denní hodinu budou sledovat různě staří lidé, to je na ostatních kanálech podobné. Celkově se schéma od odpoledne k noci vyvíjí od mladších ke starším divákům, podle toho, jak přicházejí domů.



Je v čase hospodářské recese ten pravý čas investovat stamiliony korun do nového programu?
Zcela jistě. Jak bude krize postupovat, televizi začne sledovat víc lidí. Dáme jim další možnost, když budou doma. Navíc letos opravdu přichází digitalizace. V květnu musíme být připraveni (koncem dubna se vypíná analogová televize z pražského Žižkova – pozn. red.). Teď je ten vhodný moment, kdy odstartovat další kanál. Myslíme, že načasování je výborné. Ať je krize nebo ne, na začátku vždy musíte investovat. Nepředpokládáme, že bychom letos na Prima Cool vydělali nějaké peníze. Položíme základy. Budovat rodinu kanálů je zkrátka nezbytné, a Cool doplňuje hlavní Primu tak dobře, jak je to jen možné. Je to investice do oblasti televizního trhu, do níž zatím Prima nedosahuje.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!