28. listopadu 2011 7:49 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Primátor odsunul metro D do
říše snů. Mluví o roku 2020

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Stroj jménem Tonda, který razí pražské metro | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stroj jménem Tonda, který razí pražské metro | foto: ČTK
PRAHA Stavba nové trasy pražského metra D se do konce roku 2014 nerozjede. Důvodem jsou nutné úspory.

Hospodářským novinám to řekl Primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Loni přitom sliboval, že práce začnou do dalších voleb. A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek.

"Dnes říkám, že výstavba metra D je ve fázi snů a musí se zastavit," uvedl Svoboda.

Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje. Podle primátora má dopravce v plánu do roku 2020 zaplatit za tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. "Deseti nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie," řekl. Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 asi 104 miliard. Detailní studie linky D představil v roce 2002 Metroprojekt. Projektuje ji i dnes, před rokem na to získal zakázku v ceně 489 milionů korun.

GRAFIKA: Největší výdaje Prahy a sporné projekty

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na které nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr. "Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně," tvrdí náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf zastupitelů TOP 09 a expert strany na problematiku dopravního podniku. Primátorův postoj k trase D podporuje. "I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy," uvedl.

Koalice s podobně smýšlející TOP 09 teď Svobodovi umožní prosazovat výrazné škrty, což s ČSSD nešlo. "Můžeme bez emocí a bez politických podtextů začít hovořit o tom, jestli se ve sféře dopravního podniku hospodaří dobře. Zda tam nejsou nějaké prostředky utrácené zbytečně, zda tam nejsou třeba tratě, které se navzájem překrývají, a podobně," tvrdí nyní Svoboda.

Dění kolem dopravního podniku kýve židlí jeho ředitele Martina Dvořáka.

"Ředitele odvolává dozorčí rada a v té je třetina členů za ODS, třetina za ČSSD a třetina reprezentuje odbory," říká opatrně primátor. Nové vedení města však podle informací HN plánuje převolení rady městské firmy.

ČTK, Lidovky.cz
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.