Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Dopravní podnik odmítá hradit ztráty z tramvajenkové slevy. Straší až půl miliardou

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Zlevnění roční tramvajenky může podle kritiků přinést výpadek příjmů pražského dopravního podniku a vyústit ve stamilionové ztráty. Budoucí radní Petr Dolínek uvedl, že pokud by tato situace nastala, bude muset najít dopravce chybějící peníze u sebe. Podle dopravního podniku by však případnou ztrátu muselo ze svého rozpočtu doplatit město.

Dopravní podnik hl. m. Prahy testoval nástupištní panely, které by měly zobrazovat dobu do příjezdu následující soupravy metra foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Na otázku, jestli možné chybějící peníze poskytne město, odpověděl ve středečním rozhovoru pro Lidovky.cz radní Dolínek záporně. „Ne, to musí dopravní podnik zvládnou ze svých vnitřních peněz na chod. (...) Musíme tam ty peníze prostě najít.“

Dopravní podnik (DP) však s jeho vyjádřením nesouhlasí. „Co se týče případného propadu příjmů, tak podle zákona musí dopravní podnik dostat peníze od toho, kdo slevu nařídí,“ uvedl pro Lidovky.cz tiskový mluvčí DP Jiří Štábl.

ČTĚTE TAKÉ:

Za pravdu mu dává i Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID, která má na starosti mimo jiné finanční záležitosti celé Pražské integrované dopravy. „Rozdíl mezi příjmy a náklady doplácí Dopravnímu podniku hlavní město Praha na základě smlouvy koordinované ROPIDem. Pokud bude nějaká ztráta z tržeb, tak se to bude muset doplatit z rozpočtu hlavního města.“

Půl miliardy z rozpočtu?

Podpora MHD v jiných městech

  • Valná většina českých a moravských měst nezvýší v příštím roce ceny jízdného v městské hromadné dopravě. Hodně k tomu přispěly volební kampaně, které v řadě míst včetně Prahy slibovaly zlevnění jízdného, nebo dokonce MHD za korunu. Řekl to předseda Sdružení dopravních podniků ČR Miloslav Kulich.
  • "Pokud několik málo firem zdraží, tak jen kosmeticky o inflaci. Také politici už vnímají MHD tak, že dokáže řešit dopravní problémy ve městech, a proto se ji snaží více podpořit," uvedl. Podle Kulicha nejde jen o cenovou stabilitu, ale také o celkový systém hromadné dopravy, která musí být "líbivá, hezká, rychlá a spolehlivá".
  • Kromě Prahy se běžné jízdné ve většině českých měst pohybuje kolem 15 korun. V západoevropských městech je přitom průměrná cena přes jedno euro, tedy téměř 30 korun.

Odcházející pražský radní Jiří Pařízek i šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš se shodují, že podle propočtů by mohla ztráta dosáhnout až půl miliardy ročně. Budoucí radní Petr Štěpánek z Trojkoalice však odhaduje ztrátu maximálně na 160 milionů.

Dolínek tvrdí, že by nárůst cestujících v MHD mohl ulevit přetížené automobilové dopravě v Praze. Podle Drápala je to však spekulativní. „Nezáleží jen na ceně jízdného, ale například i na podílu lidí, kteří MHD využívají, dopravních omezeních a tak dále. Faktorů je tolik, že poskládat z nich nějaký odhad je téměř nemožné,“ řekl. 

Ve Vídni se například po zavedení rozsáhlých slev zvýšil počet cestujících až o 100 000. Pokud něco podobného nastane i v Praze a někde kvůli výraznému nárůstu cestujících nebudou nebudou stačit současné kapacity MHD, bude třeba je navýšit. „Ale to bude samozřejmě znamenat další náklady navíc,“ dodává Drápal.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!