Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Příznivá pozice Škody: dobrá levná auta

Asie

  8:00
MLADÁ BOLESLAV - Automobilové trhy světa jsou na startu nového boomu. Do roku 2018 se světový prodej zvedne z nynějších 65 milionů na sto milionů vozů ročně a koncern Volkswagen bude jako největší světová automobilka pokrývat desetinu trhu.

Prototyp elektromobilu Škoda Octavia Combi, který byl představen vpředvečer pařížského autosalonu foto: ČTK

S touto vizí při oslavách spojení Škody a Volkswagenu vystoupil šéf celého koncernu Martin Winterkorn. Upřesnil přitom postavení Škody jako producenta sice kvalitních, ale levných aut.

"Porostou zejména trhy v Asii a tamní lidé mají právo na praktické, kvalitní a přitom cenově dostupné vozy. Tedy přesně takové, jaké vyrábí Škoda. V tomto segmentu je mladoboleslavská automobilka pro koncern Volkswagen důležitým strategickým průkopníkem," prohlásil Winterkorn.

Staré vtipy o škodovkách:

* Víte, jak se říká škodovce na vrcholu kopce? - Zázrak

* Proč má škodovka vyhřívání zadních skel? - Aby vás při tlačení nezábly ruce.

* Víte, jak zdvojnásobit hodnotu své škodovky? - Natankujte plnou nádrž! - A jak snížit cenu na polovinu? - Stačí ulomit anténu.

* Kde se škodovky pohybují nejrychleji? - Na montážní lince.

* Proč jsou manuály ke škodovkám o tři centimetry tlustší než k ostatním autům? - Protože na konci jsou uvedeny jízdní řády všech autobusů.

* Po ulici jde osmiletý chlapeček. Najednou vedle něj zastaví auto. - Řidič: "Naskoč si, a dostaneš dvacku." - Nic. - "Nasedni, a dostaneš dvacku a pytlík bonbonů." - Chlapeček: "Ne, tati. Chtěl jsi škodovku, tak ji máš mít."

* Srazí se na křižovatce Čech se škodovkou, Němec s mercedesem a Švéd se saabem. Němec vystoupí z rozbitého mercedesu a řekne: "Stejně jsem si chtěl koupit jiný, hned zítra pro něj zajdu." Pak vyleze Švéd ze saabu a povídá: "Nevadí, za měsíc bude lepší." Nakonec se z vraku škodovky vyškrábe Čech a začne brečet: "Celý život jsem si na ni poctivě spořil, a teď je na odpis." Němec a Švéd se ho udiveně ptají: "A proč si teda kupuješ tak drahé auto?"

Nápaditý a levný Favorit
Na svou dobu kvalitní, designově nápadité a levné auto stálo i u spojení Škodovky a Volkswagenu před 20 lety. Škoda Favorit se mohla rovnat tehdejším modelům jako Ford Fiesta či dokonce VW Golf. Ale zatímco konkurenční modely se dál vyvíjely, Škodovce peníze na rozvoj nezbyly. Měla dluhy, vždyť vývoj favoritu stál 2,5 miliardy československých korun.

Vláda proto rozhodla, že monopolního výrobce osobních aut v zemi prodá. Z desítek možných zájemců nakonec zůstali dva, německá automobilka Volkswagen a francouzský Renault.

Volkswagen nabídl miliardy
"Renault chtěl využít továrny v Česku pro výrobu svých vozů, značka Škoda by zanikla. Koncern VW naproti tomu slíbil ponechat značku i vlastní vývoj a samozřejmě i miliardové investice do rozvoje automobilky," připomněl bývalý šéf Škody Vratislav Kulhánek.

Čtěte také:

Svou představu o budoucnosti Škodovky měl i tehdejší ministr financí Václav Klaus, podle něhož byla nejlepší cestou od plánovitého k tržnímu hospodářství kuponová privatizace.

Tehdejší šéf koncernu VW Carl Hahn jej ale přesvědčil, že vstup strategického partnera s jasnou vizí je výhodnější než rozdat majetek anonymním akcionářům bez představ, co bude dál.

Tři miliony octavií
Po favoritu přišel do výroby model Škoda Felicia, který už měl mimo jiné posilovač řízení a antiblokovací systém ABS. V roce 1996 začala výroba nejúspěšnější škodovky, modelu Octavia. Dosud se vyrobily tři miliony různých verzí tohoto modelu.

Prvních šest let koncern masivně investoval, měnily se stroje a zařízení továren a Škodovka končila hospodaření ztrátou. První zisk přinesl až rok 1997.


Automobilka expanduje
Koncem roku 1996 při autonehodě zahynul první šéf nového podniku Ludvík Kalma. Na jeho místo nastoupil Vratislav Kulhánek a Škoda začala expandovat do světa. Svou první zahraniční továrnu uvedla do provozu v roce 2004 v indickém Aurangabadu.

V roce 2001 se začala vyrábět limuzína Škoda Superb, což byla třetí modelová řada. Postupně přibyly modely Roomster a Yeti.

S růstem produkce - v roce 1991 to bylo 172 tisíc aut, loni 762 tisíc - se zvětšoval i počet exportních trhů z 30 na současných 103.
Pátým rokem se nyní škodovky vyrábějí i v Číně, loni tam firma prodala 180 tisíc aut, Čína je jejím největším trhem.

Cílem šéfa Škody Winfrieda Vahlanda je mít v roce 2018 deset modelových řad a na celém světě prodávat 1,5 milionu aut.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!