Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Proč právě my? Kraje se bouří proti Bártovým škrtům výstavby silnic

Ekonomika

  15:04
OSTRAVA - Ministr dopravy Vít Bárta dnes oznámil které stavby silnic se kvůli rozpočtovým škrtům zastaví. Rozhodnutí se týká 12 rozestavěných silničních staveb, u dalších tří projektů se zastaví příprava. Představitelé dotčených krajů však protestují a ministrovy škrty považují za nepřijatelné.

Čtěte více:


Představitelé Moravskoslezského kraje, který je škrty zasažen nejvíce, i dotčených měst a obcí se bouří proti rozhodnutí ministerstva dopravy zastavit tři už zahájené stavby silnic a zároveň přípravy dvou projektů v kraji.

Co se stopne na severní Moravě?

Mezi trojici rozestavěných silnic I. třídy, které jsou na dnes zveřejněném "černém" seznamu, patří silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou. Druhou stavbou je bohumínský most na silnici I/67, která je hlavní spojnicí mezi Bohumínem a Karvinou. V Ostravě bude zastavena stavba takzvané prodloužené Místecké, která má propojit hlavní tah mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem s dálnicí D1. "Stop" platí i pro přípravy staveb prodloužené Rudné v Ostravě a obchvatu Frýdku-Místku.

Rozhodnutí ministerstva považují za nesystémové a nepřijatelné. Ministrovi Vítu Bártovi (VV) to chtějí osobně sdělit v pondělí, kdy do Prahy vyšlou delegaci. Nejvíce staveb ve vysokém stupni rozestavěnosti má být v rámci celé země zastaveno právě na severu Moravy.

"Je to zcela nesystémové řešení, proti němuž musíme jednoznačně protestovat," řekl ČTK náměstek opavského primátora a předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Pavel Mališ (ODS).

 V pondělí dopoledne se proto chce sejít s ministrem společně se zástupci kraje, města Ostravy i Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.

Se škrty nesouhlasí ani Karlovy Vary
Negativní reakce však nezaznívají jen se severní Moravy. Ministr Bárta oznámil i zastavení stavby úseku rychlostí silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem. "Pro Karlovarský kraj velmi negativní zpráva," reagoval na zveřejnění zrušených staveb hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný (ČSSD). Stát ale dokončí alespoň rozestavěné úseky silnice mezi Chebem a Karlovými Vary.

R6 ve hvězdách

Stavba silnice R6 měla být podle prvních slibů dokončena v roce 2010. Postupně se ale termín posouval na 2015 a v současné době se hovoří spíše o roku 2025.

Ačkoli se většina stavby úseků R6 mezi Lubencem a Bošovem odehrává v Ústeckém kraji, samotná silnice je důležitá hlavně pro Karlovarský kraj. Ten zatím nemá kvalitní silniční spojení s Prahou a zastavení už započatých staveb dokončení silnice R6 znovu oddálí. "Kdyby byl hotový alespoň obchvat Lubence, bylo by to dobré," konstatoval hejtman.

Pro Karlovarský kraj je alespoň částečně pozitivní zprávou to, že se
dokončí úseky mezi Karlovými Vary a Chebem. "Kdyby se zastavily tyto stavby, vzhledem k rozebranému mostu přes Ohři u Sokolova by to dělalo obrovské problémy v dopravě," doplnil Novotný.



Karlovarský kraj chce i nadále přesvědčovat ministra i vládu o nezbytnosti dokončení silničního spojení mezi krajem a Prahou. "Budeme jednat, a to jak my jako kraj, tak poslanci z kraje, oslovíme i hospodářskou komoru a krajskou tripartitu," řekl Novotný. Silnice je podle něj důležitá jak pro podniky v kraji, tak pro turismus. "Většina turistů jezdí do Karlovarského kraje z letiště v Praze," dodal Novotný.

Bártův seznam zastavených dopravních staveb:

Stavby u nichž se zastaví přípravy:

R4 Skalka
R48 Frýdek Místek - obchvat
I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice I/17

Velké stavby:

I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava, Ostava
I/67 Skřečoň - Bohumnín obchvat (přivaděč dálnice D47)
I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. stavba (přivaděč D47)
I/9 Sosnová - mimoúrovňové křížení

Projekty zastavené na počátku realizace:

I/49 Malenovice - Otrokovice
R6 Lubenec - Bošov
R7 Postoloprty - MÚK Bítozeves
I/11 Ostrava - Prodloužená Rudná
R49 Hulín - Fryšták
R1 ulice Na Radosti - napojení na Pražský okruh
R35 Hradec Králové (Sedlice) - Opatovice
I/3 Čerčany - mimoúrovňové křížení Na Pyšelce

Zdroj: Ministerstvo dopravy


"Budeme jednat," zní ze Zlína
Se škrty se nehodlá smířit ani Zlínský kraj. Úsporná opatření tam mají zastavit v červenci zahájené práce na rozšíření na čtyři pruhy silnice I/49 Malenovice - Otrokovice a také stavbu prvního úseku komunikace R49 Hulín - Fryšták. Příští středu budeme s ministrem jednat, řekl ČTK náměstek zlínského hejtmana pro dopravu Jaroslav Drozd.

Pozemky jsou, peníze ne

Poslední etapa rozšíření jedné z nejzatíženějších komunikací ve Zlínském kraji si vyžádá téměř 585 milionů korun bez DPH. Rozšíření úseku dlouhého asi 2,2 kilometru mezi částí Zlína Malenovice a Otrokovicemi mělo být podle původních plánů kompletně dokončeno v květnu roku 2012.

Rozšíření silnice I/49 se přitom připravuje již od roku 1995. Dlouho se však nedařilo vykoupit nezbytné pozemky, záměr narážel i na odpor některých obyvatel. Nyní jej komplikují vládou plánované úspory.

"Jedna věc jsou úspory a druhá existující smluvní vztahy s dodavateli, ve kterých jsou samozřejmě zakotveny také sankce. Ministerstvo dopravy musí vyčíslit, kolik chce ušetřit. Přerušení zahájené stavby totiž stojí nemalé peníze," uvedl Drozd. Dodal, že hejtmanství nepovažuje ani po dnešním Bártově oznámení věc za uzavřenou.

"V rozpočtu vždy chybí zdroje, situace se opakuje. Navíc je krize. Pro nás je ale nejmírnější varianta dokončení I/49 a etapizace R49 tak, že bude postavena alespoň v úseku Hulín - Holešov. Jinak by mohla být zmařena miliardová investice do tamní průmyslové zóny," přiblížil Drozd.

Podle Karla Chudárka, ředitele zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) budou práce na rozšíření frekventované silnice I/49 zatím pokračovat podle platného harmonogramu. "Mám stejné informace jako vy. Zatím nevíme, na jak dlouho se to má zastavit. Nemůžeme zahodit lopaty a odejít ze stavby, vznikly by velké škody. Stavba by se musela zakonzervovat. Věřím ale, že to není konečné rozhodnutí," poznamenal Chudárek.

Autoři: ,

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč