8. října 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Blanka umí tvořit kolony na druhé
straně Prahy. Stojí se i před Mrázovkou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
První den provozu Blanky - 19. září. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První den provozu Blanky - 19. září. | foto: ČTK
PRAHA Tunel Blanka je pro část pražských řidičů k vzteku. Sužuje hlavně ty, kteří musí každý den postávat v místech, kde se dosud kolony tvořily spíše výjimečně. Třeba před tunelem Mrázovka, který je součástí celého tunelového komplexu. Zájem o průjezd výjimečnou stavbou protahuje fronty i při vjezdu do Prahy na Strakonické.

První dva týdny provozu nejdelšího městského tunelu v Evropě výrazně ovlivnila zvědavost řidičů. V dobrém i zlém.

„Po otevření Blanky jezdilo ulicí Milady Horákové jen velmi málo aut. Druhý týden provozu to ale vypadalo tak, že si řidiči už Blanku prohlédli a opět se na tuto ulici vrátili,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz František Brtek, vrchní komisař pražské dopravní policie. Pracuje na Oddělení centrálního řízení dopravy a na starosti má mimo jiné dohled nad tunelem Blanka.

Lidovky.cz: Řidiči poukazují například na to, že se zahustila doprava před tunelem Mrázovka. Čím to?

Základní problém, na nějž jsme už dříve upozorňovali, je Barrandovský most. Je tam příjezd z ulice K Barrandovu, z centra města a řidiči se tam nedokážou porovnat. Tím pádem odtud narůstá kolona až k tunelu Mrázovka. Předpisy ale nedovolují, aby se v tunelu tvořila kolona, takže je nutné regulovat křižovatky a nájezdy do tunelu. Z trojské strany zase celý štos aut přijede tunely, dostane se na Dobříšskou ulici a dále na Barrandovský most. Tímto způsobem v místě narostla intenzita dopravy.

Lidovky.cz: Čím to, že se doprava zhoršila i na Strakonické, důležité příjezdové tepně?
To je další problém. Mezi řidiči vznikla poptávka po tunelovém komplexu Blanka a doprava silně zhoustla. Začnou se tvořit kolony ve Strahovském tunelu, a proto logicky dojde také k regulaci příjezdu do tunelu Mrázovka. Na Dobříšské ulici před ním se aktivují světla a do tunelu vpustí jen určité procento vozidel. Kolona se následně protahuje na Strakonickou i na Jižní spojku. To vše je spojená nádoba.

Lidovky.cz: Jak přesně fungují regulační semafory před tunely?
Zastavení aut v tunelu normy nepřipouští. Když už kolona uvnitř nehrozí, je možné do něj pustit další vozidla.

Pohled na spuštění provozu tunelu Blanka
Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun

Lidovky.cz: Dá se zahuštění dopravy v různých částech Prahy vykládat tak, že Blanka se pro některé řidiče stala lákadlem, aby zase sedli za volant?
Na nějaké vyhodnocení je brzy, komplex je spuštěný přes dva týdny. Na ulici Milady Horákové byl dříve dennodenně stupeň dopravy čtyři. Po otevření Blanky tam jezdilo jen velmi málo aut. Ulicí Veletržní projížděla auta na jeden semafor. Druhý týden provozu to ale už vypadalo tak, že řidiči si Blanku prohlédli a opět se vrátili na ulici Milady Horákové.

Lidovky.cz: Dá se ale aspoň říct, že po Strakonické a Mrázovkou nyní projíždí více aut než před spuštěním komplexu Blanka?
V tuhle chvíli určitě, to můžu potvrdit.

Lidovky.cz: Přemýšlíte už nyní o nějakých opatřeních, třeba seřízení semaforů, které by mohlo pomoci plynulosti dopravy?
Existuje projekt na celý systém řízení křižovatek. Má reagovat na aktuální situaci a na příslušné světelné signalizaci nastavit prioritní programy, posílení dané trasy a tak dále. Bohužel se projekt nepodařilo uvést do provozu.

Lidovky.cz: Co s tím?

Zatím se to řeší z úrovně operátorů dopravy, což jsou naši policisté. Na vybraných signalizacích nastavují „ručně“ prioritní programy nebo dopravě nějak pomáhají. Ale to je nekoncepční řešení, nelíbí se nám. Na komisích zkušebního provozu náš pohled uplatňujeme a chceme, aby systém automatických reakcí na tunelový komplex Blanka byl uvedený co nejdříve do provozu.

Lidovky.cz: Povšimli jste si v prvních týdnech provozu tunelu nějakých zajímavých rysů v chování řidičů?
Od jeho spuštění máme dennodenně vozidla v protisměru, což je velký problém a nikdo neví, jak ho vyřešit. Stává se to většinou ve chvíli, kdy najedou z křižovatky Malovanka do tunelu Brusnice, kde se otočí do protisměru a vyrazí směrem do Strahovského tunelu.

Lidovky.cz: Proč k tomu dochází?
Dopravní značení se nám tam zdá správné. Vše samozřejmě prověřujeme s magistrátním odborem dopravy a připravujeme zdůraznění značení. Přibudou například nápisy na vozovce. Upozornění, aby se řidiči neotáčeli v tunelech, budou také na tabulích pro provozní informace. Ty nyní radí, jak se mají řidiči chovat či jaký je stav dopravy.

Lidovky.cz: Jak proti řidičům přejíždějícím do protisměru postupujete?
Systém tunelu zaznamená průjezd takového auta a zastaví provoz. Systém udělá všechno proto, aby nedošlo ke kolizi. Příslušnou tunelovou troubu hned uzavírá závorami a spouští signalizaci. Žádný jiný řidič se tam nedostane. U tohoto vjezdu jde ale o krátký tunelový úsek, dlouhý několik set metrů. Systém nedokáže tak rychle zareagovat - vyhlásí sice vozidlo v protisměru, ale to už je v tu chvíli dávno venku, a proto se ho nepodaří dohledat. To by musela venku pořád stát hlídka.

Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli 19. září první řidiči.

Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli 19. září první řidiči.

Lidovky.cz: A co kamery?
Kamerové systémy nejsou tak dokonalé, aby dokázaly přečíst registrační značku. Podařilo se nám zastavit jednoho řidiče, který se vydal do nejdelšího z tunelů komplexu Blanka, projel jím téměř dva kilometry, což byla dostatečná doba, aby ho hlídka policie chytila. Od spuštění vjíždějí řidiči do protisměru, až na výjimky, každý den. Stává se to jen v nočních a ranních hodinách.

Lidovky.cz: Mají tedy řidiči pocit, že si to v době, kdy jezdí minimum lidí, můžou dovolit?
Odborníky takové vysvětlení také napadlo.

Lidovky.cz: Nikdy jsem neslyšel, že by se dosud něco podobného stávalo v jiných pražských tunelech. A v Blance jezdí řidiči v protisměru téměř každý den. Jak to?
K těmto situacím v ostatních tunelech docházelo minimálně. Za x let jestli pamatuju jeden případ... Jde vysloveně o specifikum tohoto tunelu. Jestli je křižovatka Malovanka pro lidi tak složitá, nevím.

  • 9Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz