3. září 2012 13:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Proč si v Praze stěžují? Brno
zná revoluci v dopravě už 17 let

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 11Diskuse
Tramvaje typu Vario LF2 budou v Brně na trase linky číslo1 z kapacitních důvodů pravděpodobně jezdit dvě za sebou. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tramvaje typu Vario LF2 budou v Brně na trase linky číslo1 z kapacitních důvodů pravděpodobně jezdit dvě za sebou. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny
BRNO Rušení linek, rušení zastávek a změny tras. Cestující v Praze řeší nejvýraznější změny v MHD za poslední roky. Podobně dramatickou obměnu v dopravě zažila moravská metropole už v roce 1995. Tehdy také lidé protestovali, dnes by většinou neměnili.

Právě v září 1995 přestala do centra největšího moravského města jezdit většina autobusů, radikálně ubylo tramvajových linek a ke všemu se stejně zásadně změnily i jízdní řády a přestala platit zásada "co přestup, to nová jízdenka". V Brně tehdy začaly souběžně platit časové jízdenky.

ČTĚTE VÍCE:

Největší nevoli cestujících vyvolalo snížení počtu linek. Z 22 tramvajových jich rázem bylo 13, což je počet, který zůstal dosud. Jenže záhy Brňané zjistili, že zbylé tramvaje jezdí častěji a pravidelně. A platilo to i u dalších druhů dopravy.

Brněnské autobusy se od roku 1995 až na několik výjimek k centru města nedostanou, protože přivážejí cestující k tramvajím a do přestupních uzlů. "Troufám si tvrdit, že se tehdy podařilo nastavit systém, jehož trasování linek z 90 až 95 procent zůstalo dodnes," potvrdil serveru Lidovky.cz  vedoucí dopravního odboru brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

Přesto tehdy dopravní podnik stíhala kritika: přestupním uzlům z autobusů na tramvaje chyběly lavičky a další zázemí, lidé nechápali, proč se nedostanou na obvyklá místa bez přestupu. Opozice protestovala a dokonce symbolicky vypravila svůj autobus.

Jak funguje doprava v Brně

Dopravní podnik města Brna nyní na území moravské metropole provozuje 13 linek tramvají, stejný počet trolejbusových, 48 autobusových linek a jednu linku lodní dopravy. Pomáhá však i s linkami zajíždějícími za hranicemi Brna a naopak mimobrněnští dopravci v rámci integrovaného dopravního systému vozí i cestující ve městě.

Tehdy si ale cestující i dopravní podnik mohli o možnostech internetu jen nechat zdát. Informační kampaň závisela hlavně na novinách a plakátech. Stejně jako koordinace protestů, které tehdy končily maximálně dopisem či telefonátem na radnici.

Brněnská dopravní revoluce ale odstranila situaci, kdy vedle sebe jezdily nevyužité autobusy, trolejbusy a tramvaje. "Kapacitu pak šlo využít jinde, bylo potřeba dovést dopravu do nově budovaných částí města," připomíná Seitl. Podobné pravidlo pak převzal i Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje - jeho osu tvoří želenice, k níž svážejí cestující autobusy.

Brněnskou dopravu v roce 1995 ke změně tlačilo nejen zavedení časových jízdenek, ale také nutnost úspor. Tehdy dopravní podnik dostával z městské pokladny dotaci kolem 650 milionů korun, ušetřil řádově miliony. I tak ale dotace stoupají - v posledních letech už přesahují miliardu.

Brno radikálně měnilo i noční dopravu

Druhá brněnská dopravní revoluce se dotkla noční dopravy. V roce 2000 přestaly v noci jezdit běžné linky autobusů, trolejbusů a tramvají. Naplno je nahradily speciální noční autobusy. Těm sice ještě čtyři roky asistovaly i dvě tramvajové linky, ale i ty pak zmizely.

Brněnské noční rozjezdy tak nyní mají podobu jedenácti speciálních linek autobusů, z nichž každá ze dvou směrů přijede v noci každou celou hodinu (o víkendu každou půlhodinu) před budovu hlavního nádraží a odtud vyrazí na všechny strany. Díky speciálním trasám pokrývají devadesát procent "denních" zastávek. S jediným přestupem u nádraží se tak lze v noci dostat přes celé město.

I tehdy část lidí protestovala, že je domů už nepoveze noční tramvaj či trolejbus, ale nakonec se se změnou smířili a mnozí na ni už nedají dopustit. A noční odstávka elektrických sítí dává dopravní podniku šanci v té době zajistit část oprav u tramvají a trolejbusů bez výluk.

  • 11Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.