Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Proč Škoda Citigo: sedm otázek a odpovědí

Ekonomika

  8:41
Proč vlastně Škoda potřebuje nový malý model? Kolik bude stát a kdy si ho koupíte? Nemá cenu počkat na nějakou pozdější verzi? Ptejte se s námi.

Mladoboleslavská Škoda Auto začne v listopadu prodávat dosud utajovaný vůz Citigo, který se bude vyrábět v bratislavském závodě. foto: ČTK

Příběh o obrovské důležitosti Citigo pro Škodu zní povědomě. Aby nezněl, vždyť největší domácí automobilka se do velkého světa dostala teprve před dvaceti lety a zatím je pro ni veledůležitá každá premiéra. Přesto se v nové nejmenší škodovce možná ukrývá trochu víc než v těch předchozích. Posouzení je na vás, zkuste si nejprve přečíst našich sedm otázek i s odpověďmi, a pak najít odpovědi vlastní.

Proč je důležitá?

Up! a příbuzné modely mají být nejprodávanější řadou koncernu Volkswagen. Pokud vše půjde podle plánu, posunou německou automobilku o krok blíž pozici světové jedničky, na kterou chce zaútočit ve střednědobém horizontu (do roku 2018). Bez kvalitního levného malého stroje by v nabídce zela neomluvitelná díra.

Dalším důvodem pro výrobu aut jako Citigo jsou samozřejmě průměrné emise. Každá značka koncernu musí nejvyšší možnou měrou přispět v tažení za zelenějšími zítřky - do nabídky Bugatti by Up! nezapadl, ale Škodě se bude hodit perfektně.

Jako by byl navržený pro ni: Kvalitní stroj s vysokou užitnou hodnotou, spoustou prostoru uvnitř kompaktní karoserie, nízkou spotřebou i výrobními náklady... Simply Clever v nejčistší formě.

Kdy bude?

Výroba už začíná, ale na světové trhy se nejprve dostanou vozy Volkswagen. Seat Mii a Škoda Citigo budou následovat v těsném závěsu v první polovině příštího roku, ovšem pro domácí zákazníky mají mladoboleslavští dobrou zprávu: U nás se premiéry Citigo dočkáme ještě letos. Pokud máte zájem, běžte rychle, u vašeho dealera už se nejspíš dělá fronta.

Interiér Škody Citigo

Kde ji chtějí vyrábět?

Dlouho se spekulovalo o tom, že přinejmenším část výroby svěří Volkswagen českým továrnám Škody. Vedení skupiny však v roce 2009 rozhodlo jinak. Montáž modelů všech tří značek (VW, Seat, Škoda) dostala na starosti továrna v Bratislavě.

Co ji pohání?

Pod kapotou Citigo uvidíme zpočátku to samé, co v sesterském hatchbacku Up!. To znamená jediný motor, tříválec o objemu jeden litr, ve dvou výkonových verzích. Slabší z nich pošle předním kolům 60 koní, silnější 75. Up! dostane příští rok také verzi na CNG se stejným motorem vyladěným na 68 koní.

Škoda by ji měla nabídnou také. Zatím nejsou na obzoru žádné další zážehové jednotky a ani jeden diesel. Pro nejmenší auto v nabídce koncernu se naftové motory zdají příliš drahé, byť Volkswagen jejich nasazení v horizontu několika let zcela nevylučuje. Dvouválce jsou naopak oficiálně ze hry.

Kolik bude stát?

Otázku ceny zatím nechává VW Group otevřenou. Up! má stát "o deset procent méně" než Volkswagen Polo, což znamená čtvrt milionu korun před slevou (na Polo v současnosti 40 000 Kč) - ne že by ovšem slevy připadaly v počátcích prodeje nejmenších volkswagenů v úvahu.

Škoda bude levnější, ale o kolik, to je ve hvězdách. Zpočátku se Citigo zřejmě nedostane pod dvě stě tisíc, zákazníci za něj paradoxně zaplatí víc než za nejlevnější Fabii (199 990 Kč). Na místě bude odhad na úrovni 220 000 Kč.

Citigo samozřejmě bude laciné na provoz. Silnější verze spotřebuje 4,7 litru benzínu na sto kilometrů jízdy, ve verzi Green tec dokonce jen 4,3 litru. Šedesátikoňový motor pak na sto kilometrech vystačí se 4,5, respektive 4,2 litry. Tedy teoreticky. V reálu počítejte se spotřebou hrubým odhadem kolem pěti a půl litru.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Škoda Citigo

Budou další verze?

Plážové varianty Up! Buggy a Azzura se nejspíš nebudou vyrábět vůbec, a pokud ano, tak značku Škody rozhodně neponesou. Uvidíme, kam se bude ubírat těžko předvídatelný trh s elektromobily, ale zatím to vypadá, že Up! a s ním Citigo dostanou časem elektrické pohonné ústrojí.

Ze všech nejméně inspirativní, přesto nejdůležitější, je však verze s pětidveřovou karoserií. Škoda ji nabídne příští rok. Zatím panují nejasnosti kolem pseudoterénní oplastované varianty auta a studie s výkonem vyhnaným na sto koní.

Oba potenciální modely mnohem lépe pasují k image Volkswagenu než Škody, ale oba musí nejprve vůbec dostat zelenou, než budeme moci spekulovat, zda se k nim dostane také Mladá Boleslav. Nejistota je příliš veliká.

Máte si ji koupit?

Na rozdíl od západní Evropy, kde tvoří téměř dvacet procent trhu, není u nás segment A příliš oblíbený. Nejmenší vozy si pořizují sotva tři procenta zákazníků. Citigo to má změnit jednoduše tím, že nese značku, která u nás prodala dosud vše.

To ovšem neznamená, že právě vy jste pro Škodu Citigo tím pravým budoucím majitelem. Podle prvních testů Volkswagen uspěl se slibovaným vnitřním prostorem - auto je uvnitř bezkonkurenčně největší ve třídě (přestože zvenku to neplatí).

Mělo by na kratší vzdálenosti bez problémů pojmout i čtyři dospělé a kufr o objemu 251 litrů v základní konfiguraci je na segment A přímo nevídaný.

Jako rodinné auto bychom se jej přesto zdráhali doporučit, a také Škoda mluví o druhém autě do rodiny, případně autě pro nezadané, přesto náročné zákazníky. Velkým argumentem pro Citigo bude samozřejmě spotřeba, lehký stroj je zcela přirozeně ekologický, aniž by potřeboval cokoli víc než systém stop-start.

Autoři: