Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Prohibice stála Becherovku 100 milionů, 'Hegermeister' bodoval

Slovensko-cest

  12:03aktualizováno  12:20
PRAHA - Omezení prodeje lihovin při loňské metanolové kauze aféře se projevilo i na tržbách českých likérníků. Například karlovarská Becherovka vyčíslila prohibiční ztráty na 100 milionů korun. Oproti tomu dovozce alkoholických nápojů Remy Cointreau si loňský rok pochvaluje, obrat jeho značky Jägermeister se v Česku zvýšil o 20 procent.
Muži a alkohol (ilustrační foto)

Muži a alkohol (ilustrační foto) foto: ČTK

Tržby firmy společnost Jan Becher - Karlovarská Becherovka a.s. klesly ve druhém  pololetí o 12 procent ve srovnání se stejným obdobím předešlého roku. Podle generálního ředitele firmy Anthony Schofielda ztráty způsobila hlavně podzimní částečná prohibice. Ta měla podle Schofielda uškodit firmě i na exportních trzích.

Firma patřila mezi největší kritiky tvrdého opatření ministra zdravotnictví Leoše Hegera, kvůli kterému v září dokonce na několik dnů úplně zastavila výrobu. Škody metanolové kauzy vyčíslila likérka na 100 milionů korun.

ČTĚTE TAKÉ:

„Náklady spojené s prohibicí a následnými opatřeními jsme prozatím vyčíslili na 100 milionů korun, což však není finální částka vzhledem k velmi složité situaci na exportních trzích,“ uvedl Schofield, podle kterého Becherovka snad nejtěžší období ve své historii ustála dobře.

Velmi výrazný negativní dopad měla prohibice na exportních trzích Becherovky zejména na Slovensku, Ukrajině, v Rusku, Německu a Maďarsku. Nejhorší dopad na české bylinné likéry měl zákaz prodeje alkoholu na Slovensku, kde klesl prodej o téměř 50 procent.

Hegermeister bodoval

Reklama v Lidových novinách na Hegermeister

Ne všichni likérníci ale nad prohibicí hořekují. Například značka Jägermeister jí využila ve své reklamní kampani v celostátních denících. V ní přejmenovali bylinný likér na Hegermeister.

„Zaznamenali jsme meziroční nárůst prodeje o 16 % a to i přesto, že jsme jej museli v době prohibice stáhnout, stejně jako jiný výrobci své produkty Po jejím ukončení jsme měli u českých spotřebitelů určitou výhodu, protože v této době vzrostla poptávka po kvalitním zahraničním alkoholu,“ doplňuje k úspěchu značky brand manažer Pavel Starka.

Obrat značky, která patří do portfolia dovozce Remy Cointreau, činil v loňském roce 239 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o víc jak 20 procent.

Trh s alkoholem klesá

Podle informací Unie výrobců a dovozců lihovin z konce loňského roku klesl loni celý český trh až o 20 procent. Největší česká likérka Stock Plzeň zatím loňské prodeje nezveřejnila. V polovině prosince firma uvedla, že za rok 2012 letos počítá minimálně se stejnými čísly jako o rok dříve, kdy prodala na 27,5 milionu litrů lihovin.

"Celkový trh klesá, ale prohibice nám pomohla posílit pozici na trhu, takže prodáváme zhruba to, co minulý rok," řekl obchodní ředitel Michal Bučko. Maloobchod mírně rostl, ale gastronomie trpěla hlavně odlivem lidí k domácí spotřebě.

Šestý největší výrobce destilátů, Bohemia Sekt, už koncem ledna uvedl, že se mu kvůli prohibici propadly loňské prodeje lihovin o pětinu.

Autoři: ,

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...