Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Projektantský obr žádá u soudu zrušení spolku, který mu začal 'lézt do zelí'

Ekonomika

  6:00
PRAHA/BRNO - Na české železnici je v projekční branži těsno. Tradičním hráčům, připravujícím novou podobu tratí navíc letos přibyl soupeř, který jim hodně vadí. Původně osvětový spolek Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) už kvůli tomu čelí soudnímu návrhu na zrušení.

Železniční stanice Hnátnice. Ilustrační foto. foto: ČTK

Sdružení CEDOP začalo usilovat o významné projekční zakázky na modernizace tratí či studie nových tras. V soutěžích jde o částky v řádu mnoha desítek milionů korun a soupeřící firmy se v případě neúspěchu často odvolávají, což uskutečnění samotných prací na železnici zpožďuje.

Proti výše zmíněnému spolku, který spoluzakládal bývalý náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, se otevřeně postavil SUDOP Brno, jedna z největších firem v branži. Už letos v červnu se obrátila k Městskému soudu v Praze s návrhem na zrušení CEDOP.

CO JE CEDOP

  • Občanské sdružení Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) bylo založeno 23. září 2009 jako jako nevládní a nezisková organizace během Evropského týdne mobility.
  • Klade si za cíl analyzovat, prezentovat a popularizovat výhody bezpečných a k životnímu prostředí šetrných způsobů dopravy osob a zboží a podporovat jejich prosazování a rozvoj v Česku včetně důrazu na využívání nejlepších dostupných technologií a produktů.
  • Vydává knihy, pořádá přednášky či konference.

Zdroj: CEDOP

„Tento spolek s příjmy dva miliony se doposud představoval jako nezávislý odborník v oblasti vysokorychlostních tratí. Nyní se však uchází o zakázky na projekční práce v souhrnné hodnotě téměř 300 milionů. Protože se tato činnost již jistě nedá považovat za vedlejší a orgány státní správy tento protiprávní stav nijak neznepokojuje, obrátili jsme se na soud,“ řekl pro Lidovky.cz ředitel SUDOP Brno Jiří Molák.

Zjednodušeně řečeno: právníci brněnské firmy, založené v roce 1991, se snaží dokázat, že CEDOP podniká způsobem, na nějž nemá právo. Poukazují na občanský zákoník a údajný rozpor se stanovami spolku, který se zaměřuje například na publikační činnost nebo pořádání osvětových přednášek.

„Bude-li se CEDOP i nadále účastnit předmětných veřejných zakázek, což mu jako spolku nepřísluší, existuje reálná možnost způsobení újmy nejen Navrhovateli, ale i dalším potenciálním uchazečům,“ stojí v návrhu podaném k soudu z 16. června 2016.

Za rychlodráhu na letiště připlaťme tři miliardy. Jinak ji nepostavíme, říká Ťok

Zástupci společnosti CEDOP dlouhé roky kritizovali poměry na české železnici. Opírali se do pomalé přípravy vysokorychlostních tratí, stejně tak i do činnosti projekčních firem a toho, že podle nich často navrhují tratě na zbytečně nízké rychlosti.

„O návrhu na zrušení víme a považujeme ho za naprosto absurdní. Nyní připravujeme pro soud odpověď. Naše argumenty ale nyní nechceme zveřejňovat, nejprve by je měl vidět soud,“ reagoval Petr Šlegr, někdejší vysoký úředník Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstva dopravy. Stál u zrodu spolku v roce 2009.

Už dříve CEDOP popsal důvody, proč se posunul od osvěty k tendrům na zavedeném trhu, který si v Česku dělí takoví hráči, jako jsou například Metroprojekt, SUDOP Praha, SUDOP Brno nebo Mott MacDonald. Spojil síly s francouzskou společností Egis Rail a začal se hlásit do soutěží.

Modernizace trati Tábor - Sudoměřice

„Po dlouhých letech marných diskusí a nepříliš úspěšné snahy přesvědčit dosavadní hráče o nutnosti snahy o zlepšení situace z pozice vnějšího subjektu CEDOP pochopil, že se musí nějakým způsobem přímo zapojit do zpracování koncepčních studií a dalších dokumentů, neboť v nich se reálně rozhoduje o budoucnosti železnice, pro jejíž atraktivitu jsou rychlost a kapacita zcela zásadními parametry,“ stojí v prohlášení ze začátku prosince.

Zakázky na opravy tratí vypisují v Česku správci kolejí ze SŽDC. Jde o soutěže, kde firmy ukazují velmi ostré lokty, neustále se odvolávají, podávají námitky. Někdy i v případech, kdy se tendrů samy neúčastní. Na zbytečné průtahy na české železnici upozornil v prosinci i šéf firmy SUDOP Praha Tomáš Slavíček, CEDOP však přímo nejmenoval.

Spolek se podle železniční správy odvolal v soutěžích minimálně třikrát ze čtyř případů, kdy byly zakázky uzavřeny. Odvolání však podal i SUDOP Brno i SUDOP Praha. V dalších jedenácti soutěžích někdo námitku podal, ty však ještě nejsou uzavřené a SŽDC nesmí stěžovatele označit.

„Setkáváme se i s případy, kdy obdržíme námitky, aniž by daná firma podala nabídku. Dotazy či námitky jsou doručovány zpravidla v poslední možný termín. Je proto otázkou, zda se tak děje v zájmu správnosti, úplnosti či přesnosti zadávací dokumentace nebo spíše o cílené obstruování výběrových řízení. Následně dochází k protahování řízení, odkládání staveb, což může případně ohrozit čerpání dotací,“ podotkla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

KDY PADALY NÁMITKY

Přehled zakázek, u kterých byly v letošním roce podány námitky spolu s uvedením, kým byly námitky podány:

  • Rekonstrukce trati Praha hl. n. (mimo) - Praha-Smíchov (vč.) CEDOP
  • Modernizace a novostavba trati Praha-Veleslavín (včetně) – Praha-Letiště Václava Havla (včetně) 3x CEDOP, SUDOP BRNO 2x, SUDOP Praha 2x
  • Optimalizace traťového úseku Ústí nad Labem-Střekov (včetně) – Děčín východ (mimo) CEDOP
  • Modernizace traťového úseku Nymburk (mimo) – Lysá nad Labem (mimo) CEDOP
  • Revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchcova – Litvínov SUDOP PRAHA

U ostatních zakázek (viz. seznam níže), vzhledem k tomu, že výběrová řízení nebyla ještě ukončena, SŽDC pouze potvrzuje, že námitky byly podány.

  • Modernizace traťového úseku Kolín (mimo) – odb. Babín (mimo), vč. Libické spojky
  • Modernizace trati Brno-Přerov, 2.stavba, Blažovice – Vyškov
  • Modernizace trati Brno-Přerov, 3.stavba, Vyškov – Nezamyslice
  • Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín
  • Modernizace trati Brno-Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov
  • DOZ Brno - Skalice nad Svitavou (včetně) + DOZ Skalice nad Svitavou (mimo) - Česká Třebová
  • Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) – Mělník (mimo)
  • Modernizace žst. Nymburk hl.n.
  • Modernizace trati Plzeň - Domažlice - st.hr. SRN, 1.stavba nová trať Plzeň (mimo) - Stod (včetně)
  • Modernizace trati Plzeň-Domažlice-st.hr. SRN, 2.stavba Plzeň (mimo)-Nýřany-Chotěšov (mimo)
  • Studie proveditelnosti Praha – Drážďany.

zdroj: SŽDC

Autor: