Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Propagace Klasy: platil se raut pro 60 lidí za 258 tisíc i nepoužité kostýmy

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Kostýmy pro osm hostesek za 50 tisíc. Raut pro 60 osob za 258 tisíc a indická masáž pro novináře, kteří se zúčastnili exkurze do mlékárny. Takhle pro Státní zemědělský intervenční fond propagovaly specializované PR agentury značku Klasa. Přínos kampaní se kolikrát ani nezjišťoval.

Raut (Ilustrační foto) foto: Shutterstock

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na propagaci značky Klasa v letech 2008 až 2013. Zjistil, že stanovené cíle kampaní byly nekonkrétní, a proto prakticky nejde změřit jejich přínos. Jen na propagaci Klasy šlo z Ministerstva zemědělství a Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) průměrně 215 milionů korun ročně.

Jenže, jak zjistili kontroloři, byly veřejné peníze v některých případech investovány do zbytečností. SZIF například jednomu jednateli zaplatil osm kostýmů pro hostesky za 40 tisíc. Žádný z kostýmu se ale nikdy nepoužil. Hostesky vystupovaly na akcích v civilu, pouze s logem Klasa.

ČTĚTE TAKÉ:

„Bohužel vzhledem k situaci, kdy na příslušném odboru není nikdo ze zodpovědných pracovníků, a jedná se o akci z konce roku 2010, nelze potřebné konkrétní podklady dohledat a předložit,“ sdělila Irena Rokosová z oddělení komunikace fondu. Co se stalo s kostýmy tak není jasné.

Roadshow pro vyvolené

Stejnou kritiku kontrolorů si vysloužila i roadshow, která měla zajisti prezentaci Klasy na setkání Lions Club Praha, Žofínském fóru nebo na Wine Party Brusel. Akce měly proběhnout před hypermarkety nebo uvnitř obchodních domů. SZIF všechny tři zmíněné akce agentuře proplatil, ty ale předem domluvenou charakteristiku roadshow neměly.

Značka Klasa

Na propagaci produktů se totiž nedostali koncoví zákazníci. Na jedné z akcích si užívalo rautu za 258 720 Kč jen 60 osob. Jídlo pro jednoho člověka tak vyšlo na 4312 Kč. „Kromě zajištění občerstvení se Klasa prezentovala také letáky, reklamními bannery. Další informace nemáme dochovány,“ nedokázala Rokosová vysvětlit faktury.

Indické masáže pro novináře

Zvláštní byly i akce pro novináře. Tři exkurze vyšly celkem na 171 742 Kč. V jednom případě byla součástí exkurze do mlékárny i návštěva lázní a pozvání reportérů na indickou masáž. V následně publikovaných článcích se poté slovo Klasa ani logo neobjevilo. „Jednalo se o novinářské exkurze z let 2009 a 2010, presslisty (seznam novinářů, pozn. red.) nejsou součástí archivovaných materiálů,“ tvrdí Rokosová.

Dále také SZIF zaplatil za realizaci neformálního vánočního setkání s novináři. Celkem bylo pozváno 25 lidí a náklady na jednu hlavu činily 1200 korun. Za co se peníze utratily ale nejde zjistit. „Informace nemáme dochovány,“ zopakovala Rokosová.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...