Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Prorazí Plzeň v ‚neprobádaných‘ zemích? Japonci jí umetou cestičku do Asie

Ekonomika

  6:00
Plzeňský Prazdroj ani pivovary v dalších čtyřech zemích, které na konci března ovládla japonská pivovarnická jednička Asahi, není třeba zásadně vylepšovat. Co však zlepšit lze, je například prodej jejich značek, především těch prémiových, v zahraničí. Zejména v Asii.

Pivo Pilsner Urquell v plechovce. foto: Plzeňský Prazdroj

V tomto duchu včera v Plzni poprvé prezentovali zástupci japonského koncernu své plány a úmysly. Jedním z hlavních je posílení exportu české top značky Pilsner Urquell na asijských trzích, především v Japonsku.

Sexistická reklama? Bernard opět pohoršil feministky

„V roce 2018 bychom chtěli předat distribuční síť pro export plzeňského piva i některých dalších značek z naší nové skupiny do nejlepších rukou. A posílit tak superprémiové značky společnosti ABEL na japonském trhu,“ uvedl Grant McKenzie, marketingový ředitel společnosti Asahi Breweries Europe Ltd. (ABEL), která spojuje nově ovládnuté pivovary v České republice, Polsku, Slovensku, Maďarsku a Rumunsku a je součástí celého koncernu Asahi.

Japonci nechtějí jít cestou rozšiřování kvantity, ale ve stylu, aby „lidé pili lépe“. Což v překladu znamená nabízet kvalitnější, a tedy i dražší zboží. Což může v situaci stagnujícího nebo i klesajícího prodeje zachovat nebo i zvýšit zisk.

Maximálně dvojka na trhu

„Budeme se soustředit na prémiové značky. A v zemích, kde působíme, chceme být maximálně dvojkou na trhu,“ oznámil Akijoši Kodži, prezident a provozní ředitel Asahi Group Holdings.

Japonci kromě letošního nákupu českého Prazdroje, polského pivovaru Kompania Piwowarska, slovenského Topvaru, maďarského Dreheru a rumunského pivovaru Ursus už loni získali od světové dvojky SABMiller italský pivovar Peroni, nizozemský Grolsch a britský Meantime Brewing.

Prezident koncernu Asahi Akiyoshi Koji a nejvyšší šéf Asahi Breweries Europe Ltd Paolo Lanzarotti (uprostřed).

Podrobné údaje o exportu většina pivovarů včetně Prazdroje nezveřejňuje. Není tedy známo, kolik piv z celkem zhruba milionu ročně uvařených hektolitrů značky Pilsner Urquell firma dnes vyváží a jaké množství putuje do Japonska. Ani o kolik by se export mohl podle nové strategie zvýšit.

Skutečností ale je, že Pilsner Urquell není nejprodávanější značkou Prazdroje v zahraničí. Tou je Velkopopovický Kozel.

Prazdroj však tají i souhrnné číslo svého loňského exportu. Podle odhadu dosahuje přes milion hektolitrů z celkové domácí produkce ve výši sedmi milionů hektolitrů.

Asahi, který ročně prodá ve světě kolem 20 milionů hektolitrů (zhruba tolik činí i celková produkce všech pivovarů v Česku), získal novými akvizicemi navíc výrobu o objemu přes 30 milionů hektolitrů.

Export do Japonska? Expert je skeptický

Podle lidí z branže nemusí být pro Prazdroj přechod od předchozího majitele světové dvojky SABMiller k japonskému Asahi (dvanáctý na světovém trhu), co se týče distribuce, výhodou. Větší koncern měl i větší vlastní distribuční síť.

Například Tomáš Maier, který na České zemědělské univerzitě v Praze přednáší ekonomiku pivovarnictví, je k většímu posílení exportu do Japonska mírně skeptický.

„Nelze moc věřit tomu, že by se výrazně otevřel japonský trh pro export, přece jen pivo není zvlášť vhodná komodita pro přesun na velké vzdálenosti,“ myslí si.Zatímco o posílení vývozu majitelé Prazdroje teprve hovoří, jiná změna už je viditelnou realitou. A tou je vyšší podíl českých topmanažerů ve vedení firmy, než tomu bylo za vlády SABMiller.

Erární pivovary musí odkrýt karty. Nezveřejněné smlouvy budou od prázdnin neplatné

Předchozí vlastník působil dojmem, že nejlepší ředitelé jsou ti zahraniční. Asahi však od konce svého nástupu viditelně posílil vysoké manažerské posty tuzemskými odborníky z dosud nižších pozic.

Například na funkci obchodního ředitele Prazdroje povýšil dřívější šéf přes prodej v gastronomii Tomáš Mráz. Nebo někdejší šéfka komunikace pro Česko a Slovensko Drahomíra Mandíková se stala šéfkou korporátní komunikace celé společnosti Asahi Breweries Europe Ltd.

Šéf této společnosti Paolo Lanzarotti říká, že není cílem preferovat nějakou národnost. „Prostě vybíráme ty nejlepší,“ podotkl.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...