Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Mýtné pro cizince v Německu. Proti se staví Zelení a největší autoklub

Ekonomika

  20:23
BERLÍN - Odpor proti plánovanému zpoplatnění německých dálnic pro osobní automobily cizinců spojil největší autoklub v Německu ADAC a ekologickou stranu Zelených. Jejich šéfové v tisku rezolutně odmítli záměr nové vlády zavést toto mýtné, které je podle nich protiprávní, neekologické, z dopravně-politického hlediska nesmyslné, a navíc prý bude ztrátové.

Mýtná brána. foto: Lidové noviny

Bavorští křesťanští socialisté (CSU), kteří tento projekt prosazují, ho ale dál hájí.

  • V současnosti v Německu platí mýtné kamiony od 12 tun, a to na všech dálnicích a části silnic prvních tříd.

Podle předsedy německých Zelených Cema Özdemira nelze dálniční poplatek jen pro cizince prosadit v souladu s právem. "Je protiprávní a neekologický, neboť bude všechny motoristy zatěžovat stejně" bez ohledu na to, kolik jejich vůz vypouští do ovzduší škodlivin, kritizoval Özdemir plánované mýto na serveru Spiegel Online. Místo něj prosazuje zavedení kamionového mýtného pro nákladní vozy už od 3,5 tuny a rozšíření povinnosti pro kamiony platit na všech silnicích první třídy, takzvaných Bundesstrassen.

Náklady na systém

Rozšíření kamionového mýtného podporuje i prezident ADAC Peter Meyer. Ten v rozhovoru pro deník Die Welt prohlásil, že jeho autoklub bude dál proti plánovanému zpoplatnění dálnic pro osobní auta cizinců bojovat. "Dopravně-politicky nemá smysl, ani nakonec nepřinese žádné peníze navíc," připomněl nedávno zveřejněnou studii pro ADAC, podle níž Německo na mýtném pro cizince nevybere dost, aby to pokrylo náklady na systém.

Někteří dopravci mýtné brýny objíždějí přes menší obce.

Podle Meyera by vláda měla lépe využívat prostředky, které už nyní od motoristů získává. "Němečtí řidiči teď platí každý rok 53 miliard eur (1,45 bilionu korun) na odvodech do státní pokladny, z nichž zpět do infrastruktury plyne jen 19 miliard (521 miliard korun). Tady musí nastoupit politici a prostředky, které jsou k dispozici, cíleně využívat také na silnice," apeloval na vládu.

Kdo hodně jezdí, hodně také zaplatí

V chystaném zavedení dálničního mýta pro cizince vidí jen skrytý způsob jak z motoristů vytáhnout další peníze. Za mnohem spravedlivější přitom považuje zvýšení daně z pohonných hmot. "Kdo hodně jezdí, by také hodně zaplatil," poznamenal Meyer.

Nový německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) předpokládá, že roční dálniční známka by v Německu mohla stát okolo 100 eur (přes 2700 korun) a německým řidičům by se kompenzovala snížením například daně z osobního vozidla. Příslušný zákon chce prosadit v příštím roce a platit by mohl od roku 2015. Během jednoho čtyřletého volebního období očekává Dobrindt zisk z mýtného pro cizince v řádu miliard eur.

VÍCE k tématu ČTĚTE ZDE

Generální tajemník CSU Andreas Scheuer dnes návrh ADAC na zvýšení daně z pohonných hmot odmítl jako "hluboce nespravedlivý, neboť by tím byli nejvíce zatíženi Němci přímo při tankování" a podpořilo by to jen "čerpací turismus" v pohraničí. "Mýtné pro cizince naopak přinese více peněz pro německé silnice, aniž by to silněji zatížilo domácí motoristy," obhajoval kontroverzní plán CSU.

Proti němu se už dříve ostře ohradily Nizozemsko nebo Rakousko. Nizozemská velvyslankyně Monique van Daalenová dnešnímu vydání deníku Rheinische Post řekla, že věří, že Německo mýtné pro cizince nezavede bez předchozí konzultace se svými sousedy. Toto opatření podle ní může mít vážné důsledky pro německé sousedy, například v podobě přesunu dopravy do Nizozemska.

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...